Wat zijn jullie ervaringen met boomloze zadels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Serval

Wat zijn jullie ervaringen met boomloze zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 21:57

Ik wil zoveel mogelijk te weten komen over de verschillende boomloze zadels en daar hoort natuurlijk de mening van gebruikers bij. Wat voor soort boomloos zadel hebben jullie of in welk type zadel heb je weleens gereden? Beviel het of juist niet ? Waarom beviel het en waarom niet? Laat maar horen!!!

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 00:44

er is een topic bij de HK kijk daar eens (alle 400 pagina's )

zelf rijd ik met een randoll , heerlijk
beter contact met het paard het gevoel dat ik duidelijker de hulpen kan geven , weegt ook niet veel en zit erug lekker

lieniminnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 00:52

ja inderdaad dat wil ik ook wel weten, wil het zeker een keer proberen! maar is het beter voor je paard dan een gewoon zadel ofzo? weet niet echt veel erover

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 00:56

tja ..daar zijn de meningen geloof ik behoorlijk over verdeeld maar ook een boomloos moet passen en ook daar heb je verschillen in

inprincipe als een boomzadel goed past is het gewoon goed
idem voor en boomloos en niet alle boomloze passen op elk paard
(ligt oa aan de pommel die bij veel merken vervangbaar zijn voor een andere maat _)

niet iederpaard vind een boomzadel prettig en geloof me niet ieder paard en boomloos

kwestie van uitproberen

op mijn vorige paard had ik een western
maar ook daar met een boomloos begonnen

het paard ervoor moest niks van een pad een boomloos of wat ever weten ,

ikke

Re: Wat zijn jullie ervaringen met boomloze zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:56

Yep, ik ga met Nickyu mee.
Om te beginnen moet een zadel passen, punt. Ook boomloos is geen one-size-fits-all zadel! Ook is een boomloos zeker niet per defenitie beter voor een paard.

Onthoudt dit erg goed!!: Een zadel is een adaptor om de ruiter op het paard te laten passen.
Een zadel moet passen op de rug van het paard en onder de billen van de ruiter, altijd! Tel daarbij op dat we allemaal andere dingen doen met onze paarden en voila, daarom zijn er zoveel verschillende.
Degenen die roepen dat HUN methode, zadel, bit, hoofdstel, trainingmethode DE oplossing voor ALLE problemen is, die lui moet je mijden als de pest, die hebben het om te beginnen totaal niet begrepen en zijn daarnaast veelal alleen maar uit op je centen.......
Zij die eerst vragen naar je gebruiksdoel, die hebben oog voor de lange termijn.

Serval

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 14:03

Thanks voor jullie reactie's ......wat is HK?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:16

viewtopic.php?f=34&t=506447&hilit=

Dit topic in de HK=huiskamer

Recreatieve ruiters - welke de paardenrug lief hebben en zelf comfortabel willen zitten - beveel ik een Startrekk-zadel aan. Je kunt de panelen - welke onder het zadel als kussens dienen - verwisselen voor dikkere of dunnere, en ... verplaatsen zodat ruggegraatvrijheid altijd gegarandeerd is, evenals het voorboogje vervangen door breder of smaller. Zo heb je een zadel welke op het merendeel van de paardenruggen past. Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat voor jaren.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:19

Ik ben heel tevreden over de barefoot en heb gisteren toevallig even op een heather moffet zadel gereden, dat zat ook heerlijk

Edit: de heather moffet 'standard' is trouwens niet geschikt voor stevige konten, qua zitting ongeveer gelijk aan een 17 inch zadel.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:07

ik heb een barefoot en ik wil niks anders meer

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:44

En dan verwijs ik nog even naar dit sticky / overzicht : viewtopic.php?f=99&t=506830 voor (bijna?) alle soorten boomloze zadels.

Zelf heb ik een Randolls voor recreatief gebruik, bevalt mij goed Maar voor het serieuze lange werk heb ik nog altijd de voorkeur voor western, is gewoon persoonlijk. Ik gebruik dat boomloze overigens enkel op de haflinger. De Tinker is mij nog net iets te onzeker en beweeglijk Met het westernzadel zit ik daar steviger op.

