Bareback pad met stijgbeugels ? Wie info ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 08:58

Zoek wa info over een pad me stijgbeugels die zijn er. Maar heb er geen ervaring mee en weet niet waar ik ze kan halen. Mag me paard niet meer me zadel rijdeen zoek dus een goed alternatief. Boomloos zadel is GEEN optie.

Spirit

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:32

Bareback pad met stijgbeugels is niet goed omdat je dan teveel belasting op 1 punt van de wervels krijgt. Dat is ook de reden waarom de pads niet met stijgbeugels verkocht worden.

Waarom is boomloos geen optie? Want daar heb je doordat er een dikke pad onderligt met ruggegraatvrijheid wel de mogelijkheid met stijgbeugels te rijden.

En waarom mag je je paard niet meer met zadel rijden?

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:42

de beugels zijn er slechts voor de schijnveiligheids gevoel
je mag daar niet mee lichtrijden oid en als je aan de ene zijde meer of minder druk geeft stuiter je der echt van af is eigenlijk om je onafhankelijke zit mee te oefenen (in mijn opini)
en heb ze wel gewoon zoals 9 vd 10 ruiterzaken denk ik

waarom mag je niet meer met zadel rijden ?
en waarom is boomloos geen optie ?

ikke

Re: Bareback pad met stijgbeugels ? Wie info ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:01

LuckySpirit schreef:

Zoek wa info over een pad me stijgbeugels die zijn er. Maar heb er geen ervaring mee en weet niet waar ik ze kan halen. Mag me paard niet meer me zadel rijdeen zoek dus een goed alternatief. Boomloos zadel is GEEN optie.

Spirit

Wat is het verschil tussen een pad-met-beugels en een boomloos zadel??
Eerst en vooral: waarom??? De reden dat een paard niet meer MET zadel bereden mag worden zou voor mij niet direct een reden zijn om er dan maar een barebackpad op te leggen. Dat belast de rug meer en over een kleiner oppervlak.
Iets meer achtergrondinfo zou mogelijk een zinvoller advies opleveren. Dat mag per PB, als je dat liever doet.

Wafel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 10:59

Achter grond info niet nodig mijn vraag is duidelijk. Heb geen zin het hier over mijn paard te gaan hebben.

Maar Thanks voor de info !

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:06

LuckySpirit schreef:
Achter grond info niet nodig mijn vraag is duidelijk. Heb geen zin het hier over mijn paard te gaan hebben.

Als je geen achtergrond info wilt geven is dat goed. Maar wellicht moet je dan je onderschrift wel even aanpassen....

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:39

LuckySpirit schreef:

ach mensen kunnen miss beter een idee geven voor een optie a of b
dan zonder achtergrond
zoals er nog meer tussen soorten zijn tussen de boomloos en een normale pad met beugels ///

maar ok , wat jij wil

Wafel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 19:26

Ach het is helemaal niet zo dat ik geen info wil geven....... Maar het is beter als het niet op bokt komt te staan. Ik heb op het moment een groot probleem met me paard en heb geen zin in meningen van andere.

Geloof me ik heb het al moeilijk zat nu !!! Ik geef wel een keer uitleg als er wat meer duidelijkheid is als nu ! Hoop dat jullie het snappen ?

Ik wil gewoon wat ervaringen weten van het rijden met zo'n pad of iets tussen pad en zadel in. Die vraag kan ik zelfs stellen als ik geen paard heb...

Thanks Spirit

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:42

Nouja , standaard kun je zeggen dat je met een BB-pad niet echt serieus dag in dag uit kunt rijden , over het algemeen.

BB-pads hebben vaak een rechte ruglijn wat niet erg prettig is voor een paard met een rondere / diepere rug en puntigere schoft , en als er stijgbeugels aan zitten dan geven die erg veel puntbelasting als je erin gaat staan. Bovendien als je paard eens opzij springt en je komt even met je hele gewicht in 1 beugel , dan heb je grote kans dat het padje verschuift en je eraf knikkert..... je moet het rijden met BBpad eigenlijk gewoon zien als rijden zonder zadel. Alleen dan met een zacht lapje tussen paard en ruiters , en stijgbeugels eraan waar je geen gewicht op moet zetten anders dan dat alleen je benen er gewoon in hangen.

Een boomloos zadel is ook gewoon dat kussentje , maar een degelijk model dan met een goed anatomisch gevormde ruglijn die niet knelt bij de schoft , een voorboogje en achterboogje om de ruiter wat meer zekerheid en een veiliger gevoel te geven , en als het goed is een goede pad eronder die de ruggegraat vrij houdt van druk , ook als je gaat lichtrijden / stukken in verlichte zit gaat galopperen en springen enzo.

Eigenlijk is de enige reden om toch voor een BB-pad ipv een boomloos zadels te kiezen :

- BB-pad is een stuk goedkoper
- je wilt zonder zadel leren rijden , alleen dan een kussentje op de rug en onder de kont van de ruiter

Voor het paard kan er weinig reden zijn om een BB-pad te verkiezen boven een standaard type boomloos zadel.... vandaar dat men en ook ik me afvraag wat de reden zou kunnen zijn , het prikkelt de nieuwsgierigheid verder wel want ik kan niet echt iets bedenken in wat een BB-pad fijner zou zijn voor een paard.....eerder juist minder fijn doordat hij wat minder model heeft , en over het algemeen minder comfortabel voor een paard is gemaakt. Zeker als je naar stijgbeugels vraagt

Om een goed advies te geven moet je wel de situatie weten waarin paard en ruiter zich bevinden , en wat ze ermee willen gaan doen.

Nu is het net of je advies vraagt om een auto , maar je wilt geen Opel.

Als we niet weten waarom je geen Opel wilt , weten we ook niet wat we dan wel aan kunnen raden

De meeste ruitersportzaken kunnen wel aan een BB-pad met beugels komen hoor , als je het even vraagt bij je locale shoppie kunnen ze er vast 1 voor je bestellen , of bij Nickyu hier op bokt.... moet echt geen probleem zijn

Wafel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 20:38

Oke Thanks !

Word dan denk ik een pad zonder stijgbeugels. Trouwens er met je pad vanaf schuiven als je wel beugels heb. Is ook wel beetje afhankelijk van je zit.

Spirit

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:47

Is ook zo

Daarom kun je het het beste zien als zonder zadel rijden. Vind je dat eng of onveilig , dan is een BB-pad niet de oplossing.

Maar op de momenten dat je echt wat aan je beugels hebt , als je paard een rare snelle zijsprong maakt ofzo , zoek je al snel steun in je beugels en kledder je erdaardoor vanaf , komt ineens in een zwiep bvb. je hele gewicht op links en trap je zo de hele pad richting buik zeg maar

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:56

helemaal met pmarena eens

tanja heeft miss nog 1 tussen oplossing een pad met beugels van neopreen ook deze is niet echt geschikt om mee licht te rijden al is de druk wel iets beter als met een bbp
door de neopreen blijft deze wel goed liggen !
schuift dus niet

voor een sping in het veld niet de oplossing maar voor een "normaal" paard wel;

zolang je paard geen extreem veel schoft heeft en beetje richting idee breder dan slank gaat is dit wel een ideetje

volgt goed de rug mits niet extreem schoft etc

een degelijke bbp heeft overigens wel een anatomische vorm
de goedkoopsten zijn beter geschikt als shetlander pads
(bol en rond )

Wafel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 17:26

Whaha ik rij ok wel us me me neopreem pad die doe ik met me longeer singel vast>stap op> Longeer singel weer los> en rijden maar met een losse pad Niet idiaal maar het werkt.

Spirit