Stang en trens vraagje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Stang en trens vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 16:15

Ik start nu met mijn paard nog in het M2 maar ik ben wel van plan om over een aantal maanden ons Z1-debuut te maken! Ik ben nu dus aan het kijken voor een S&T hoofdstel en natuurlijk ook een stang en trens, maar nu zie ik zo veel verschillende modellen van stang (hoge boog enz.)..hoe weet ik in godsnaam welke ik moet hebben?

Ik rij mijn merrie normaal op een dbbel gebroken watertrens (die van K&K)

Rapiti

Re: Stang en trens vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:26

Toen ik over ging op S&T was dit ook mijn probleem.
Ik heb gekozen voor de K&K onderlegtrens, dat is waarschijnlijk ook wel geschikt voor jou omdat je al met een K&K rijdt. De trens moet 1 cm langer/groter zijn dan de stang. Ik heb een K&K stang erbij gekozen met een normale tongboog. (een hoge boog=>veel druk op de lagen & een lage boo=> veel druk op de tong) Ik denk zowieso dat geldt: hoe normaler hoe beter. Ook voor de dikte van de stang en de onderlegtrens.

Ik wou graag een aurigan bit/stang, maar omdat ik geen zin had om mijn zilverkleurige outfit aan te passen om dat te laten machten met mijn goudkleurige bit heb ik gekozen voor RVS-trensringen/stangscharen (zilverkleurig).

Als je nog iets wil weten....vraag maar!

Rapiti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:27

Nog vergeten te vermelden: het zou handig zijn als je een keer een stang en trens van iemand anders kan lenen. Dan kun je mooi kijken wat je paard fijn vindt en hoe hij/zij er op reageert.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:35

Inderdaad, van iemand een (paar) keer lenen is wel erg handig! Weet je zeker of je het goede koopt! Wat betreft de maten: de stang moet 1 cm groter zijn dan je trens, in plaats van zoals hierboven andersom werd gezegd!

Rapiti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:50

**is druk aan het nadenken**
Volgens mij moet de trens toch echt 1 cm langer zijn , volgens mij is mij dat zo vertelt. Ik geloof dat ik dat dus ook braaf zo heb gedaan . Ik vind het ook wel logisch klinken, want de trens valt als het ware iets om de mond heen en de stang hangt er recht in.

Maar ik begin nu wel iets te twijfelen.

Mizora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:41

Wat ik er van gehoord heb ook hoor. En er zit in de trens idd een knik of zelfs 2 waardoor die korter wordt. Een stang is recht en van 1 stuk dus daar hoeft dit niet bij.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:59

Ik heb ook geleerd dat de trens iets breder moet zijn. Bij mij zijn ze trouwens even breed en dat levert ook geen probleem op

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:53

En ik heb het andersom geleerd met de volgende redenering:
De trens hangt 'achterin', dus daar heb je het hoofdcontact als het ware mee, net als met een normaal hoofdstel. De stang, die daarvoor hangt, komt daar extra bij. Om niet met de trens 'in de knoop' te komenm is het wenselijk dat de stang 1 cm breder is. Dan loopt dat contact a.h.w. 'om de trens heen'. Ook vanwege de scharen is dit fijner voor het paard.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 12:54

Ik heb voor de merrie die ik rijd een K&K Dynamic nu als trens, had daarvoor de ultra. Met m'n instructrice erover gehad wat voor S&T bitten het beste zouden kunnen en we kwamen eigenlijk tot dezelfde conclusie, dubbelgebroken onderlegtrensje en een niet te dikke/zware stang met niet al te veel tongboog. Van Sprenger zouden die bitten die ik wilde bij elkaar op €225,- komen (150 voor de stang en 75 voor 't trensje), even verder gezocht en nu heeft Cornelie hier op bokt deze bitten voor me besteld:

Afbeelding

Afbeelding

Heb ze nog niet binnen, maar het scheelt een belachelijk hoop geld en de kwaliteit is ook prima!

Trens idd maatje groter dan de stang, omdat de trens als het ware buigt in de mond en daardoor kleiner wordt. Je kunt dus het beste je stang een halve tot 1 cm kleiner nemen dan het trensje dat je er nu in hebt en de trensmaat hetzelfde houden.