martingaal te groot!! wat nu??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kelcy

martingaal te groot!! wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 13:55

hallo

ik heb een E-pony van 153 en ik kan daar geen martingaal voor vinden ze heeft hem wel echt nodig vooral buiten
ik ben begonnen bij maatje COB nou die kon ik aan de staart vast maken en dan was hij nog te groot
toen een maatje pony gekocht moet toch echt passen leek me
nou niet dus ook veels te groot de ringen kon ik tot over der neus doen :S dus heeft geen zin met rijden
zelfs een maat shetland is te groot
ze is niet raar gebouwd ofzo heeft wel een opgerichte hals maar niet echt appart
hyebben jullie nog tips wat nu te doen?
zit zelf aan een borsttuig te denken waar je de martingaal los van kunt halen maar de ruitersportzaak zeg dat die moeilijk in kleine maatjes te vinden is
wat weten jullie hiervan?
ik zal nog een foto plaatsen van me pony kunnen jullie zelf oordelen

Afbeelding
dit is een oude foto maar goed dat maakt voor de bouw niet uit

wie kan me helpen??????

ClauH

Re: martingaal te groot!! wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:59

Ehhh, gewoon gaatjes bijprikken aan het stuk wat om de singel gaat ?
Of laten inkorten door de schoenmaker ...

kelcy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 14:00

hebben we al gedaan heeft de zadelmaker zelf gedaan maar dan moeten er zoveel gaten bij dat het ook geen gezicht meer is :S

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:03

Huh.. dat is echt raar
Niet l u l l i g bedoelt ofzo, maar weet je zeker dat je hem goed bevestigt ? Anders zou ik het ook niet weten Maak anders eens een foto

Jiske_Nilis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:07

idd niet lelijk bedoelt maar weet je zeker dat hij goed vast zit?
ik bedoel er zijn zelfs kleinere maten dan die voor jou pony dus wel raar dat die dan nog te groot zijn..

kelcy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 14:11

ik weet zeker dat hij goed vast zit heel de stal heeft er ongeveer naar gekeken ik snap het ook niet niemand snapt er iets van ik heb al ontzettend veel paarden met een martingaal gereden dus weet hoe hij vast moet maar dit begint echt alles te slaan
maar heeft er niemand ervaring met zoon borsttuig?

kelcy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 14:21

ik ga morgen WEER naar de ruitersprot winkel om een borsttuig met martingaal te halen als ze die in een klein maatje hebben en me martingaal maar WEER te ruilen...
maar wat zijn jullie ervaringen met een borsttuig heeft dat in principe dezelfde werking als een gewone martingaal? ik heb wel vaak met een losse martingaal gereden maar nog niet met een borstuig eraan zeg maar... ik hoop nog wat reacties te krijgen is wel makkelijk

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:25

Als je een borsttuig met martingaal bevestiging koopt is het idd dezelfde werking. Giorgy is 1.63 dan zou je denken dat ie maat Full nodig heeft, nou ik heb er een aantal gaatjes bij moeten prikken hoor waar het om de singel gaat.

Jiske_Nilis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:26

ik heb een borsttuig met martingaal, maar zit je dan niet met heltzelfde probleem, da ie nog te groot is? Je zou het wel even kunnen proberen, misschien past het wel beter!

Janna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:27

Borsttuig zorgt er ook voor dat je zadel niet naar achter schuift, heeft de zelfde werking als gewone martignaal. Wel raar dat je martignaal niet past, zo'n kleine nek heeft je pony toch niet

miisshOrse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:28

love_gino schreef:
ik weet zeker dat hij goed vast zit heel de stal heeft er ongeveer naar gekeken ik snap het ook niet niemand snapt er iets van ik heb al ontzettend veel paarden met een martingaal gereden dus weet hoe hij vast moet maar dit begint echt alles te slaan
maar heeft er niemand ervaring met zoon borsttuig?

Ik

Ideaal , ik heb hem gekocht voor de sier, maar martingaal zit er natuurlijk dan met doel aan. Je kunt hem bij mij er zo afklikken.

(Anders even op het linkje van mn onderschrift klikken, dan zie je het tuig op de springfoto's .)
Laatst bijgewerkt door miisshOrse op 01-05-06 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:29

sorry hoor, zelfs voor welsh-A pony's zijn er martingaals te koop.... zou er nou echt geen zijn die niet past??

