piepend zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haffiefreak

piepend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 14:30

Sinds een maand of 2 piept het zadel bij mijn verzorgpony's
Het is dan vooral aan de voorkant bij de boom
Kan dit kwaad voor de rug van de pony's en wat kun je er aan doen Het zadel word wel ingevet

friezegek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:36

Kan dat de boom op het punt van breken staat. heb ik zelf ook gehad bij mijn zadel

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:40

Is het een redelijk nieuw zadel?

Als je een nieuw zadel hebt wordt er meestal advies gegeven om elke dag in vetten, zodat het op latere leeftijd dus NIET gaat piepen....

friezegek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:07

maar ze schreef dat het geluid van de voorkant bij de boom kwam, dus ik denk niet dat het dan het leer is.

Trieske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:10

Heb ik ook een keer gehad heb em toen naar de zadelmaker gebracht omdat ik het irritant vond met rijden.
Nu bleek dus dat ik net op tijd was anders was de boom gebroken.
Als ie is gebroken piept ie ook vaak.
zou het zadel maar snel na laten kijken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:21

Oei, dat klint wel eng.

Je kan zelf even 'testen' of je speling voelt in de boom, dan leg je het zadel met de achterkant, de lepel, tegen je buik, en je handen in de kamer aan de voorkant, dan trek je het zachtjes naar je toe, en voel je beweging in de boom, dan wordt het tijd voor een nieuw zadel... Maar neem voor de zekerheid even kontakt op met een zadelmaker.

Het kan ook zijn, dat het leer gewoon superstug is, bij westernzadels heb je dat gekraak ook wel eens, en daar doen ze talkpoeder tussen de verschillende stukken leer poederen.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 23:41

Eehhh Bitch als de kop gebroken is werkt je methode niet. Zo merk je alleen of de boom in de lengte gebroken is.

Als de kop gebroken is dan kan je veelal de takken van de boom bewegen in zijdelingse beweging.

Mijn advies bij twijffel: ga naar een zadelmaker!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:42

harnessmaker schreef:
Eehhh Bitch als de kop gebroken is werkt je methode niet. Zo merk je alleen of de boom in de lengte gebroken is.

Als de kop gebroken is dan kan je veelal de takken van de boom bewegen in zijdelingse beweging.

Mijn advies bij twijffel: ga naar een zadelmaker!

oke, learning all the time!!

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:55

Dat is ook mijn bedoeling op dit forum.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:08

harnessmaker schreef:
Dat is ook mijn bedoeling op dit forum.

en ik maak er gretig gebruik van..

Inca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 01:32

Een losse klinknagel in de boom kan ook het probleem zijn, maar ook daarvoor zal je naar de zadelmaker moeten

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:53

Afbeelding

Voorbeeld van een boom die we gisteren tegenkwamen bij een van de deelnemers van de Zadel Pas Dag.

Dit zadel maakte (nog) geen geluid, maar toen de hele boel was opengehaald bleek dat de boom gebroken was geweest en op een ander plek en nog niet herstelde breuk had. Ook de klinknagels zaten niet strak tegen de veer aan, waardoor er ook speling ontstaat.

Dit soort 'gebreken' komen alleen aan het licht wanneer je je zadel laat controleren door een goede zadelmaker. Blijf er met je neus op staan en laat je goed informeren over wát en hoe er met je (vaak toch wel dure) zadel omgesprongen wordt.

Dit zadel was een typisch geval van: boom verbreden terwijl dat eigenlijk niet goed mogelijk was.

haffiefreak

Re: piepend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 16:48

waar in de buurt van hengelo in overijssel zit een zadelmaker Of kun je er ook gewoon mee naar een ruitersportwinkel???