Vernauwt een zadelbontje je zadel veel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sissie

Vernauwt een zadelbontje je zadel veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 10:34

Maken die schapenwollen zadelbontjes je zadel veel nauwer? Ik zou er voor Sissie eentje willen aanschaffen, omdat ze nogal gevoelig is op haar rug, maar ik wil wel eerst weten of ze het zadel erg vernauwen. Haar zadel past verder wel helemaal goed.

Iemand ervaringen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-05-06 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Nijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:28

Ja ze vernauwen je zadel, dus niet gebruiken bij een goed passend zadel.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:38

Wat bedoel je precies met het vernauwen ven het zadel?

sissie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 13:00

RicardoOpa schreef:
Wat bedoel je precies met het vernauwen ven het zadel?

Dat er minder ruimte overblijft tussen de schoft en het zadel zelf En ik vraag me af of er VEEL minder ruimte overblijft, of dat het niet zoveel belang heeft.

Mijn zadel past heel goed, en ik wil haar rug dan ook niet verpesten door een bontje te kopen (omdat ze zo gevoelig is in de rug). Snappie?

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:06

Oww ik vat hem

Als jou zadel gewoon goed past zou ik het niet doen

Villa

Re: Zadelbontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:42

Geen bontje gebruiken als je zadel goed past, zou vernauw je het zadel en past het dus niet meer goed.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:46

Ik heb um ook. Mensen zeggen wel dat mijn zadel wat hoog ligt, maar als ik gereden heb zie je de drukplekken van het zadel nog wel op mijn pony's rug.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:51

Ik zou niet met een bontje rijden als het niet nodig is.
Mijn paard haar zadel is op haar gemaakt en past dus precies. Alleen heeft ze een heel gevoelig huidje en ik ben dus genoodzaakt om met een bontje te rijden.
Ik heb helemaal niet het gevoel dat je hoger zit op je paard of dat het zadel knelt.
Nee hoor, het is gewoon super en ook voor mijn paard.
Let er wel op dat als je een bontje koopt je echt wol neemt want dat synthetische spul ademt helemaal niet en geeft dus extra zweet.

sissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 18:14

poppekontje schreef:

Tsja, ze is gewoon heel gevoelig op haar rug. En ik dacht dus dat ik met zo'n bontje wel wat schokken kon verminderen
Ik zou in elk geval wel voor echte wol gaan inderdaad.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 23:47

sissie schreef:
poppekontje schreef:

Tsja, ze is gewoon heel gevoelig op haar rug. En ik dacht dus dat ik met zo'n bontje wel wat schokken kon verminderen

Je mag het vast wel van iemand lenen om te proberen.
Dan kun je het zelf ervaren.

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:17

sissie schreef:

In dat geval zou ik een naar het zadel laten kijken door een goede zadelmaker. En dan pas eens bekijken of het voor de gevoeligheid van de rug nog noodzakelijk is (bijvoorbeeld tijdelijk een droge of schrale huid of omdat het mooi staat) Maar voor de schokken enz. ligt meestal het probleem in het niet goed passend liggen van het zadel.

succes

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:58

een bontje vernauwt/verkleind niets meer of minder dan een gemiddeld zadeldekje.... en daar hoor je niemand over

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:29

Alane schreef:
een bontje vernauwt/verkleind niets meer of minder dan een gemiddeld zadeldekje.... en daar hoor je niemand over

Mee eens maar een zadeldekje heeft toch ook geen functie om schokken op te vangen. Koop je een vacht met het zelfde doel hoor je van mij ook geen commentaar.........

AikePeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:37

Alane schreef:

daar ben ik het absoluut niet mee eens!
ten eerste is een bontje veel dikker en meestal rijdt je niet alleen met een bontje eronder maar ook nog met een dekje.
Dubbelop dus!
Een dekje gebruik je tegen het schuren van je zadel bij zweten.
Ik had eerst ook een bontje maar heb het vrij snel weer verkocht omdat mij door een professionele zadelmaker idd verteld is het liefst zo'n dun mogelijk dekje.
Omdat mijn paard een gevoelige rug heeft heb ik mijn zadel op maat laten maken met een anky pad eronder die ik altijd gebuik.

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:45

En als je pony al gevoelig is dan is de enige correcte wijze om het bontje te gebruiken, onder het zadel zonder dik dekje!

