Ligt mijn zadel goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chanelly

Ligt mijn zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 14:37

Hallo allemaal

Ik heb een vraag!
Ik heb sinds kort een nieuw zadel!
Een daaleman gps 2.
Nu is de vraag ligt het zadel goed?
Ik vind namelijk dat de boom erg ver boven de rug zit.
Hoe denken jullie erover?

Afbeelding
Afbeelding

Chanelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 14:39

sorry foto is beetje klein

Afbeelding

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:40

ik kan het niet zo goed zien op de foto, maar het lijkt zo wel een heel groot zadel op de pony....
Heb je ook een foto dat ie stil staat ??? dan kun je het beter zien namelijk.....

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:41

al contact gehad met je leverancier en producent: de firma Daalemans??

Chanelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 14:42

Afbeelding
het is gewoon een 18 inch zadel. Het is namelijk gewoon een korte pony. Ze is word 18 mei 3 en ben aan het oefenen met zadel. daarom wil ik ook weten of die goed isvoordat ik erop ga straks

Chanelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 14:44

nee heb ik nog geen contact mee gehad. Ik heb het zadel net 2de hands en de ene zegt dat het niks uit maakt dat hetzadel wat hogel ligt en de ander zegtdat het juist fout is. ik weet het niet meer

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:46

wel een heel mooi zadel trouwens!!

En volgens mij ligt het wel goed hoor, maar zoveel verstand heb ik er ook niet van, anders moet je een keer iemand vragen die er verstand van heeft, want als je voor de pony gaat staan ,en je legt het zadel op de rug, zonder iets er onder, dan moet je er niet onder door kunnen kijken, en als je dan gaat stappen, moet het gewoon op de plaats blijven liggen. (snap je het een beetje) staat heel dom uitgelegd

AikePeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:46

zoiezo het bontje eronder vandaan halen.
Zulke dingen veranderen de pasvorm van je zadel!
Ik kan het niet goed zien zo (en ben ook geen zadelpasser)
maar ik zou zeggen maak eerst eens duidelijke foto's zonder bontje.. misschien dat andere bokkers dan wat kunnen vertellen over de pasvorm.

Chanelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 14:47

Bontje heb ik net gekocht en iedereen zegt dat het zo goed is voor de rug. Ik snap er geen snars meer van

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:49

Je kunt vanaf een foto niet (goed) beoordelen of een zadel goed ligt en zéker niet met dekje en bontje er onder.. Beter gewoon even iemand in de buurt vragen die er verstand van heeft of bij Daaleman langs gaan. Waarom heb je trouwens een zadel gekocht zonder te passen? (gewoon nieuwschierig, geen aanval)

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:51

Dus bel eventjes naar Daalemans en maak een afspraak, dan weet je ook zeker of het een zadel is voor je paard. Naar alle waarschijnlijkheid zal ie altijd de kussens aanpassen voor je paard.

Ik hoor graag wat zijn oordeel is, ben benieuwd. 't zou jammer zijn dat je meent dat het merk uiteindelijk niet goed zou zijn omdat het nooit op je paard heeft gepast.

en altijd nog beter en soms nog goedkoper (en uiteindelijk bijna altijd) dan allerlei pads en god weet wat voor een onderleggers.

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:51

Chanelly schreef:
Bontje heb ik net gekocht en iedereen zegt dat het zo goed is voor de rug. Ik snap er geen snars meer van

Is ook goed voor de rug, het is namelijk een soort van schokdemper maar die heb je niet nodig als je er niet op zit, er schokt immers niks? Over bontjes tijdens het rijden zijn de meningen verdeeld, sommige mensen gebruiken het om een niet passend zadel beter passend te maken, en sommigen gebruiken het om onder een wel passend zadel de schokken op te vangen. Soms is het zo dat een bontje juist voor knellingen op de rug zorgt terwijl het zadel zelf prima ligt... Snap je?

Chanelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 14:52

Euh nou, dat is een ggrappig verhaal. Ik heb hem van bokt!
Ze beweerde dus dat heteen heel breed zadel was en die op een hele grove haflinger had gelegen. Dus ze bracht hem en ik heb er ook de ballen verstand van. Dus ik pas hetzadel gewoon op de rug en toen stak de boom ook al zover boven de pony uit. maariedereen die erbij was beweerdedus dat het niks uit maakte. nu hoorde ik laatst datdan de boom de smal is. En ik wil mijn paardje niet pijn doen he!

