Wat raden jullie aan, jong paard nog 'on'bespierd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renee91

Wat raden jullie aan, jong paard nog 'on'bespierd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 21:56

Hallo,
Ik ben op dit moment mijn jonge ruin aan het inrijden.
Het is een painthorse, en natuurlijk kent bijna iedereen deze paarden als gevlekt en met lekkere spekkontjes etc. Nou weet ik ook, dat hun rug erg bespierd word, daarom zit ik nu met een vraagje.
Ik beleer hem nu met een, laag kwalitatief zadel, wat past, maar toch krapjes is, nu al wanneer hij nog weinig tot onbespierd is.
Er moet dus een nieuw zadel kopen, voor wanneer hij wel bespierd is en dit zadel dus echt gaat klemmen en te smal wordt.
Wat raden jullie aan, een 2de hands zadel kopen en natuurlijk passend. Of een nieuw zadel kopen die ik eventueel nog kan laten verbreden wanneer hij bijvoorbeeld op toch latere leeftijd eruit groeid, maar waar ik wel een heel nieuw zadel voor heb en het toch heel lang mee kan.
Mvg Renee

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 23:35

Ik zou zelf verbt\reden niet adviseren daar je de boomm verzwakt in mijn ogen.
Wat is er mis met een goedkoop maar passend zadel?
Na een paar jaar kan je altijd nog kijken naar een duurdere als je dat zou willen.

Solide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 23:37

Ik zou voor een goedkoop passend zadel kiezen. Zoiezo omdat je ook nog aan het inrijden bent. Hopelijk gebeurt het niet, maar er kan altijd een ongelukje met het zadel gebeuren tijdens het inrijden.
Dit is minder erg als het met een "ouder" zadel gebeurd. Later kan je altijd nog een goed nieuw zadel kopen.

Een zadel met verstelbare boom zou ik ook niet doen, ik heb altijd gehoord dat het minder is. Dat de boom dan van mindere kwaliteit is. Heb er zelf geen ervaring mee.

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 07:02

Oke, alvast bedankt!

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 07:06

Wordt de Paint western ingereden? Zoja, dan zou ik het eens bij Western-Tack Room vragen.

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:29

Ik zou geen 2e handszadel kopen als je paardje eenmaal ingereden is. Want een 2e handszadel kan we heel goed zijn maar is toch helemaal gevormd naar de rug van het vorige paard en helemaal naar de zit van de vorige eigenaar dus dat kan funest zijn voor jou zit!!
Maar wat gaaf dat je een paint beleerd..'
Woooeeeei ik hou zoooooveel van dikke billen en een lekkere brede nek en rug.. Dan heb tenminste het idee dat je echt een knol onder de kont hebt!!

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 15:07

Hahaha!! Bedankt, ik zal zelf ook te denken aan weer een laag kwalitatief zadel, dan ben ik tevens bij verkoop de eerste eigenaar van het zadel.
Hij word dressuurmatig ingereden.