Ervaring met Korrector (luchtgevulde zadelonderlegger)??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SylviaG

Ervaring met Korrector (luchtgevulde zadelonderlegger)??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 10:40

Ik hoor best goede verhalen over zadels met luchtkussens (Flaisysteem).
Er is nu ook een zadelonderlegger (korrector) op de markt die gevuld is met lucht. Op www.korrector.com of www.zadelmakerijboer.nl vind je meer info over de Korrector.
Er zitten 4 luchtkamers in die onafhankelijk van elkaar gevuld kunnen worden. Zodoende zou je dus de rug van het paard moeten kunnen ontlasten. Lijkt me dus ideaal voor paarden met een moeilijke rug.

Ik ben heel erg benieuwd of iemand ervaring heeft met zo'n zadelonderlegger???

Tell me!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:38

Het ziet er allemaal flitsend uit op die sites.

Ikzelf geloof er niet geheel in, ik ben van mening dat op elke rug een passend zadel te vinden is, als je maar samenwerkt met een goede zadelmaker. Ook voor paarden met een gevoelige rug.

Dit soort trucendozen zijn leuk voor even, maar als iets niet past, past het niet, en zal het ook niet gaan passen.

Als eenieder bij de investering van een ander paard, nu ook eens de kosten van een goed passend zadel op zich wil nemen, zullen dit soort dingen snel uit de handel gaan..

Maar ik ben benieuwd wat harnessmaker hierop te vertellen heeft

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:16

In Engeland zijn deze al veel langer op de markt... De mensen die ik ken die er een hadden waren er erg over te spreken...

Maar eerlijk gezegd ben ik het wel een beetje eens met de bovenstaande opmerking. Die dingen zien ook nog aardig aan de prijs. Een goed passend zadel heeft geen trukendoos nodig.

Oomske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:03

Bitch schreef:

Ikzelf geloof er niet geheel in, ik ben van mening dat op elke rug een passend zadel te vinden is, als je maar samenwerkt met een goede zadelmaker. Ook voor paarden met een gevoelige rug.

Dit soort trucendozen zijn leuk voor even, maar als iets niet past, past het niet, en zal het ook niet gaan passen.

Als eenieder bij de investering van een ander paard, nu ook eens de kosten van een goed passend zadel op zich wil nemen, zullen dit soort dingen snel uit de handel gaan..

ik ben het hier best mee eens,
maar er is bij ons een pony, en daar past gewoon geen zadel op,
ze heeft een brede bouw,
rare schoft, vreemde rug, dus nu gaan we een zadel op maat laten maken, maar dit kost wel in de 1500 euro.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:23

Ik heb met flair heel goede resultaten behaald in het verleden.
Maar een goede wolvulling doet ook heel veel....
Het voordeel van flair is dat de kussens zacht zijn en blijven waardoor de spier meer ruimte krijgt.

SylviaG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 15:43

Bitch schreef:

Ik heb voor mijn paard al 3 nieuwe zadels gekocht.
1,5 jaar geleden heb ik door Hulsebos een zadel op maat laten maken en toen dacht ik echt dat ik van alle ellende af was. Was wel weer de zoveelste flinke investering maar dan heb je ook het allerbeste, dacht ik!?
Niet dus!
Vandaar dat ik niet zo op een nieuw zadel zit te wachten. Iedereen belooft dat ze het perfecte zadel voor je paard hebben totdat je een probleem heb waar ze zo 1,2,3 niet uikomen en ligt het ineens aan je paard en dan moet je weer een duit geld betalen om alles weer aan te laten passen.
Ik heb daar dus echt geen zin meer in.

Ben het dus wel eens bovenstaande maar het gaat niet altijd op.
Vandaar mijn vraag over deze zadelonderlegger...
Wie heeft er nog meer ervaring mee???

