Hoe instant-hengstenketting maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe instant-hengstenketting maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:51

Beetje vreemde titel misschien, maar nav een gevalletje "ontsnapte hengst en daar sta je dan met alleen een halstertouw" ben ik op zoek naar een manier om van een halstertouw een soort instant-hengstenketting te maken.
Tips als: koop een echte hengstenketting, zorg voor een goed hek of voed hem beter op... hoeven ècht niet. Het gaat nl niet over mijn eigen pony.
Wel zit ik nu met wat kleine brand- en schaafwondjes omdat ik het touw te laat losliet en dàt wil ik bij een eventuele volgende keer graag voorkomen.
De tip van eerder loslaten heb ik al gehad

Nu nog de tip hoe ik van een halstertouw heel snel iets (in de richting) van een hengstenketting kan maken.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:55

Je kan het touw over de neus doen.
Door de mond of op dezelfde manier bevesrigen als een hengstenketting.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:56

Het touw over zijn neus doen?Dus door de neusriem van het halster. T'is een beetje evil, maar hysterische hengsten aan een touwtje is ook geen optie...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:58

dit tpoic houd ik even in de gaten!!

Anoniem

Re: Hoe instant-hengstenketting maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:16

Door de mond hielp niet zo goed. Een halstertouw schijnt erg lekker te zijn, behalve als hij persé om wil keren
Over de neus en door de mond bleek lang niet zo evil als gedacht en haalde net zomin iets uit. Meneer vloog nog net zo hard naar 'zijn' merrie.
Op dat moment waren wij trouwens al met zijn drieën, maar wat als ik alleen ben?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:25

Heb je het halstertouw OM de neus gedraaid? Dus niet alleen bovenlangs maar er echt om. Knappe vent die dan nog tegensputtert hoor
*zeker niet aan gaan hangen, alleen een keer kort trekken als hij echt heel dwars is!*

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:50

Idd Urielle!

Echt een soort lus maken en die om de neus doen, inderdaad alleen kort trekken want je drukt dan wel de neusgaten dicht -> adem

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:03

bedoelen jullie dan onder de neusriem van het halster?
sommige paarden vinden dit namelijk irritant en halen dit ervanaf of worden nog gekker..

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:16

Neej, volgens mij bedoelen ze een beetje een praam achtige werking, of heb ik het nu fout?

Oomske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:30

je moet gewoon het touw onder aan de ring vastmaken en er 1 x omheen draaien,
wat ook kan werken is in de voorkant van de neus knijpen (komt dan een stofje vrij) zoals een praam werkt,
of net om de botjes heen, waardoor de adem even wordt tegengehouden,
niet te lang doen!!

Ineke2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:33

Ik ga met de tips hierboven mee en daarbij zou ik dan gewoon rijhandschoenen aantrekken. Mocht het touw door je handen heen schieten heb je geen brandplekken

Oomske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:36

dat is ook een goede
en aan het halster zelf vast houden geeeft mij ook altijd een stevigere grip

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:48

toch een hengstenketting kopen??
Ik doe altijd van ene kant onderlangs naar de andere kant door die ringen halen, als ze erg sterk is als ik buiten ga lopen met haar, Of hoofdstel om, heb je ook meer te zeggen
Groetjes

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:58

Het ging hier om een hengstje dat ontsnapte en vervolgens niet meer mee terug te nemen was toch?

Oomske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:06

hej,
t ging hier duidelijk om niet haar eigen paardje,
dus niet over het hengstje beginnen!
xxx
iko

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:29

Het ging idd om een ontsnapte hengst, niet mijn pony, maar daar kwam ik pas achter toen ik erbij stond.
Mijn buurman had mij gewaarschuwd dat er een paard op straat liep en gezien de plaats die hij beschreef dacht ik dat het om een hele rustige, oude merrie ging die daar in een wei staat.
Vandaar ook dat ik alleen een halstertouw mee had.

Iedereen bedankt voor de tips. Ik ga bij mijn eigen pony eens oefenen wat het makkelijkste, snelste en veiligste gaat.

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:31

Touw over de neus doen en mocht het paard dan vervelend doen zorgen gewoon het touw strak houden. Klinkt heel zielig maar omdat de neus zeer gevoelig is zal je hem beter in bedwang kunnen houden.

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:22

als die echt vervelend is ketting over de neus en als die trekt enkele hele harde rukken aan het touw geven, loopt die door je heen snel zijn en met met het uiteinde een klap aan zijn kop geven, luisteren zal die

Of een hengstenbitje aanschaffen, dat is een klein dun bit die heel gemeen inwerkt, maar wel erg effentief is bij hengsten

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 17:51

mhja.. okeey het gaat dus niet om je eigen paard. Anders toch het verboden advies. Wat je eventueel wel kan doen is een losse hondenketting kopen, gewoon de kleinste maat en die op zak houden, die kan je snel aanklikken. Als je dat beessie altijd op dezelfde plaats moet vangen kan je hem ook aan bijv. het hek laten hangen. sucses!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 18:02

Mijn eigen pony is geen geschikt oefenmateriaal
Een lus rond de neus gaat lekker snel, zeker bij een pony die gewoon doodstil staat, maar had als resultaat dat hij geen stap meer wilde verzetten.
Flink laten draven en dan een lus om zijn neus goochelen was iets lastiger maar had wel als resultaat dat hij meteen stilstond.
Binnenkort misschien maar eens oefenen met die hengst, als dat mag van de eigenaar.

@Nimmedor, het is niet mijn paard dus ik ga er niets voor kopen en al zeker geen bit.
@Barvrouwke, hij is nog maar één keer ontsnapt en een degelijk hek is al bestelt door de eigenaar. Ik hoop dat ik hem nooit meer hoef te vangen.