Waarom gebruiken jullie eigenlijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Uthrick

Waarom gebruiken jullie eigenlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 19:34

pees&kogelbeschermers en sommige bandages??

Heeft je paard/pony het echt nodig of gebruiken jullie het meer "uit gewoonte"?

Ik rij mijn paard vrijwel altijd zonder pees&kogelbescherming en bandangeren doe ik al helemaal nooit. Alleen tijdens het springen doe ik hem springschoenen, pees&kogel bescherming om.
Mijn paard is nu 5 jaar en ondanks dat hij dus vrijwel nooit bescherming om heeft, is hij nog nooit kreupel/onregelmatig geweest.

Kijk als je paard zwakke benen of blessure gevoelig is kan ik me voorstellen dat er beschermers/bandages omzitten voor steun/stevigheid.

Dus de vraag luid, waarom gebruiken jullie pees/kogelbeschermers of bandages?

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:37

mijn pony reed ik altijd met peeschermers en strijkklappen,peesje's omdat ze van achter ruim was en zichzelf aantikte en achter om dat ze strijkte

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:39

Ik gebruik peesbeschermers uit voorzorg.
Net zoals je een cap ook draagt uit voorzorg en hopelijk ook nooit nodig hebt.

Tessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:40

Eeh bandages e.d. bieden nauwelijks of geen steun en stevigheid, dus daarom hoef je ze niet te gebruiken.

Ik gebruik beschermers omdat mijn paard nog weleens niet oplet en struikelt en hij zichzelf hierdoor aantikt.
Better safe than sorry...

Francien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:41

Peesbeschermers zoals runningkawa al zegt uit voorzorg .

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:42

Ik doe altijd peesjes om de voorbenen, doe het gewoon uit voorzorg ook. Ze kunnen zich altijd raaktrappen of iets dergelijks. Met springen dan met sprinschoenen en peesjes. En soms bandages gewoon voor de les ofzo.

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:58

runningkawa schreef:

Inderdaad! Hier gebruik ik ze ook voor!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 20:23

Ik heb sinds kort peesbeschermers van Veredus, en die vind ik gewoon stoer staan, das eigenlijk mijn eerlijke reden

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:07

3 in 1 peesbeschermers (profs' choice) omdat mijn merrie aan beide voorbenen een peesblessure heeft gehad en deze een schokdempende werking hebben.
Sinds ik ze gebruik (zo'n 4 jaar) hebben we nooit meer last gehad. (daarvoor wel vaker).
En achter strijklappen omdat ze ietwat frans staat en daardoor strijkt.

Groetjes Angela

_Nicky

Re: Waarom gebruiken jullie eigenlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:11

Ik heb zo ie zo peesjes + springschoenen in de padock om, tegen gekke sprongen enzo.
Met rijden rijd ik vrijwel altijd met bandages, omdat dat bij mijn setje past en omdat ze wat meer steun geven. En ook bescherming om de achterbenen, want af en toe heb ik het idee dat ze strijkt. En het ziet er mooier uit.

Vogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:12

Ik gebruikt altijd peesbeschermers, en als het even kan ook strijklappen. Ook als het paard ze niet nodig heeft want het is voor de veiligheid.

_Cassandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:16

Toen ik mijn pony net had, tikte hij iedere keer zijn voorbenen aan en daarom kreeg hij peesbeschermers. Nu tikt hij zijn voorbenen niet meer aan, maar voor de zekerheid laat ik ze nog wel om. En van achter heeft hij springschoenen, omdat hij strijkt ter hoogte van de kroonrand.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:59

runningkawa schreef:

Ik ook!

De strijklappen gebruik ik simpelweg omdat ze strijkt. Bandages gebruik ik nooit, daar kan ik niet mee overweg.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:41

Talisha schreef:
Ik heb zo ie zo peesjes + springschoenen in de padock om, tegen gekke sprongen enzo.
Met rijden rijd ik vrijwel altijd met bandages, omdat dat bij mijn setje past en omdat ze wat meer steun geven. En ook bescherming om de achterbenen, want af en toe heb ik het idee dat ze strijkt. En het ziet er mooier uit.

