Veelzijdig/dressuur/western.. maakt het uit??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

p0nyl0ver

Veelzijdig/dressuur/western.. maakt het uit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 21:27

Hoi

Maakt het uit wat voor zadel je gebruikt voor een recreatie pony (welsh/1.40)

1: Veelzijdig
2: Dressuur
3: Western

Want ik ken namelijk iemand die alle 3 verschillende zadel heeft^En dat die ze ook om en om gebruikt..!

Dus ik was beniewd: Of je gewoon tussen die alle 3 kan kiezen..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:30

Ligt eraan. Als jij lekker recreatief wilt rijden met af en toe een sprongetje, dressuur-en en een buitenrit, dan kiezen voor 1.
Wil jij echt gaan buitenrijden of specifiek western, dan gaan voor 3.
En zo geldt dat ook voor een dressuur zadel, die is weer minder comfortabel met die lange rechte zweetbladen als je met veel springt, met korte beugels.
En er 3 hebben? Zou ik ook wel willen, is een behoorlijke luxe!
Zolang alles een beetje op maat is kan het iig geen kwaad.

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:31

Absoluut niet nodig. Dat vond ik echt zwaar overdreven om dan meteen maar 3 zadels aan te schaffen. Dan kan je beter 1 duur en goed zadel nemen... Tenzij je geld over hebt natuurlijk :S

kus
anke

p0nyl0ver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 21:34

miss_piggy schreef:
Absoluut niet nodig. Dat vond ik echt zwaar overdreven om dan meteen maar 3 zadels aan te schaffen. Dan kan je beter 1 duur en goed zadel nemen... Tenzij je geld over hebt natuurlijk :S

kus
anke

Na,ja zo bedoelde ik het niet: Het zit zo.. ze heeft die pony al 8 jaar en eerst had ze een western van der tante gekregen en toen 3 jaar later ging ze een veelzijdig kopen, en nu is ze wat ouder en is ze overgegaan naar een dressuur, dus niet alles in 1 keer

kels

Re: Veelzijdig/dressuur/western.. maakt het uit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:36

Het maakt voor een pony waarschijnlijk niet veel uit zolang het zadel maar goed past. En tuurlijk kan je tussen die drie zadels kiezen.. maar je moet rekening houden met wat je wil gaan rijden;
Als je vrij veel en hoog wil gaan springen raad ik geen westernzadel aan (spreek uit ervaring ). Wil je een beetje western gericht gaan rijden dan kan je dat beter wel op een westernzadel doen. enz. enz

eroftmexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:39

wij hebben 2 paarden en 3 zadels
1 veelzijdigheidszadel
1 dressuur zadel
1 westrenzadel
maar ik rij altijd met het veelzijdigheidszadel en op de andere pony met dressuurzadel
en het westren gaan we verkopen want het is erg onhandig neemt veel ruimte in om er 3 te hebben
en het ligt er dus echt aan wat je het meeste rijd
zon zadel zou ik kopen en de ander lekker achterwegen laten
want het heeft totaal geen zin om er 3 te hebben (is mijn mening)

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:46

Ik heb ook die 3 zadels, veelzijdigheid zat erbij, western heb ik ooit gekocht omdat ik veel (alleen maar) buitenrij en dressuur heb ik toen gekocht omdat ik een tijd in een dressuur les heb meegereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:46

VSW --> HAR.

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:47

Mijn (lease)haf heeft 2 zadels, veelzijdigheid en western.
Ik rij alleen met de veelzijdig, maar op de dagen dat ik haar niet heb gaat ze vaak naar buiten en dan met het western zadel.
Ik wil er nog een dressuurzadel bij hebben, ik ben gewoon meer een dressuurmuts de veelzijdingheid hou ik dan wel als ik nog eens ga springen Het western zadel mag van mij weg, ik doe er niks mee, zo'n zadel is niks voor mij.

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:49

Ik zou als iik jou was nummer 1 nemen, vooral omdat je pony recreatief rijd. Dan ka je lekker wel is dressuur en wel is een sprongetje maken. Ik heb 2 dressuur zadels, omdat ik daar meer van hou. Maar ik spring er oook wel is mee, gaat ook wel!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:59

Miirthe schreef:
Ligt eraan. Als jij lekker recreatief wilt rijden met af en toe een sprongetje, dressuur-en en een buitenrit, dan kiezen voor 1.
Wil jij echt gaan buitenrijden of specifiek western, dan gaan voor 3.
En zo geldt dat ook voor een dressuur zadel, die is weer minder comfortabel met die lange rechte zweetbladen als je met veel springt, met korte beugels.
En er 3 hebben? Zou ik ook wel willen, is een behoorlijke luxe!
Zolang alles een beetje op maat is kan het iig geen kwaad.