Tip: er zijn touwmartingaals in de western-sport. Deze kun je ook simpel zelf maken, misschien een idee?

kelcy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 14:30

ja ik denk dat ik dat dan maar ga proberen en dan een maatje pony ofzo kun je die borstuigen ver verstellen of valt dat ook wel mee?
iedereen vind het ook echt gek dat niets haar past en dat is incl de verkoper van de winkel want die denkt dat ik tegen hem sta te liegen dat is wel minder maar het past gewoon echt niet
ik ga nu werken ik hoop nog veel tips te ontvangen met wat ik kan doen ben echt ten einde raad zeg maar

kelcy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 14:32

@ ElCamino : ik weet het het si ook heel erg raar dat het nie past maar ik kan je zeggen dat de maat shetlander die ik heb gehad NIET op een shetje zal passen tenzij je een shet hebt van 1.60
@ miisshOrse thnx ik zal even een kijkje nemen

miisshOrse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:33

love_gino schreef:
ja ik denk dat ik dat dan maar ga proberen en dan een maatje pony ofzo kun je die borstuigen ver verstellen of valt dat ook wel mee?
iedereen vind het ook echt gek dat niets haar past en dat is incl de verkoper van de winkel want die denkt dat ik tegen hem sta te liegen dat is wel minder maar het past gewoon echt niet
ik ga nu werken ik hoop nog veel tips te ontvangen met wat ik kan doen ben echt ten einde raad zeg maar

Ik toevallig ook het type e-pony als die van jou, en volgensmij heb ik daar de middelste maat martingaal met borstuig voor, maar die heeft dan ook wat gekost...

Je kunt het borsttuig inderdaad ook verstellen

kelcy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 14:33

@ miisshOrse en wat koste dat borsttuig van jou ongeveer?? want ik neem aan dat ze een stuk duurder zijn als losse martingaals

Nijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:37

Ik snap dit niet echt hoor, ik heb zelfs op een D-pony gereden met een full martingaal, je moet gewoon goed verstellen.
Verder weet ik ook niets.

miisshOrse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:39

love_gino schreef:
@ miisshOrse en wat koste dat borsttuig van jou ongeveer?? want ik neem aan dat ze een stuk duurder zijn als losse martingaals

geloof dat ik er 70 á 80 euro voor heb betaald..

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:07

Kun je msischien een foto maken als je pony hem om heeft
Ben toch wel benieuwd hoe het komt dat hij het niet past.

OneDesire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:31

Hoi Annika,

Is het niet een idee om er een Thiedemann aan te hangen? Die werken ongeveer net zoals een martingaal. Ietsjes strenger geloof ik, maar zolang ze het hoofd niet omhoog gooit, doet hij niks.

kelcy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 22:02

OneDesire schreef:
Hoi Annika,

Is het niet een idee om er een Thiedemann aan te hangen? Die werken ongeveer net zoals een martingaal. Ietsjes strenger geloof ik, maar zolang ze het hoofd niet omhoog gooit, doet hij niks.

ja helaas dat doet ze dus wel regelmatig vooral als ze der zin niet krijgt enzo
heb ookal een keer een hoofdbotsing met der gehad zo hoog gooit ze
vandaar de martingaal
en ook voor buiten

kelcy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 22:05

@ MoonChloe neej ik kan geen foto meer maken ik ga hem morgen voor een borsttuigje als dat ook niet past zal ik er foto's van maken en hier plaatsen

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:02

raar hoor , kan me wel voorstellen dat die verkoper raar kijkt
ik heb hier zelfs martingalen voor mini shets
de normale cob maat is meetal goed verstel baar heb ook maat pony is kleiner maat shet is nog kleiner en dus de mini shet

kan niet dat een maat shet te groot voor je is (zat het juiste kaartje er wel aan ??) die zal echt te klein zijn voor je pony

kelcy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 23:19

nickyu schreef:
raar hoor , kan me wel voorstellen dat die verkoper raar kijkt
ik heb hier zelfs martingalen voor mini shets
de normale cob maat is meetal goed verstel baar heb ook maat pony is kleiner maat shet is nog kleiner en dus de mini shet

kan niet dat een maat shet te groot voor je is (zat het juiste kaartje er wel aan ??) die zal echt te klein zijn voor je pony

hmm ja vindhet ook niet gek dat hij raar kijk maar ik vin het ook niet leuk dat het nooit past zelf niets met gaatjes erbij
en of het goede kaarte er aanhangt? ja daar ga ik wl vanuit als koper zijnde ik ben niet de verkoper die het nakijkt enzo
maar hoe gek ze ook kijken ik ha hem toch ruilen want want moet ik met iets wat niet past?

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:58

Mijn martingaal was eerst ook te groot.(Paard 1.63, full.)
Ik heb toen heel veel gaatjes erbij gemaakt. Toen pastte hij wel. je kan ook wat knoopjes maken..