dubbelgebroken bit vs. enkelgebroken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

princess69

dubbelgebroken bit vs. enkelgebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 17:15

Kunnen jullie mij de belangrijkste voordelen/nadelen van beide bitten uitleggen aub?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:42

Het een geeft meer druk op de tong, het ander op de lagen. Per paard wisselt wat ze prettiger vinden. Veel paarden lopen prettiger op een dubbelgebroken maar er zijn ook paarden die daar helemaal niet prettig op lopen en een enkelgebroken juist fijner vinden. Dus niet echt een voordeel of een nadeel maar naar voorkeur van je paard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:43

Al is mijn persoonlijke ervaring dat meer paarden het dubbelgebroken prettiger vinder dan het enkel gebroken.

Enkel gebroken werkt als een notenkraker en prikt daarbij in het gehemelte, wat een dubbel gebroken bit niet kan doen.

Echter werkt dubbelgebroken meer in op de tong, waar sommige paarden ook een hekel aan hebben.

Uthrick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:05

Het verschil tussen een dubbel en enkel gebroken bit???

Nou bij een dubbel geberoken bit blijf ik op mijn paard zitten, bij een enkel gebroken bit lig ik er binnen 10 seconden af als ik de teugels aan neem. Dat is bij mij het verschil

Mijn paard heeft zelfs Emiel Voest er afgekregen toen hij hem op een enkel gebroken bit reedt ( Emiel dacht het probleem er wel even uit te krijgen in een clinic) daar was mijn knollie het niet zo mee eens en liet hem meerdere keren in het zand happen

Conclussie, mijn paard kan niet op een enkel gebroken bit, laat staan stang en trens gereden worden.
En nee hij heeft niks aan zijn mond/kiezen daar is hij meerdere malen door verschillende dierenartsen/paardentandartsen grondig op gecheckt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:08

Ondanks dat mijn eigen paard een gruwelijk hekel heeft aan een enkel gebroken bit.
Loopt hij wel goed op stang en trens.
Uiteraard de onderleg trens wel dubbelgebroken.

Hij loopt trouwens ook goed op een ongebroken trens.
Maar enkel gebroken, nope, dat vind hij maar niks

_Nicky

Re: dubbelgebroken bit vs. enkelgebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:12

Eerst reed ik met een dik, enkelgebroken bit. Maar nadat ik eenmaal Bit had gelezen, was mijn mening veranderd en sinds 3 weken rijd ik haar op een bustrens, dubbelgebroken met platmondstuk. Ze loopt direct nagevelijker, maar is alleen moeilijker terug te nemen vanuit overgangen, bijv. de galop. Maar dat is gewoon een kwestie van oefenen. Ik raad dus een dubbelgebroken aan.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:19

zijn der wel meer die enkel gebroken niks vinden

krijg hier heel veel mensen in de shop die geloven dat dat het meest vriendelijke bit is ..denk er zelfs over om er een brochure van te maken , loop bijna iedere week het zelfde verhaal te vertellen

mijn vorige paardje vond gewoon weg niks los in der mond prettig
iets wat een hele uhhh leuke uitwerking had

die heb ik dus ingereden op een stang (ojee heel bokt over me heen ) ok dan wel een billy allan , dit was duidelijk genoeg en vast genoeg voor haar , uiteindelijk maakte het niks meer uit wat ik er op of in gooide alles ging op de zit bit was slechts en enkelt de noodrem (die we gelukkig weinig nodig hadden)

het paard daarvoor (mijn kindje ) acepteerde enkel wel maar slechts als deze gelijkmatig en niet te dik was dubbel vond die maar helemall 3 x niks , die reden we of op stalhalster of op hackemore (die veeelste los afgesteld stond )

terwijl mijn merrie daarvoor weer DOLBLIJ was met een dubbel (of eigenlijk een ieder die der tegen kwam ) een enkel was het een losgeslagen projectiel en hebben verschillende bitloze en bit optomingen geprobeerd niks maar dan ook niks was veilig(zeker voor de omgeving) muv het dubbel gebroken

maw dat wat het prettigst werkt voor je paard en dus ook voor jou
is het meest vriendelijkst (des te minder je aan die teugels bezig hoeft te zijn des te vriendelijker het uiteindelijk is ..)

daarbij is zelfs het meest vriendelijke bit of optoming een martelwerktuig in harde handen ..

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 23:32

Ik had hier laatst ook een topic over geopend, en iedereen leek er anders over te denken. Volgens mij maakt het ook erg per paar duit, en natuurljk de ruiter die hem gebruikt.
Ga het toch even volgen.