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:06

AikePeer schreef:
Alane schreef:

daar ben ik het absoluut niet mee eens!
ten eerste is een bontje veel dikker en meestal rijdt je niet alleen met een bontje eronder maar ook nog met een dekje.
Dubbelop dus!
Een dekje gebruik je tegen het schuren van je zadel bij zweten.
Ik had eerst ook een bontje maar heb het vrij snel weer verkocht omdat mij door een professionele zadelmaker idd verteld is het liefst zo'n dun mogelijk dekje.
Omdat mijn paard een gevoelige rug heeft heb ik mijn zadel op maat laten maken met een anky pad eronder die ik altijd gebuik.

een dekje is er alleen voor dat je je zadel niet iedere keer hoeft schoon te maken na het rijden..
Nu weet ik niet welk bontje jij eronder hebt gehad maar de mijne zijn niet dikker dan een HH dekje...
en een zadel dat schuurt hoort niet... paard beter poetsen of een zadelmaker er na laten kijken

Masada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:27

AikePeer schreef:

Juist de Anky pads bleven niet goed onder mijn zadel liggen en gaven juist drukplekken.
Nee, die heb ik snel weggegeven.
Een aktion onderlegger had ik ook geprobeerd maar daar gingen de bultjes onder het zadel niet van weg.
Het bontje was voor mijn paard de oplossing.

_Inga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:29

Mijn veelzijdigheidszadel past perfect en heb k zonder bontje.. Maar het dressuurzadel waar ik liever mee rijd (van een ander paard) heb ik wel een bontje onder.. Ik merk aan haar dat zij dit fijner vind En ikzelf vind het zadel beter zitten + dat mijn zit er beter van wordt

Oomske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:35

er zijn ook nog andere mogelijkheden, zoals een gelpad,
je moet gewoon eens proberen,
en zonder dekje kan met zweet het zadel zeker wel gaan schuren,
het licht ook een stuk minder prettig, en een goed bondje is zeker wel dikker.

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:45

Volgens mij moeten bij grotendeels van al deze problemen waarvoor functioneel pads, dekjes, bontjes enz. worden ingezet gekeken worden of het zadel wel goed ligt. Laat staan of het zadel wel past op de rug van het paard. Een goede zadelmaker kan veel van dit paardenleed verhelpen danwel je veel geld besparen op dergelijke lap en noodmiddelen.

Masada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:16

Micha schreef:
Volgens mij moeten bij grotendeels van al deze problemen waarvoor functioneel pads, dekjes, bontjes enz. worden ingezet gekeken worden of het zadel wel goed ligt. Laat staan of het zadel wel past op de rug van het paard. Een goede zadelmaker kan veel van dit paardenleed verhelpen danwel je veel geld besparen op dergelijke lap en noodmiddelen.

Mijn zadel ligt perfect.
maar mijn paard heeft een heel gevoelig huidje.
Het enige waar ze geen bultjes van krijgt is het rijden met een bontje.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:22

Marijuhhhhh schreef:
Ik heb um ook. Mensen zeggen wel dat mijn zadel wat hoog ligt, maar als ik gereden heb zie je de drukplekken van het zadel nog wel op mijn pony's rug.

..... en dat zal goed zijn.... Drukplekken

Anyway.....

Ik denk dat een bondje niet nodig dient te zijn. Je zadel moet gewoon goed liggen. Heeft je pony een gevoelige rug, mss moet je dan toch eens laten kijken naar het zadel.

Je zegt dat je zadel goed ligt, dus als je er nu een bondje onder doet ga je aan de ligging klooien, en dat lijkt mij zonde en niet de bedoeling. Dus laat gewoon een zadelmaker (wellicht Harnessmaker @ bokt) eens naar je pony's rug en zadel kijken.

sissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 14:57

Ludora schreef:
Je zegt dat je zadel goed ligt, dus als je er nu een bondje onder doet ga je aan de ligging klooien, en dat lijkt mij zonde en niet de bedoeling. Dus laat gewoon een zadelmaker (wellicht Harnessmaker @ bokt) eens naar je pony's rug en zadel kijken.

Nederlandse zadelmaker is wat ver voor België Ik zal m'n zadel eerst wel 'ns laten nakijken...

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:59

Ik weet niet waar Nijlen ligt maar Harnessmaker komt op lokatie. Ik hoor veel positiefs over hem, mss de moeite waard om te vragen...

Maar echt als jou zadel goed is zou ik echt er niet zo iets onder gooien, de kans dat je de pasvorm slechter maakt is zo groot. Mss gaat het dan van kwaad tot erger !!

sissie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 16:22

Ludora schreef:
Ik weet niet waar Nijlen ligt maar Harnessmaker komt op lokatie. Ik hoor veel positiefs over hem, mss de moeite waard om te vragen...

Maar echt als jou zadel goed is zou ik echt er niet zo iets onder gooien, de kans dat je de pasvorm slechter maakt is zo groot. Mss gaat het dan van kwaad tot erger !!

Het ligt in de provincie Antwerpen Ik ging sowieso mijn zadel toch nog eens laten opvullen hoor, en daarvoor wou ik de winkel bellen die mijn zadel zijn komen aanpassen.

Het leek mij ook beter om eerst even te kijken hoor. Maar ik wou jullie ervaringen/meningen even weten. Bedankt!!