hoe een verkleurd zadel weer zwart maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hildetc

hoe een verkleurd zadel weer zwart maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 15:39

hallo allemaal,

zoals jullie het onderwerp van dit topic wel lezen heb ik een vraag. ik was vandaag mijn zadel aan het poetsen ivm. de wedstrijd die ik morgen heb en nou viel mij weer op dat mijn zwarte zadel bruine plekken krijgt. het is een al wat ouder zadel wat ik tweedehands gekocht heb (kiefer wien). ik gebruik altijd een zadelhoes om beschadigingen en verkleuringen te voorkomen, maar het is toch verkleurd. nou heb ik zelf al zitten denken, ik heb een soort zwart ledervet voor op mijn rijlaarzen, maar als ik dat erop smeer ben ik bang dat ik mijn witte rijbroek helemaal verknal. wie heeft er al eerder met dit probleem te maken gehad en hoe heb je het verholpen?

groetjes hilde

__Joyce

Re: hoe een verkleurd zadel weer zwart maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:41

ik heb het op mijn zadel ook, ze zeggen dat je er zwarte schoenpoets op kan doen maar ik weet niet of het helpt en of het afgeeft

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:43

Met speciale lederverf kan je hem weer zwart maken. Ik heb dat een paar jaar geleden met een hoofdstel gedaan en die is nog steeds mooi zwart.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:45

Je kunt wel zwart leervet erop doen, maar dan moet je het in laten trekken en daarna heel goed uitwrijven anders krijg je zwarte vlekken op je sjabrak en broek!

susie_anne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:09

Zwarte schoenpoets werk ook goed. Wel goed laten intrekken en met een panty uitvegen. Gaat hij ook mooi glimmen

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:13

Zwarte leerverf werkt goed inderdaad.. Heb het met mijn zadel ook gedaan, zag je niks van

chicolover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:19

eerst zwarte schoenpoets erop doen, even laten intekken en daarna met een droog lapje nog even extra eroverheen wrijven i.v.m. afgeven

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:01

Ik lees dat je een Kieffer hebt.

Een stalgenoot van mij heeft ook een Kieffer, en die krijgen van die vreemde groenige plekken. Zodoende is geprobeerd het met leerverf te behandelen, en het werd er absoluut niet mooier op.

Ik raad het je dus af, of laat het door een vakman doen, maar niet met die leerverf van Tiger, want je krijgt hele rare doffe plekken.

trowing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:46

ik heb ook een kieffer zadel. die had ook van die plekken. ik heb hem met schoenpoets van de lidl zwartgemaakt, 1dag laten intrekken en toen met een doek even eroverheen geweest. nu is ie weer mooi zwart. ik denk alleen wel dat je het wel regelmatig moet doen om het zadel ook echt zwart te houden.
ik heb ook aleens een zadel geverft met leerverf maar schoenpoets is goedkoper en het glimt meer. leerverf blijft allleen wel langer zitten.

en een tip voor je rijbroek. mijn moeder wast hem na elke wedstrijd met bleekmiddel.

maris_coldey

Re: je zadel gemakkelijk en mooi weer zwart krijgen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 16:51

hoi,,

ik heb een dressuur zadel en die heb ik 2e hands van iemand over genomen het was nog een vrij nieuw zadel maar.. op de plaats waar de laarsen liggen was het helemaal bruin geschuurt toen ben ik gaan zoeken naar een middel voor het weer zwart maken van mijn zadel,, en ik heb het gevonden het is super spul en als je het gebruikt zie je nixx meer van oude schuur plekjes enz.
het spul heet: PALC en het komt uit spanje (maar ze verkopen het in nederland hoor het is speciaal voor op zadels, eventueel kun je het mischien ook op een hoofdstel gebruiken.
ik heb het bij een ruitersportzaak stubenintsky (heemskerk) vandaan maar ik denk dat het ook bij andere ruitersportwinkels tekoop is

het potje
Afbeelding

het sponsje
Afbeelding

het spul
Afbeelding