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:46

Ken dus wel mensen die er erg over te spreken waren... Ik kan nog wel even navragen als je wilt? ik begreep dat inderdaad je het hele zaakie onafhankelijk een beetje kan oppompen of leeg laten lopen en dit is dus ook goed aan te passen aan de eventueel wisselende bespiering van je paard.

Meen me te herinneren dat het oppompen even in de fingers moet krijgen...

SylviaG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 16:09

Als je eea nog even na wilt vragen graag. Moet ie vaak opnieuw opgepomt worden? Hebben ze verschil aan hun paard gemerkt? Merkten ze zelf verschil? Hoe duur was ie? Gaat ie lang mee?

Ik kan me voorstellen dat het lastig is om als leek in te schatten hoeveel lucht er in elk kussentje moet. Ik vind het dus wel vreemd dat je dat zelf moet doen want het kan behoorlijk impact hebben op de rug van je paard dus als je de lucht ook maar een klein beetje verkeerd verdeelt dan ligt je zadel dus scheef.
Dat is het enige "enge" aan die zadelonderlegger. Zolang een ervaren zadelmaker op dat gebied het doet is eht prima maar om zelf te doen. Wilje dus gelijk navragen hoe hun dat doen??

Alvast heel erg bedankt want volgens mij zijn er niet zo heel veel mensen bekend mee...!?

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:27

Volgens mij is de hype in Engeland al een beetje over gewaaid.

Ik herinner me er het een en ander over in een usenet groep waar ik subscribe. Deze posts worden allemaal gearchiveerd door bijvoorbeeld Deja, dus als je alles erover na wil lezen (in het engels) volg dan deze link

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:56

TS: Ik snap dat je moedeloos wordt van een slecht passend zadel, zeker als je er mensen naar hebt laten kijken waarvan je uitgaat dat zij er verstand van hebben.

Maar, ik trek altijd de metafoor bij een zadel als een schoen, als een schoen al niet te best past en ik ga er allerlei zooltjes etc in leggen, dan past het nog steeds niet, en de knellende punten worden nog eens extra 'aangetipt' ( doordat de smalle ruimte dus nog smaller wordt)

Zodoende ben ik niet zo op onderleggers, waar ze ook van gemaakt zijn.

heb je die 3 zadels allen bij hulsebos laten doen?

orri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:01

Ik ken alleen het Flairsysteem, bij Fillydale in Almere-Buiten hadden ze een voorbeeld zadel liggen. Zag er op zich goed uit. Onderleggers ben ik ook geen voorstander van, ik snap dat deze korrector aangepast kan worden onder het zadel, maar het blijft een slecht passend zadel.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:34

SylviaG schreef:
Bitch schreef:

Ik heb voor mijn paard al 3 nieuwe zadels gekocht.
1,5 jaar geleden heb ik door Hulsebos een zadel op maat laten maken en toen dacht ik echt dat ik van alle ellende af was. Was wel weer de zoveelste flinke investering maar dan heb je ook het allerbeste, dacht ik!?
Niet dus!
Vandaar dat ik niet zo op een nieuw zadel zit te wachten. Iedereen belooft dat ze het perfecte zadel voor je paard hebben totdat je een probleem heb waar ze zo 1,2,3 niet uikomen en ligt het ineens aan je paard en dan moet je weer een duit geld betalen om alles weer aan te laten passen.
Ik heb daar dus echt geen zin meer in.

Ben het dus wel eens bovenstaande maar het gaat niet altijd op.
Vandaar mijn vraag over deze zadelonderlegger...
Wie heeft er nog meer ervaring mee???

Ik maar als ik het zo hoor is het zadel niet het probleem maar degene die hem levert..... 3 zadels en allen niet goed?
Waarschijnlijk ben je er wel met een goede correctie van de kussens.
Voor meer info en ervaringen met kussencorrectie zie de diverse zadel topics!

djuno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:57

harnessmaker schreef:
Ik maar als ik het zo hoor is het zadel niet het probleem maar degene die hem levert..... 3 zadels en allen niet goed?
Waarschijnlijk ben je er wel met een goede correctie van de kussens.
Voor meer info en ervaringen met kussencorrectie zie de diverse zadel topics!

bovenstaand kan ik alleen maar bevestigen!!!!!
Laat hem een keer langskomen...scheelt een hoop frustratie, tijd, ergenis EN geld!!