Bandages geven geen steun...ze doen eigenlijk weinig meer dan er 'mooi' uitzien.
(dit is uitgebreid besproken in een ander topic)

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 00:11

Bandages met onderlappen beschermen zeker wel tegen aantikken hoor. Minder natuurlijk dan de harde buitenkant van een peesbeschermer, maar ze dempen de klap zeer zeker.
Alleen een bandage om het been draaien heeft IMO inderdaad ook weinig nut.
Steun bieden ze inderdaad niet, dat doet geen enkele beschermer. Om de pezen te ondersteunen zou je namelijk het gewricht moeten fixeren, en dat lijkt me nou net niet de bedoeling Dat loopt zo lastig....

Ik gebruik altijd bandages of 3 in 1 beschermers, zoals RK al zegt uit voorzorg. Beter voorkomen dan genezen. Onder het zadel vraag ik toch dingen van mijn paard die hij uit zichzelf niet zomaar even gaat doen. Ik heb mijn paard nog nooit voor de lol zijgangen zien oefenen in de wei tenminste En daarbij wil hij zich nog weleens aantikken, dus bescherm ik zijn benen.

Ik gebruik overigens bandages (of 3 in 1 dus) omdat mijn paard door zijn stevige benen geen peesbeschermers past. Daar krijgt hij drukplekken van, dus dan andere bescherming

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:32

Bij het inrijden van mijn paard kwam ik erachter dat ze zich aantikte, dus ben ik begonnen met peesbeschermers ..
Nu loopt ze hele ruime gangen, in stap stapt ze soms wel 20 tot 30 cm over .. En heb ik er dus liever bescherming om zitten ..

Afgelopen vrijdag heeft ze zelfs dr peesbeschermer kapot geschopt, ze schrok, ging vol op de rem en schopte zo dr peesbeschermer kapot Maar liever die peesbeschermer dan dr eigen pezen ..

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:43

ik gebruik beschermers alleen buiten en met springen, voor alle zekerheid. Je weet maar nooit.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:51

Gebruik prof. choice beschermers ( net zoiets als 3-in-1) vanwege een peesblessure.
Heeft zich ook ooit zwaar aangetikt, gewoon preventief dus !!!

Ze zeggen dat door deze beschermers de pezen de warmte niet kwijt kunnen maar gebruik ze al 10 jaar en nog nooit last van gehad!

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:57

ik gebruik beide afwisselend. Gewoon uit preventie. Echt nodig heeft ze ze niet, maar ik het wel zo'n muts dat de zichzelf nog eens wat aan doet met haar rare acties. En dát wil ik graag voorkomen, kleine moeite, groot belang.

Bruintje_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:16

Ik gebruik dat altijd, ook met longeren/loslaten/weidegang enz.
Ze heeft dan peesbeschermers,strijklappers en springschoenen om, en anders bandage's met springschoenen.

Mijn paard tikt zich aan, ik doe het dus uit bescherming.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:24

op een vorig paard gebruikte ik wel peesjes en strijklappen
puur omdat dit paard (in het begin) zich zelf open trapte tijdens het (recreatief buiten) rijden
later had ze aan 1 set springschoentjes genoeg

bij een voormalige pony erg lang geleden bandageerde we slechts bij het springen ter bescherming en op de trailer ook ter bescherming (wel dus op een andere manier gebandageerd !)

bij de andere paardjes gebruikte ik net zoals de huidige niks

Horsefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:29

Ik gebruik springschoenen bij mijn verzorgpaardje, anders trapt ze haar kroonranden open.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:30

Ik gebruik pees en kogel beschermers. Omdat ik vaak het bos in ga en spring.. En ze heeft ijzers onder.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:00

Rijden en longeren doe ik met bandages. Daar ze wel degelijk steun kunnen geven. Ook op advies van meerdere dierenartsen. Mits goed gebandageerd. Is het heel extreem nat dan gebruik is peesbeschermers.
Ik gebruik bescherming. Als eerste om het been te beschermen en voor ondersteuning

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:02

BlazingBoots schreef:
Talisha schreef:

Bandages geven geen steun...ze doen eigenlijk weinig meer dan er 'mooi' uitzien.
(dit is uitgebreid besproken in een ander topic)

Mijn is altijd verteld dat ze wel degelijk wat steun geven in tegenstelling tot peesjes?