Pelhalm bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anders_Amigo

Pelhalm bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 08:53

Ik ben van plan om een pelhalm bit te gaan kopen voor me paard. Omdat hij ook echt sterk is enzo.. Slof wil ik absoluut niet mee beginnen. Ik heb al wat tips gehad van me vriendin en op haar paard gereden met ook een pelhalm bit. En dat ging hardstikke goed!

Heeft iemand hier ervaringen mee?
Of wie rijden hier er ook mee?

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:21

Ik rijdt er ook wel eens mee maar ik zou dit alleen gaan proberen met iemand erbij die er echt verstand van heeft en veel ervaring. Het is een scherp bit wat makkelijk verkeerd kan worden gebruikt. Misschien eerst proberen rijtechnisch het probleem op te lossen?

ikke

Re: Pelhalm bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 12:00

Ben je in staat je paard met een weipaal tegen z'n hoofd te slaan, zonder hem pijn te doen? Stomme opmerking? Toch niet, een Pelham-bit heeft een soortgelijk effect. Ik heb ermee gereden en het is een wereldding, maar WEET WAT JE DOET!!!!!

Nano05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:37

Precies, als je niet weet hoe je ermee moet rijden....

Ik vind dat zo'n bit niet als oplossing gebruikt moet worden.. Ga eerst echt aan het probleem werken wat jullie samen hebben!!!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:10

Ik heb veel aan mijn pelhambitje. Ik rij er buiten mee en helpt mij veel. Maar zoals de anderen zeggen, je moet er wel mee om kunen gaan!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:34

Ik heb er ook een liggen maar gebruik hem niet meer. Heb hem bij mijn 'iets enthousiaste' hengst in dekseizoen wel gebruikt. Was hij braaf reed ik hem enkel met de trensteugel, had ik voor wat meer nodig kon ik zo de onderste teugel er bij pakken.

Anders_Amigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 20:09

Zo zie je maar eens de verschillen! De ene is erg tegen, de ander die hem gebruikt is er erg blij mee..

KirstenFranc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:12

ik rij mijn paardje er ook heeel soms mee, vaak alleen in de winter omdat ze dan buiten onwijs druk is en niet reageert op het gewone bit. Je moet inderdaad goed weten waar je mee bezig bent want ieder rukje dat je geeft voelt met dat bit vele keren erget dan met een gewoon bit

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:41

Ik rijd buiten bijna altijd (en ik rijd praktisch altijd) met een pelham en het bevalt mij prima. En ik heb het idee dat mijn paardje er ook geen problemen mee heeft. Hij kauwt er lekker op. Ik heb ook wel eens een gewoon enkel gebroken bit gebruikt (voor dressuurwerk gebruik ik een dubbel gebroken watertrens) en daar liep hij niet lekker op.

De pelham rijd ik wel met dubbele teugel. En dan heb ik het meeste contact met de trens teugel, dus de bovenste, en niet de stangteugel. Dat is puur de noodrem en dan ook alleen voor noodgevallen. Of om hem een klein seintje te geven van: hé jongen, nu ga je toch echt te hard hoor.

Ik vind het zeker geen bit voor een onervaren ruiter. Je moet sowieso de 2 teugels afzonderlijk kunnen gebruiken en je verstand er bij gebruiken. Mijn paardje is er nu aan gewend. Ik rijd er denk ik al meer dan 5 jaar mee. Maar in het begin reageerde hij op de minste aanraking van de stangteugel heel sterk.
Wees je dus wel goed bewust wat je doet. Want die stangteugel kan erg sterk inwerken.

Dan heb je trouwens ook nog de keuze tussen ongebroken en gebroken mondstuk. Ik heb een ongebroken mondstuk, omdat dat voor het paard een duidelijker werking heeft (heb ik ergens gelezen)

KirstenFranc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:06

ik heb een gebroken

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 07:01

Ik rijd buiten altijd met een ongebroken kunststof pelham. De trensteugel heb ik vast en de stangteugel zit met een elastiekje aan mijn zadel vast en heb ik dus niet in handen. Ik rijd voornamelijk op de trensteugel maar als het nodig is vanwege de veiligheid kan ik de rem erbij pakken.

branki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 08:47

cornelie schreef:
Ik rijd buiten altijd met een ongebroken kunststof pelham.