Hugsndkisses

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:47

wij hebben voor mijn verzorgtinker een westernzadel van barefoot.
zit heerlijk en loopt er ook beter door.
al rijd ik er eigenlijk niet altijd mee ook wel eens met een veelzijdigheidszadel.
maar super zadels zijn die boomloze zadels

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:11

opala schreef:
viewtopic.php?f=34&t=506447&hilit=

Dit topic in de HK=huiskamer

Recreatieve ruiters - welke de paardenrug lief hebben en zelf comfortabel willen zitten - beveel ik een Startrekk-zadel aan. Je kunt de panelen - welke onder het zadel als kussens dienen - verwisselen voor dikkere of dunnere, en ... verplaatsen zodat ruggegraatvrijheid altijd gegarandeerd is, evenals het voorboogje vervangen door breder of smaller. Zo heb je een zadel welke op het merendeel van de paardenruggen past. Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat voor jaren.

neem aan dat iedere normaal denkende ruiter de paarden rug lief heeft

de startrek is heerlijk maar ook wel heel erg duur als je nog niet zeker weet of jij en je paard hier blij mee is ...

dat is net zoiets als uhh denk dat ik wil gaan dressuren maar weet nog niet zeker of ik het wel echt wil of mijn paard daar voor geschikt is
dus laat ik maar een kn (oid)aanschaffen

zelf heb ik een randoll maar huidige paard staat te koop (randol gaat met der mee en ja past der prima wilde persoonlijk liever de funrider inpikken maar die paste ons beide niet ) mocht ik dadelijk op nieuwe knollie zeker zijn van het alles komt er een "duur" gaat heel erg lang mee zadel tot die tijd een zadel die a-PAST b hoeft niet super lang mee te gaan tot we zeker weten wat voor ons beide het beste is

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:30

nickyu schreef:
neem aan dat iedere normaal denkende ruiter de paarden rug lief heeft

Kijk maar eens naar de ongezadelde paarden om je heen en dan specifiek naar de plaats waar het zadel komt te liggen, hier kan nog veel aandacht aan besteed worden, is mijn indruk (ik hoop van harte dat het geen algehele indruk is)

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:40

opala schreef:

Kijk maar eens naar de ongezadelde paarden om je heen en dan specifiek naar de plaats waar het zadel komt te liggen, hier kan nog veel aandacht aan besteed worden, is mijn indruk (ik hoop van harte dat het geen algehele indruk is)

Wordt hard aan gewerkt en ik kan duidelijk merken dat er een bewustwording plaats vind wat zadels betreft....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:47

harnessmaker schreef:
Wordt hard aan gewerkt en ik kan duidelijk merken dat er een bewustwording plaats vind wat zadels betreft....

Hopelijk niet wanneer het kwaad al geschied is , maar ja dan nog .... beter laat dan nooit

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:49

opala schreef:
Hopelijk niet wanneer het kwaad al geschied is , maar ja dan nog .... beter laat dan nooit

helaas vaak wel.... maar een paard kan snel herstellen gelukkig.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 00:03

harnessmaker schreef:
helaas vaak wel.... maar een paard kan snel herstellen gelukkig.

Wat mij betreft: hoe eerder, hoe beter

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 00:08

ja maar goed liggend hoeft niet altijd schreeuwend duur te zijn
ook voor de kleinere portemonnee is er een passend zadel te vinden

laatst is harnasmaker bij het paard van mijn dierenarts wezen passen , aantal zadels mee , nu had zij ook duidelijk een prijs max

dus goed kopere zadels mee en HM zou kijken welke het beste zou passen en deze evt aanpassen indien nodig

had naar aanleiding van haar paard al direct een bepaald zadel ingedachte en ja hoor
het is een reeds een jaar lang gebruikt zadel geworden voor 150 eurie die niet aangepast hoefde te worden (per nu )

nu zocht zij een zadel voor NU en is aan het sparen voor een bepaald specifiek zadel die dan ook weer evt aangepast zal worden
en het hoeft dus geen 10 jaar mee te gaan en moet net als ieder zadel in de gaten gehouden worden ivm pasvorm zadel / vulling kussens
en verandering bouw paard

maar moest wel gewoon goed liggen

soms word ik een beetje simpel van mensen die 1 merk als heilig beschouwen en de rest als bagger en dus niet passend
ook een duur merk hoeft niet te passen

ze had notabene een sommer , qua leer etc kwaliteit een toppertje
maar daar was paardlief echt uitgegroeid

maw kijk naar paard en gebruik en ruiter en goedkoper betekend niet per definitie slechte pasvorm en duur betekend niet automatisch de juiste pasvorm

als je paard uitgegroeid is , je een stabiel gebruik hebt !!(lees training schema of rij ritme (in tijdsduur dus) zodat je niet hoeft te vrwachten dat de bespiering af of toe zal nemen )
dan kan het de tijd zijn een duurder langer meegaand (stiksels en leder kwaliteit) zadel te nemen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:43

Graag nu weer ontopic naar de vraag van TS

Serval

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 13:13

Ik heb een aantal site's bekeken wat de boomloze zadels betreft en er zitten een aantal leuke modellen bij. Maar veel info over het bijhouden van deze zadels vind ik er niet. Zoals moet je een bare-foot ook regelmatig op laten vullen of hoe gaat dat? Of met andere boomloze zadels hoe onderhoud je ze? Net als met een "normaal" zadel of juist niet?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:20

Op laten vullen is niet nodig, een barefoot heeft immers geen kussens.