Waarom zou je alleen in een westernzadel ECHT kunnen buitenrijden?? Wat is het criterium "echt buitenrijden"?
Ik gebruik al jaren een dressuurzadel en rijdt daar probleemloos hele dagen mee rond. Ik heb nog nooit een westernzadel onder m'n billen gehad waarmee ik dat kon evenaren. Ze forceren een zeer onprettige zithouding (stoelzit), zeker als je paard een bewegende draf heeft.......
Gebruik een comfortabel, goed passend zadel, wat dat voor zadel is, is totaal niet van belang.

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:30

ik zou zelf dressuur nemen, maar ik ben helemaal verliefd op dat soort zadels, en het zit zoooooo... lekker, maar als je af en toe een sprongetje enz. wil maken zou ik als ik jou was een veelzijdigheids zadel kopen!!!... succes ermee!!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:25

Heb een draver van 1.65 ong. en rij endurance.

Heb een vzh-zadel en een westernzadel. Heb les gereden met een dresuurzadel

Dressuur, veel steun bij je benen zit lekker stevig en vrij maar voelt ook 'natuurlijk' je kan de hulpen goed doorgeven en je hebt vaker een mooie diepe zit.

veelzijdig. Je kan er meer springen dat is fijn, nadeel is dat ik iig weinig steun hier in kan vinden en mijn benen niet stilkan houden.Ik dressur en spring er mee om hem goed soepel te houden.

Westernzadel.... gaat echt nooit mee weg. Zit er als een huis op, het zit heerlijk en is erg stevig. Vind het handiger en lekkerder voor de trainingen. Nadeel is dat je je benen neet meer 'recht' kan houden. Op deze manier is ressur wat moeilijk maar niet onmogelijk. Springen kan tot een bepaalde hoogte de knop en dat ding onder de knop waar van ik de naam niet weet belemmeren je in je verlichte zit.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 23:27

Het maakt echt niet uit wat voor zadel je erop legt hoor, zolang het maar past en jij er lekker op zit.
Tegenwoordig denken veel mensen dat als je een westernzadel op je paard zn rug legt dat je dan gelijk bezig met westernrijden bent hetzelfde geldt voor het omgekeerde met een dressuurzadel.
Ligt er maar net aan wat jij wilt doen, wil je dressuren, af en toe een sprongetje en buitenritten maken zou ik voor een vzh zadel gaan kijken.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 01:22

mmm meeste paarden reageren toch wel als je normaal een vzh of dressuur er op hebt liggen en je "gooit" er ineens een western op , beetje western weegt tussen de 20 en 25 kg stuk zwaarder als een normaal zadel ,

Vivande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:13

Ik vind dressuur het fijnst

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:08

Ik heb een Stubben springzadel, en voor erbij een Wintec dressuur, zodat ik ook leuk voor dressuurmuts kan spelen
Ik vind het wel fijn om 2 zadels te hebben, ook al zou ik het ook zo redden met alleen mijn spring, waar ik het meest mee rijd. Alleen ik dacht dat ik op een springzadel niet normaal dressuur kon rijden, maar dat kan gewoon, alleen op mijn dressuurzadel word je al in de goede houding gezet en met mijn spring moet je dat zelf doen
En het is handig als mijn ene zadel naar de zadelmaker moet, dan heb ik er nog 1. Maar verder is het dus eigenlijk niet zo nodig vind ik.

susie_anne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:11

Al je gewoon recreatief wil rijden denk ik dat je het meeste aan een vzh zadel hebt.
Kan je en een beetje dressuren en een beetje springen en buitenrijden.
Lijkt mij de beste optie.

Ik heb een dressuur zadel.. rij geen wedstrijden ofzo (wil dit wel gaan doen ) maar vind dit gewoon het lekkerste zitten!

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 08:49

Ik heb een dressuurzadel voor één van mijn pony's en voor diezelfde pony ook een westernzadel.
Ik rijd western, maar zo nu en dan vind ik het ook wel even leuk voor de afwisseling om te dressuren

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:56

nickyu schreef:
mmm meeste paarden reageren toch wel als je normaal een vzh of dressuur er op hebt liggen en je "gooit" er ineens een western op , beetje western weegt tussen de 20 en 25 kg stuk zwaarder als een normaal zadel ,

Voor sommige paarden ligt het juist comfortabeler en kwa gewicht is het verschillend. Je hebt bomen van hout die erg zwaar zijn maar je hebt ook van kunststof die weer veel lichter zijn.

Ik zou voor het westernzadel gaan als je vaak buitenrijd en niet veel springt. Anders voor de VHZ.

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:04

Als je van plan bent western te gaat rijden doe je western.
Wil je af en toe ook een keer springen een vzh of spring
Voornamelijk dressuur: Dressuur!

Riannee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:04

Ik zou gaan voor 1.. Daar kan je mee springen, dressuren enz.. Heel makkelijk

madelief88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:04

Gewoon een veelzijdigheids kan je lekekr mee buitenrijden, maar ook prima dressuren en een sprongetje maken!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:25

Ik dacht dat je een Fell wilde.. ?
Ik zou VZH doen.