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:12

Sylvia G: Arie Boer is maandag bij ons op stal in Barendrecht, dus mocht je willen kan ik vragen of hij er eentje mee wil nemen en je er eventjes naar kan kijken en dan kan hij je vertellen hoe het werkt enzo. Stuur maar een pb als je intresse hebt.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:27

Ik ben benieuwd he, hoeveel druk staat er op dat luchtding dan, want als jij scheef zit, dan wordt de lucht toch ook naar 1 kant geperst? Dus het paard voelt niet meer als jij iets scheef zit. Dus je kan ook niet meer puur op zit rijden. Of mis ik nou iets?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:22

Er zijn ook paarden die door het jaar heen nogal van bespiering veranderen. Endurancepaarden bijvoorbeeld. Die worden in het zomerseizoen anders getraind dan in het winterseizoen, zijn in het zomerseizoen veel actiever en doen in het winterseizoen niet veel, met als gevolg dat het zadel op verschillende momenten in het jaar ook verschillend ligt.

Het is IMO ondoenlijk om voor al die momenten meerdere passende zadels te hebben of om elke maand de zadelmaker langs te laten komen om het zadel weer 'even' bij te stellen. Zulke paarden kunnen baat hebben bij een onderlegger die aangepast kan worden aan de bespiering/bouw van een paard op dat moment. Dit geldt ook voor paarden die er bijvoorbeeld een tijdje uit zijn geweest door een blessure (dus ook in bespiering zijn veranderd) of drachtig zijn waardoor het zadel net even niet ideaal ligt.

In alle gevallen is een onderlegger een tijdelijke oplossing, maar 'een goed passend zadel' is IMO een illusie voor een paard dat door het jaar heen van bouw en/of bespiering verandert.

SylviaG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 22:29

Sansje schreef:
Sylvia G: Arie Boer is maandag bij ons op stal in Barendrecht, dus mocht je willen kan ik vragen of hij er eentje mee wil nemen en je er eventjes naar kan kijken en dan kan hij je vertellen hoe het werkt enzo. Stuur maar een pb als je intresse hebt.

Toppie!! Je hebt een PB!!

_sjors_

Re: Ervaring met Korrector (luchtgevulde zadelonderlegger)??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:53

Een maand geleden ongeveer is Arie Boer ook bij mij geweest om mijn zadel op te vullen en heeft mij toen ook de Korrektor laten zien. Dit omdat mijn paard ernstige rugproblemen heeft gehad en ik wel eens wilde zien hoe zo'n ding werkt en wat het kost. Hij vertelde mij dat door de Korrektor de druk op een paard z'n rug met 50% afneemt. Het ziet eruit als een gelpad maar dan van leer en bestaat uit vier delen die je op moet pompen. Het lijkt mij alleen wel verstandig dat er dan iemand bij is die weet hoe het werkt om te kijken hoeveel lucht er dan in moet anders werkt het misschien alleen maar averechts. Hij kost €200,-.

Vandaag hadden wij toevallig op de manege een clinic over air zadels. Die hebben helemaal geen wolvulling maar bestaan alleen maar uit lucht. Die man heeft bij mijn paard zijn rug gevoeld en het bleek dat hij toch nog behoorlijk veel pijn had op de plekken onder het zadel. Er werd mij verteld dat als ik met zo'n air zadel zou gaan rijden, dat mijn paard dan na 3 maanden veel beter zou moeten lopen. Ik heb het zadel uitgeprobeerd en het zit heel goed, ook voor jezelf omdat het zadel niet alleen aan het paard maar ook aan de ruiter wordt aangepast. Er hangt alleen wel een prijskaartje aan, namelijk €3500,-.....

