Gelpad, sjabrak, zadel of sjabrak, gelpad en dan zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FriesBN

Gelpad, sjabrak, zadel of sjabrak, gelpad en dan zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 00:10

Ik moet een gelpad gaan gebruiken, nu heb ik er 1 gekocht vandaag, maar ben heel bijdehand vergeten te vragen hoe ik de gelpad moet gebruiken.

Gebruik nooit van die bijzondere dingen. Kan iemand mij aub vertellen wat de volgorde hiervan is??????

Bedankt

Merr

Re: Gelpad, sjabrak, zadel of sjabrak, gelpad en dan zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 00:12

Bedoel je soms zo:

Zadeldekje - gelpad - zadel.

Maar je hebt ook dekjes waar je de gelpad in kan schuiven, maar ga er niet vanuit dat je die hebt.

Ik hoop dat je get snapt

FriesBN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 00:16

Nee ik heb geen zadeldekje waar ik hem tussen kan stoppen, als ik het goed lees, komt de gelpad dus tussen het zadeldekje en het zadel in het midden zeg maar?????

Gr.

Merr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 00:16

FriesBN schreef:
Nee ik heb geen zadeldekje waar ik hem tussen kan stoppen, als ik het goed lees, komt de gelpad dus tussen het zadeldekje en het zadel in het midden zeg maar?????

Gr.

ja, klopt.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 09:30

Beter is nog gelpads helemaal net te gebruiken.
Mag ik vragen wat voor jou de reden is?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 09:37

Idd, dekje gelpad zadel. Wel met de rechte kant voor zodat de ronde kant precies mooi onder het zadel komt te liggen. Succes ermee

Inca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:56

Het beste is om hem direkt op de rug te gebruiken, maar het nadeel van een gelpad is dat hij nog wel eens wil schuiven. Hij blijft beter liggen als je hem tussen het zadel en het dekje legt.
Een stoffen hoesje erom heen wil ook nog wel eens werken om hem beter te laten liggen.

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 13:07

Liever helemaal geen gelpad maar een passend zadel, maar okee.
Het nadeel van het gelpad meteen op de rug is dat het heel benauwd is, omdat zo'n plastic ding helemaal geen vocht doorlaat.
Dus de meeste mensen gebruiken hem op het dekje.
In principe kán het allebei.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:45

Ik gebruik hem direct op de rug. Mijn paard heeft een plek op de rug. hadt ze al bij aankoop en geen DA weet wat het is. Je ziet alleen zwarte huid. Rijdt ik zonder gelpad of met de gelpad tussen het dekje dan wordt de plek vuurrood en gaat kapot. Dit gebeurt binnen 5 minuten. Duurt dan ook maanden voor het dicht is.
Met een gelpad direct op derug gaat het goed dus ik concludeer hier uit dat het er onder niet warm wordt (gelpad is na gebruik altijd lekker koel) en schueren doet hij ook niet. Ik gebruik er geen hoes om. Heb ook de dure action backpad

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:51

Ik gebruik een gelpad waarvan de hoes een soort van dun rubber is. Dus als ik hem direct op de rug leg met daarop het sjabrak en een zadel ben ik bang dat het gaan schuren.
Dus voor mij is het:
Sjabrak- Gelpad- Zadel

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:57

XoX is het in jou geval niet beter om een lamswollen bontje te gebruiken op de huid?
ik zou het ook op het dekje gebruiken, maar ik dacht dat in de meeste gevallen bontjes zowiezo wat beter waren in drukverdeling dan gelpads?

FriesBN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 14:13

Mijn zadel is aangemeten en past echt goed. Dit is recentelijk nog gebeurd. Omdat mijn paard in de medische molen zit ivm onregelmatig lopen en zijn gevoelige rug.

Er zijn foto's, scan gemaakt, op alles is helemaal niets te zien. Hij heeft hele mooie benen voor een paard van zijn leeftijd (15) Maar het feit blijft hij is gevoelig op zijn rug en loopt rechtsachter onregelmatig.

Hij gaat nu behandeld worden met shocktherapie en daarna fysio, in overleg met deze mensen en de da is besloten om te kijken hoe het gaat als de schokken opgevangen worden door een gelpad.

Ik rij voornamelijk buiten en nu moeten we dus ook meer gaan dressuren om te kijken of ie zijn spieren anders gaat gebruiken. Omdat je met dressuren toch anders rijd dan buiten, heeft de da aangeraden om een gelpad te gebruiken. Ik ben ook radeloos en probeer alles ........ als er mensen zijn die dit herkennen dan hoor ik het graag. Er is gewoon niets te vinden, buiten zijn gevoeligheid en onregelmatigheid, maar de da antwoord daar weer op dat er zoveel paarden zijn die onregelmatig lopen. Voor mijn gevoel is het niet goed. Wel ben ik ervan overtuigd dat 2 a 3 x per week dressuren geen kwaad kan. Misschien gebruikt ie inderdaad zijn spieren dan anders en gaat ie beter lopen. Wie zal het zeggen.....

Ik ga dit gewoon uitproberen en kijk heel goed naar mijn paard hoe hij reageerd en loopt. Als het voor mijn gevoel nergens op lijkt stop ik onmiddelijk. Maar wil het toch gaan proberen. Het is zo moeilijk als overal een goed resultaat uitkomt en je paard toch niet goed is ....

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 18:15

Gelpad trekt zich vaak strak om de shoft, ik had een dingetje van schuimrubber ofzo voorgesteld.

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 18:17

mijn pony heeft ook een schuurplekje op de schoft. volgens jullie is een bontje ofzo dan beter dane en gelpad? of beter nog iets anders?

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 18:23

Een goed passend zadel is het allerbeste zazoo.

Beide gaan strak liggen op de schoft (zadel erop, schuiven en zo strakker om de schoft).

Schuimrubber doet dit volgens mij minder.

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:23

zit dat schuimrubber aan de bovenkant van het dekje dan ofzo?

mijn zadel paste niet meer en daar heeft ze het plekje van. nu is t opgevuld en ligt weer goed maar t plekje is er nog.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:38

BrittKitt schreef:
XoX is het in jou geval niet beter om een lamswollen bontje te gebruiken op de huid?
ik zou het ook op het dekje gebruiken, maar ik dacht dat in de meeste gevallen bontjes zowiezo wat beter waren in drukverdeling dan gelpads?

Nee, heb ik al eens geprobeerd met alle gevolgen van dien. Kost me sowieso 2 maanden niet rijden.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:44

QuijoSavan@ Al sjij voor het rijden je dekje hoog genoeg optrekt zodat het aansluit aan de zadelkamer gaat het niet schuren Als jij je dekje er zo oplegt dat het al voor het rijden aansluit op de schoft.. Ja dan zal het gaan schuren

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:33

dus ik kan het beste iets met schuimrubber gebruiken? of niet? zit dat aan het dekje vast ofzo?