Martingaal vraagje...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Martingaal vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 07:57

Ik ga nu waarschijnlijk een heeeeeeeeeeeelllllleeeeeee domme vraag stellen....

Waar dient een martingaal eigenlijk voor?
Ik bedoel zo'n geval
Afbeelding

En hoe weet je of die op de goede maat zit?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:07

Martingaal is oorsprongelijk gemaakt om er voor te zorgen dat vooral met springen de paarden hun hoofd niet zo ver omhoog kunnen gooien dat ze neit meer kunnen zien waar de hindernis is. Het makkelijkste om hem op maat te maken is om de ringen te pakken en als het paard het hoofd op een normale houding heeft moeten de ringen de kaak net aan kunnen raken. Edit: Dus de ringen meot je langs de hals omhoog naar de kaak houden

Zo heb ik het tenminste altijd geleerd.

ellepel

Re: Martingaal vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:11

lang geleden dat ik zo'n ding gebruikt heb

maar het zorgt ervoor dat het paard zijn hoofd niet te ver omhoog kan tillen.

de ringetjes moeten op hoogte van de schoft geloof ik, maar heb genoeg gezien dat mensen ze veel en veel lager hadden waardoor die paarden constant met druk op de teugels liepen.
als hij goed staat afgesteld werkt het dus alleen als het paard te hoog komt met zijn hoofd

gaat het paard dan hoger dan die ringetjes met zijn hoofd, zorgt de martingaal ervoor dat er druk komt op de teugels waardoor het paard zijn hoofd dus weer naar beneden zou moeten doen.

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 11:11

Ik dacht namelijk dat het ook was voor als je paard soms wel eens te heet word en te hard wil gaan zodat je hem beterder kan houden?

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:51

Ivys Toeter:
Als je paard erg snel is heb je meer controle over hem, kan hoofd niet omhoog doen en met wenden heb je een kortere bocht (geen idee hoe ik dat anders moet uitleggen).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:56

Van een site over hulpteugels:

Citaat:
Martingaal.
Een martingaal houdt het hoofd in de juiste positie zonder dat de ruiter iets met de teugels hoeft te doen, en is vooral geschikt voor paarden die veel met het hoofd schudden of het hoofd te hoog dragen. Door een martingaal werkt het bit meer in op de lagen van de mond. Door deze druk brengt het paard zijn hoofd omlaag en komen de teugelhulpen beter door. Als de houding van het hoofd goed is, loopt er een rechte lijn van het bit via de martingaalringen naar de hand. Gebruik altijd martingaalvlinders, zodat de martingaalringen niet achter de gespen van de teugels blijven haken.

Oomske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:00

het is voor springen,
en als je paard veel schrikt en heel hard rent,
zo kan hij zijn hoofd niet omhoog gooien,
een paard rent namelijk vaak met zijn hoofd hoog.
je moet wel altijd een stopper hebben en knevels (zorgen ervoor dat martingaal niet aan het bit komt vast te zitten)

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:01

Hmmm... dat van die site klinkt een beetje raar. het lijkt nu alsof er staat dat een martingaal ervoor zorgt dat je paard goed loopt, terwijl een paard wel met zijn neus naar voren moet kunnen lopen. Alleen extreem omhoog kan niet. Het is geen hulpmiddel om aan de teugel te rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:14

Zo heb ik het van die site gehaald Ben zelf geen expert in hulpteugels

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:42

De ringen moeten inderdaad de hals volgen tot ze de kaak aanraken. Dan klopt de maat.

Hij zorgt er verder voor dat je paard zijn hoofd niet zo hoog op kan tillen, dat hij onbestuurbaar wordt.

robincera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:45

het werkt toch ook als een soort hefboom? vertelden ze mij

Mizora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:42

Dit hoor ik voor het eerst maar het kan, hoewel het me onlogisch lijkt. Ze lopen echter wel door een ring en gaan dan een andere kant op als hij nodig is dus op zo'n manier misschien.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 07:35

RobinCera schreef:
het werkt toch ook als een soort hefboom? vertelden ze mij

Idd, de teugels lopen door die ringen, en als je dan druk geeft op de teugels, worden ze eerst 'naar de ringen getrokken'.