Voor de modellen zonder kussens is een juiste pad wel heel belangrijk en de inlages van de pad moeten op een gegeven moment ook vervangen worden.

Serval

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 22:01

Okee dan......nou dan gaan we eens een keus maken......dank jullie wel voor de leuke reactie.

lieniminnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 23:28

dus eigelijk ligt het aan paard en ruiter, wat je fijn vind... (das mijn conclusie)

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 13:25

Ik ben zelf begonnen met een BareBackpad , Rena vond het maar niks , net als zonder zadel rijden , ze vind het vreemd en raar en eng. Ik heb haar er dus gewoon aan laten wennen want ik vind het onacceptabel dat een paard het eng vindt zonder boomzadel

Gewoon er een gewoonte van maken , dat ze leert dat er niks engs aan is , op een gegeven moment vond ze het zelfs geweldig leuk zo zonder zadel of met BBP , die vrijheid en het feit dat ik wat kwetsbaarder was / zij meer verantwoordelijkheid had tov mij vond ze ook wel stoer

Toen was het tijd om de Torsion te kopen die ik destijds op het oog had , maar vanwege de prijs niet direct kocht na eerst een BBP geprobeerd te hebben voor het idee

In Duitsland besteld daar er in Nederland geen nog verkoper zat.

Zadel beviel goed , alleen de seatsaver irriteerde me mateloos doordat hij zo kort was , je voelt dan gewoon dat aflopende randje op je zitting...ik heb het 2 of 3 keer geprobeerd maar werd er niet goed van , laatste rit ermee heb ik hem zelfs onder m'n arm mee naar huis genomen , dat reed ook voor geen meter maar altijd nog comfortabeler dan erop blijven zitten

Heb daarna altijd zonder seatsaver gereden , beviel toen super !

Maar ik vond het zonde van zo'n duur zadel om hem maar half te gebruiken , en ging op internet rondsnuffelen of er inmiddels al wat anders te koop was qua boomloos. Kwam plaatje van de Barefoot tegen , zag de verlengde seatsaver en was dolenthousiast !! Zag de prijs en dat was een aangename verrassing , maar veroorzaakte wel meteen vraagtekens over de kwaliteit.... heb Barefoot dus helemaal platgemaild met vragen over de kwaliteit enzo , en heb het toen na een tijdje eindelijk aangedurfd om er 1 te bestellen voor Rena. Gelukkig was de kwaliteit erg okee , en hij zat idd heerlijk zoals ik al direct gehoopt had bij het zien van die foto , echt superblij ermee dat deze gewoon heerlijk zat met de seatsaver er ook op

Afijn , omdat ik zoveel vragen gesteld had bleek voor Barefoot wel dat ik wel het 1 en ander afwist van boomloze zadels , en vroegen ze me of ik een beetje als agent wilde werken. Ben ik gaan doen , en na een tijdje na nog wat verbeteringen die ik erg belangrijk vond ben ik echte importeur en verkoper gaan worden van de zadels. Inmiddels was ik overgestapt op de Nevada (western) omdat die vanwege het hogere en rondere achterboogje nog veel comfortabeler zat. De rest van het zadel hoefde van mij niet zo , maar puur vanwege dat hogere achterboogje koos ik die , de Cheyenne vond ik echt niet fijn meer zitten omdat die dat niet had

Nu rij ik weer met de Cheyenne , want eindelijk na lang zeuren hebben die ook dat hogere achterboogje gekregen. De nieuwste Cheyenne is dus op dit moment mijn favoriete boomloze zadel.

Ook heb ik een Ghost , die is weer erg fijn vanwege het dij-wrongetje. Voor lange drafstukken is die fijner dan een Barefoot , alleen heb ik met mijn korte pootjes het probleem dat ik achter de zweetbladen blijf steken met m'n chappies... dus ideaal is het nog niet.

Serval

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 22:07

Zo dan das een hoop info.....Waar ik heel wat aan heb. Ik heb moet ik zeggen mijn twijfels over de bare-foot zadels omdat deze er zo "simpel" uitzien weet niet echt hoe ik het anders moet omschrijven. Wat vind je zelf een beter merk de torsion of de bare-foot ???? ben benieuwd.....