Welk zadel voor het inrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

inge_aryn

Welk zadel voor het inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 16:26

Ik ben op zoek naar een zadel om mijn fjord volgend jaar in te rijden. Nou hoor ik van iedereen om mij heen allemaal verschillende adviezen en zie ik door de bomen het bos niet meer. De 1 zegt dat het niet uitmaakt of je een dressuurzadel neemt of een VZH. De ander zegt weer dat je met een dressuurzadel meer schoudervrijheid hebt en weer een ander zegt dat je beter met VZH kunt beginnen.

Ook veranderd je paard natuurlijk qua bespiering, dus wordt het een wintec/thorrogwood (omdat je deze nog enigziens kunt aanpassen) of een ander leren zadel. Graag zou ik hierover adviezen horen.

Ik wil het zadel laten aanmeten, op welke leeftijd kan dit en bij welke winkel/zadelmaker hebben jullie goede ervaringen?

Ik zat er zelf aan te denken om met een wintec te beginnen en dan als ze is uitgegroeid een goed leren zadel.

HELP!!!

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:18

Je moet een zadel gebruiken met inrijden waar JIJ prettig en vast op zit.
De een heeft veel steun in een VZH zadel de andere in een dressuur uitvoering.
Er zijn genoeg stallen die beginnen met een springzadel omdat dat veel hou vast heeft(ivm de achterwrongen).
Ik moet er persoonlijk niet aan denken om op een spring/VZHzadel in te rijden dus voor mij persoonlijk wordt het gewoon een dressuurzadel.
Wintec of Thorrowood is een goede keus omdat je met de bomen of het fish systeem nog het een en ander kan veranderen.
Een paard heeft zijn bespiering vanaf een jaar of 5-6 ongeveer op orde, vanaf dat moment kan je kiezen voor een op maat gemaakt zadel(mocht er dan nog wat bespieringen bij of afgaan zijn het maar kleine aanpassingen)
Laat wel vooral in het begin je zadel heel regelmatig controlere op ligging door een zadelmaker.
Een zadel dat net niet lekker ligt of scheef ligt zorgt er vooral bij jongen paarden voor dat de bespiering er zich op gaat aanpassen.
Het beste is in de inrijperiode het zadel 1x per 2 maanden te laten controleren.
Daarna kan je het gaan afbouwen naar ong. 1-2x in het jaar(liefste 2x in het jaar)