boom laten verbreden of toch een nieuw zadel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pilou

boom laten verbreden of toch een nieuw zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 18:25

Wat zouden jullie doen?? Ik weet niet wat de consequenties zijn van het breder maken > dus zal de pasvorm van het zadel veranderen, breekt de boom sneller etc. M'n zadel is te smal geworden en nu zegt de zadelmaker dat hij het wijder kan maken door er een stukje tussen te lassen. Dat klinkt makkelijk, maar is de praktijk ook zo.

Of zou je je zadel terugsturen naar de leverancier en hem daar laten vermaken? Dan moet je zelf alles opmeten en terugsturen. Heb al foto's gestuurd en die zeggen ook dat het veel te smal is.............

Alvast bedankt.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:14

wat voor zadelmaker heb jij als ik vragen mag? Een van mijn paarden is ook uit het zadel gegroeid en mijn zadelmaker heeft nooit gesproken om de boom te verbreden...ik heb destijds bij die zadelmaker gewoon een goed passend, op maat gemaakt zadel gekocht.

Ben wel benieuwd of er mensen zijn die bomen hebben laten verbreden etc.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:30

Niet aan je zadel laten rommelen, het zal er nooit beter op worden.
Oude zadel verkopen en een nieuw, goed passend zadel voor terugkopen. Met de rug van je paard moet je geen risico's nemen. Een slecht zadel maakt meer kapot dan je lief is...

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:43

Kijk voor de gijn even op dit topic....http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=580648

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:28

sorry voor deze taalfout gijn--> gein.....

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:12

harnessmaker schreef:
Kijk voor de gijn even op dit topic....http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=580648

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=580648

zo nou doet die het denk ik wel

maar van een nieuwe boom word jezadel zelden beter laat staan een vermaakte

zou idd hoe jammer toch ook deze verkopen en een bredere(die wel past) terug kopen

Inca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:52

Maar een boom van 28 naar 33 verbreden is ook wel gruwelijk veel te veel. Met een beetje logisch nadenken moet die 'zadelmaker' toch ook wel hebben gesnapt dat je daarmee de druk op de rest van de boom vergroot?
Ik ben het er trouwens niet mee eens dat zadels nooit verbreed kunnen worden. Het hangt een beetje van het type af en hoeveel het verbreed moet worden.

ikke

Re: boom laten verbreden of toch een nieuw zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 13:43

Ik weet niet wie je heeft wijsgemaakt dat je de boom kunt verbreden en dat dat goedkoper zou zijn dan een nieuw zadel, maar ik ben geneigd dergelijke lieden te scharen onder de noemer randdebiel........

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 14:03

Ehm, je kunt de boom van je zadel wel degelijk laten verbreden. Ik heb dat al met verschillende zadels met goed resultaat laten doe bij Van Triest in Meppel. Zoals gezegd is van 28 naar 33 wel een erg grote ingreep, ik heb er niet zoveel verstand van om te kunnen zeggen of dat verantwoord is, maar een verstandige zadelmaker weet wat hij doet.
Maar het is wel degelijk mogelijk!

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:05

boom verbreden kan, maar doordat over het algemeen de boom gebroken word en met een tussenstukje je weer aan elkaar word gezet zul je toch de constructie van je zadel zwakker maken
en heb je veel meer risico op kromtrekken/schaaf raken en zelf breuken in je boom

oftewel, een niet toffe oplossing
ik zou eerder kiezen voor een ander zadel
scheelt een hoop werk en potentiele ellende
en uiteindelijk ook kosten
want als je zadel dus uiteindelijk stuk gaat op/naast de laspunten of scheef raakt
moet je er weer geld in gaan stoppen om het te laten repareren of een nieuw zadel te kopen

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 19:58

naar daar gaat m'n Passier Optimum................... geloof ik

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:08

Ik zou hem niet laten verbreden Heb er geen goede ervaringen mee

Probeer hem dan particulier te verkopen of in te ruilen op een nieuwe

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 18:37

hij gaat terug naar Passier en het valt gewoon onder garantie. En de garantie blijft ook gewoon doorlopen . Ze lassen er trouwens geen stukje tussen!!

Kreeg o.a. dit als antwoord:

We can change the tree width without any problems, we do it several times each day. The change of the tree width has no effect on the shape of the saddle tree, it only effects the kind of fitting the horses back.

Nou goed als Passier dit zelf zegt, zal het goedkomen lijkt me! Verder heb ik zelf de ervaring dat de service van Passier super is met een ander oud zadel, dus mochten hier ooit problemen mee komen, vertrouw ik wederom op de service van Passier.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:18

Het ligt ook aan de boom die erin zit. De kieffer bomen hebben een laag smeltpunt en kunnen dan makkelijk aangepast worden. Er wordt dan wel een extra beugeltje aan vastgemaakt zodat het niet terug kan vormen. Een boom breken en dan er wat tussen lassen heeft verder niks met zadelmaker te maken.

smano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:56

Bij de overgang van mijn vorige paard naar mijn huidige paard was mijn boom ook te smal. De zadelmaker heeft toen ook mijn boom van mijn zadel breder gemaakt. Vervolgens nergens meer problemen mee gehad. Zadel ligt goed en ik heb ook weer een blij paard.

Antistar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 19:31

gabyfedde schreef:
Oude zadel verkopen en een nieuw, goed passend zadel voor terugkopen. Met de rug van je paard moet je geen risico's nemen. Een slecht zadel maakt meer kapot dan je lief is...

Bij die van mij is het anders heel goed gelukt hoor.
Alleen had ik dan een duur BR dressuurzadel die uberlekker zit.
ook ik heb nergens problemen mee, en ook een blij paard die er weer lol in heeft!

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:54

Joycee_ schreef:
gabyfedde schreef:

Bij die van mij is het anders heel goed gelukt hoor.
Alleen had ik dan een duur BR dressuurzadel die uberlekker zit.
ook ik heb nergens problemen mee, en ook een blij paard die er weer lol in heeft!

en daarvan heb je zelf ook al eens de boom gezien? bij bijvoorbeeld het onderhoud aan je kussens.