Welk zadel met inrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Civic

Welk zadel met inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 14:52

Hallo allemaal,

Ik ga vanavond voor het eerst mijn jonge paard een zadel opleggen met longeren en zal daarna natuurlijk gaan rijden.
Ik had een dresuurzadel, maar helaas past dit niet op de rug van mijn paard. Ik ben nu dan ook opzoek naar een ander zadel, welteverstaan een gebruikt zadel.. want anders kan ik volgend jaar weer een nieuw zadel kopen.
Maar mijn vraag is nu, wat voor merk/type zadel is nu goed om aan te schaffen voor een jong paard?
Een KN zadel werd me al aangeraden, maar ik ben niet helemaal weg van KN én ze blijken nog erg prijzig te zijn ookal zijn ze 2de hands.
Ben benieuwd naar jullie mening.

groetjes Linda

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:54

Ik begin altijd met m'n wintec - die is lekker licht en die van mij past altijd (tot nu toe )

lotttttttt

Re: Welk zadel met inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:58

ja idd wintec of een simpel veelzeidig zadel..

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:03

als het maar een zadel is wat echt goed past zodat je paard de eerste keer met een zadel niet negatief gaat ervaren..
Verder is een licht zadel inderdaad goed om mee te beginnen.
Ik ga zelf met mijn barefoot beginnen want hiervan weet ik 100% zeker dat hij past...en dat is een fijne gedachte

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:06

Ik heb voor mijn 3-jarige ook een wintec met verwisselbare boom ideaal zadeltje vind ik zel voor het inrijden wil met de tijd wel een leren zadel maar dan moet hij eerst maar wat bespierder en gegroeid zijn. Op mijn andere pony hadden we een gewoon wat ouder leren vzh zadel zolang het zadel maar goed past maakt het volgens mij niet zoveel uit.

Succes met inrijden!!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:21

Let idd op dat als ze ingereden zijn - hun lichaam anders wordt door de spieren..dat dus je zadel misschien niet meer gaat passen straks

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:27

De eerste paar keer een springzadel. daarna een ander springzadel voor de springerichte paarden en dressuurzadels voor de dressuurgerichte paarden.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:18

ik begin meestal met een boomloos zadel
weegt weinig en je kunt duidelijk voelen wat het paard doet en belangrijker paard ook goed voelen wat jij doet

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:35

Een goed passend zadel

Onze jonge merrie was al wel beleerd toen we haar gekocht hebben, ze was toen pas onder het zadel. Wij hebben toen bij de zadelmaker een nieuw zadel gekocht en deze aan laten passen (op advies van de zadelmaker zelf) Na 3 maanden komt hij langs om het zadel opnieuw te bekijken en weer (kosteloos) aan te passen. Ideaal mijn paard heeft nu niet slechte ervaringen met een niet passend zadel (ken genoeg andere paarden die dit wel hadden en daar waren de gevolgen van te zien )

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:09

Als het maar past.
Ik doe het nu zelf met een oude Passier. Op een springzadel of een VZ kan ik zelf niet fijn zitten, dus dat vind ik helemaal niet fijn als er een begint te pingpongen. Mijn Passier is ook oud genoeg om geen ramp te zijn als er iets mis mee gaat en het zadel is stuk. Een nieuw zadel komt er wel als hij een beetje spier krijgt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:18

Ik heb toen een Stübben dressuurzadel gekocht. Mijn jonge pony had bijna dezelfde bouw als mijn oudere pony en daar had ik ook een Stübben dressuur zadel voor.
Voor mijn jonge pony kocht ik er alleen 1 met een wat smallere kamer, omdat hij veel smaller gebouwd is dan mijn oudere pony was.

Voordat ik erop stapte had ik nog wel een zadelmaker langs laten komen, die hem ietsjes opgevuld had voor mij en toen lag hij perfect

Na een half tot 3 kwart jaar gereden te hebben, is de zadelmaker weer langsgekomen en heeft het zadel weer iets aangepast en nu ligt hij nog steeds goed.

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:29

Ik heb een ouder Pessoa springzadel voor zadelmak maken en inrijden (en springen, duh, maar ik dressuur vooral) Mijn 'goede' zadel is; juist, een KN. Ik heb op jonge paarden het liefst een springzadel, dat geeft mij toch wat meer kans als ze een keer gaan lopen huppelen. Met een dressuurzadel ben ik sneller mn beugels kwijt en dan heb ik vrij snel vliegles.