Ik heb een metalen mondstuk, omdat ik die kunststof te dik vind. Mijn paardje heeft maar een klein bekkie.

En wat ik trouwens ook nog wilde zeggen. Op zich gaat het eigenlijk niet eens zo direct om de scherpte of sterke inwerking van het bit, maar om de handen die het vasthouden. Al heb je nog zo'n vriendelijk bit, als je handen niet vriendelijk zijn zal zo'n bit ook scherp inwerken.

Anders_Amigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 08:41

Zo dus ga ik niet de enigste zijn die hem dus gaat gebruiken.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:32

Maar is een Ongebroken of een Gebroken Pelhalm bit scherper ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:18

Amber_ schreef:
Maar is een Ongebroken of een Gebroken Pelhalm bit scherper ?

Gebroken is scherper . Doordat je het notenkrakers-effect hebt, én nog eens een paar scharen, is dat niet prettig voor de mond, het bit vouwt zich als het ware om de mond heen. Een ongebroken mondstuk voorkomt dat.

Anders_Amigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 09:19

Dus die stang is dus wel het beste?

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 09:21

De stang is minder scherp, maar het ligt er helemaal aan wat jij wilt voor je paard.
Kijk wel uit wat je doet!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:21

Bedankt, ik had het alleen nooit verwacht dat een Stang minder scherp zou zijn !

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 18:20

Amber_ schreef:
Bedankt, ik had het alleen nooit verwacht dat een Stang minder scherp zou zijn !

Nee ik ook niet! Gelukkig weer wat geleerd

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 06:52

en gebruik alsje alsje alsjeblieft niet zo een tussenriempje! Die dingen moeten ze meteen verbranden!

branki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 06:54

irish_lady schreef:
en gebruik alsje alsje alsjeblieft niet zo een tussenriempje! Die dingen moeten ze meteen verbranden!

Helemaal mee eens. Zoals ik ook al zei, ik rijd met een dubbele teugel en gebruik eigenlijk alleen de trensteugel. De stangteugel is puur een noodrem.

Amber_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:39

branki schreef:
irish_lady schreef:

Helemaal mee eens. Zoals ik ook al zei, ik rijd met een dubbele teugel en gebruik eigenlijk alleen de trensteugel. De stangteugel is puur een noodrem.

Dit gaat mij even te boven ...
Wat voorn tussen riempje bedoel je ? Ik neem aan dat je geen sperriempje bedoelt ?

Wat vinden jullie fijner, een Pelhalm of een Pessoa ?

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:46

Waarom is een tussenriempje zo erg? ik rijd er ermee. Op aanraden van het Balingehof, daar heb ik er op een leuke manier ermee leren rijden.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:50

Een pelham is zo gemaakt dat je kunt wisselen tussen een stang en trens. Zodat je niet 2 bitten in de mond hebt, maar wel de werking ervan. Doe je er een tussenriempje aan dan haal je de trens werking dus helemaal weg en is het onmogelijk om je paard anders te rijden dan ALLEEN op de stang.

Een pessoa daar gruwel ik helemaal van, de onbenul die een stang bedacht heeft zonder kinketting die is helemaal mesjogge. Er zit dan namelijk veel te veel speling tussen beide helften en er zit geen stop bij het kantelen, niet echt plezierig voor je paard dus.

branki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:25

Amber_ schreef:

Dit gaat mij even te boven ...
Wat voorn tussen riempje bedoel je ? Ik neem aan dat je geen sperriempje bedoelt ?

Je kunt aan de pelham 2 teugels vastmaken. 1 bovenaan, aan de trensringen en 1 onderaan de scharen, de stang.
Er zijn ook korte riempjes die je aan de trens en aan de stangring vastmaakt. Dit vormt dan een boogje en daar maak je dan weer je teugel (1 teugel) aan vast. Zodoende is er geen afzonderlijke werking van stang en trens.