Veiligheidsbeugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoanneArnhem

Veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 23:31

Ik vroeg me af wanneer die elastiekjes knappen, heb namelijk laatst op een zadel gereden met veiligheidsbeugels...
Na de eerste galop (in het bos) merkte ik dat ik mijn beugel steeds verloor....na nadere inspectie bleek dat het elastiekje geknapt was..

Nu dacht ik dat hij past knapte als je eraf zou vallen en ik heb echt niks raars gedaan...

Waarom is hij dan kapot?? En kan ik gewoon losse elastiekjes halen bij de ruitersportzaak??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:48

Dat soort elastiekjes kunnen gewoon verslijten, het is elastiek, en als dat hard wordt wordt het minder elastisch en kan het dus idd knappen Weet niet of je er die speciale voor kan kopen, maar lijkt me van wel, en anders met gewoon elastiek rijden? Zie er genoeg die dat doen

Oomske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:54

hej,
volgens mij zijn zitten die beugels maar om een klein haakje,
en gaan ze er bij val gewoon van af,
ze horen eigenlijk niet te knappen.
maar als ze versleten zijn wel,
je kan ze gewoon kopen, maar gewone elastieken kunnen ook
en oja, ze kunnen ook weleens er gewoon af gaan als je perongelk met je voet er tegen aan gaat, tenminste overkwam mij vaak, drom vind ik ze niet zo fijn

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:54

de elastieken kun je gewoon in de ruitersportzaak kopen

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 12:37

De rubber ringen ("elastieken") zitten aan de bovenkant om een haakje van de beugel.
Aan de onderkant zitten ze door het dubbelgevouwen leertje heen.

Het leertje heeft aan beide uiteindes een gat , dat gat gaat om een knobbeltje onderaan de beugel. Het leertje blijft om dat knobbeltje heen zitten , omdat het elastiek het leertje strak omhoog trekt.

Als je nu het elastiek naar buiten trekt (doordat je voet vastzit tegen het elastiek) dan komt er meer kracht zijwaarts op het leertje , dan omhoog. En door die zijwaartse kracht duw je het leertje van het knobbeltje af en schiet het samen met het elastiek omhoog.

Op zich gaat het elastiek dus niet kapot maar het zit er alleen aan om het leertje strak gespannen te houden , en zodat de zijkant v/d beugel (het elastiek) zijwaarts uit kan rekken als je voet erin hangt , waardoor het leertje loskomt van de beugel. Het elastiek blijft in principe dus heel. Tenzij het oud en verdroogd is inderdaad. Dan breekt het op een gegeven moment , net als met normale elastiekjes die uit elkaar gaan vallen van ouderdom.