Ik moet er zelf nog even over nadenken omdat ik vorig jaar ook al een nieuwe heb gekocht, de Korrektor is een goedkopere oplossing maar ik vraag mij inderdaad af of het wel werkt als er een zadel bovenop ligt dat toch niet helemaal past.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:55

Hoe kan de druk nou afnemen, als ik bovenop jou ga staan wordt de druk toch ook niet minder als ik luchtzakjes in mijn schoenen stop?

_sjors_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 23:15

Je moet het zien als een schokabsorberend dekje onder je zadel, dus bijvoorbeeld bij bokken voelt je paard het minder als je met je volle gewicht weer in het zadel neerkomt.

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 23:55

Het is niet zo zeer dat de druk afneemt, maar gelijkmatiger verdeelt wordt.

Denk aan naaldhakken en parket...

SylviaG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 09:37

Ik snap dat er twijfels over zijn. Ik ben ook erg benieuwd naar wat hij mij te vertellen heeft. Ik zal de vragen en twijfels die jullie hier neerzetten ook zeker aan hem voorleggen.

integra123: Bedankt voor je reactie. Het klinkt positief wat je allemaal schrijft...alleen de prijs niet...jeetje wat duur...vooral zo'n zadel...?!?!
Ik heb ook gehoord dat je eigen zadel aan kan laten passen. Dus wol eruit en van die luchtkussens erin. Ik dacht dat dat iets van 800 euro was maar ik weet niet meer waar ik dat gelezen heb. Kan het dus niet meer terugzoeken..?!?!

Het aanpassen van zo'n korrector lijkt mij inderdaad een heel precies karwei. Iets wat je niet eventjes zelf doet?!

Ik hoop dat hij morgen, als hij toch in Barendrecht bij Sansje is, even bij mij langs kan komen. Dan ziet hij ook gelijk mijn paard en mijn zadel.

Vind het een hoop geld zeker ook omdat het de afgelopen jaren al een bodemloze put is geweest. Maar wie weet is dit voor mij DE oplossing...
Dan is bokt toch wel een mooi communicatie middel...ik kende nl niemand die er ervaring mee had...nu kan ik er ff met jullie over brainstormen...thanks hiervoor...

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:00

Je hebt FLAIR en CAIR en het verschil daartussen is me even ontgaan, maar kan harnessmaker of die zadelmarker die komt je vast haarfijn uitleggen.

Je kan een bestaand zadel daarvoor aan laten passen, maar bij bvb Wintec/Bates kun je ze gewoon met CAIR kopen.

Het aanpassen van een Korrector klinkt ingewikkeld, maar ik begreep dat je daar vanzelf handigheid in krijgt en dan is het altijd nog makkelijker dan het aanpassen van luchtzakjes in je zadel... Daar zul je altijd iemand bij moeten halen.

Wat Karin zegt is natuurlijk helemaal waar. De mensen die ik kende die zo'n ding hadden hadden ook paarden waarvan ze verwachten dat die nog veel gingen veranderen van bespiering (en dit was ook zo).

Ze zijn inderdaad erg prijzig, maar aan de andere kant... Als dit de oplossing is is het nog altijd goedkoper dan een nieuw zadel, en deze kun je wisselen tussen bvb een dressuur zadel en een springzadel...

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:14

Een paar jaar geleden hadden wij ook zoiets vanuit duitsland, van dr cronau geloof k. Dat was een heel dekje, met lucht gevoerd. Ik vond het eerlijk gezegd erg omslachtig, maar heb het toen maar heel kort gebruikt. Het is nog zo nieuw, ik weet er echt maar heel weing van.

Unity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:55

Voor de geïntresseerd: Ik heb een 4 jr oude KN Symfonie op Flair te koop! Bij interesse mag je me uiteraard PM-en (sluipreclame, hoezo )