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:53

rommie schreef:
Waarom heb je trouwens een zadel gekocht zonder te passen? (gewoon nieuwschierig, geen aanval)

ja ben ik ook wel nieuwsgierig naar zonder aanval.

Chanelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 14:56

ja daaleman is maar 3 uur rijden ofzo. haha DAn bel ik wel 1 hier in de buurt!

Maar dacht gewoon ff vragen! misschien wisten jullie het wel.
het zadel kan aan de achterkant iets omhoog getilt worden en met dat bontje eronder ligt ie vast. Dat is toch beter?

ponyparadijs

Re: Ligt mijn zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:00

Als je wil weten of je zadel echt goed ligt moet je gewoon iemand laten komen om te kijken. zo van een foto is het absoluut onmogelijk om te zien of jou zadel echt wel goed ligt.
Iemand die komt kijken zal toch je zadel willen zien op een kale pony dus alleen je zadel op je pony geen shabrak of bontje er onder.
Een bontje heeft geen effect op de ligging van je zadel dus wat dat betreft maakt dat niet uit het enigste is dat het voor een paard de druk iets verdeeld en verzacht.
Als je zadel op je blote pony ligt moet er (zonder singel vast) minstens een hand tussen de voorboom en de schoft kunnen. als je namelijk gaat aansingelen komt je zadel lager te liggen. En daarna gaat er nog een ruiter cq amazone op en dan zakt het ook nog iets. dus zonder iemand er op ligt je zadel gewoon wat hoger. Verder moet je er rekening mee houden dat als je zadel zich naar je paard gaat vormen wat ie nu nog niet doet omdat je het zadel net hebt het ook nog iets zakt.
Laat er iemand naar kijken die er verstand van heeft die kan zien of je zadel niet te smal is en daarom te hoog ligt en of je zadel wel goed aan sluit bij de schouders en geen knellingen veroorzaakt.

Hou je er ook rekening mee dat een drie jarig paard wat net aan het werk gaat heel erg veranderd qua vorm en het zadel dus ver misschien een half jaar niet meer past!!

mirgino

Re: Ligt mijn zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:01

ik vind het er raar opliggen.

een dressuur zadel hoort naar mijn weten recht naar beneden te liggen en deze kantelt van voor omhoog.

als jij je beugels laat hangen ,hoe ziet het er dan uit?
hangen deze recht langs het zadel omlaag of komen ze achter het zadel uit aan de onderkant?

naar mijn idee is het te smal van voor waardoor het te hoog op de schoft ligt.

bij een dress zadel loopt het zadel vanaf de schoft recht naar beneden,zo ziet het eruit als een vzh zadel,met de kniewrong naar voren.

volgens mij ligt je dieptepunt ook tever naar achter,dit zadel zou van voor dieper moeten liggen
til je zadel maar een op van achter dan zal je zien wat ik bedoel,want dan komt de kniewrong loodrecht naar beneden.

hier ligt hetzadel achterover.

ponyparadijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:02

p.s. het diepste punt ligt wel te veel naar achter trouwens en zou je voor zo'n korte pony niet een 17 inch zadel nemen?

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:03

ja even terzijde, daalemans kent het zadel mogelijk ook specifiek en kent mogelijk de geschiedenis er van.

Lees voor je evt iemand anders belt eventjes rustig de topics door die recent geschreven zijn over zadel/ kussen herstel of onderhoud
of problemen met zadels. Mogelijk leveren je die goede adressen op.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:07

Ohg meis laat iemand komen.

Een bondje is mooi en bij een paard met een rugafwijking zal het ook best goed zijn hoor, maar een zadel hoort goed te liggen zonder bondje, schabrak of gelpad. (ik weet dat het een goed bedoeld is van je is hoor, geen aanval !!)

Verder vindt ik het echt een groot zadel, een beetje van het idee, zadel waar ga je met het paard naar toe

Harnasmaker hier op bokt komt aan huis zadels passen dacht ik, stuur hem een pb, !!! Ik kan van een foto echt niet beoordelen of het zadel goed ligt of niet, maar met een bondje eronder al helemaal niet.... En nu lijkt ie gewoon echt niet goed te liggen. Lijkt mij overigens ook echt niet fijn zitten, zo'n 15 cm van je paard af....

Echt laat iemand langskomen meid, dan weet je het zeker !!!

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:20

Harnessmaker is een hele goede zadelmaker, heeft mij ook heel goed geholpen en een goed passend zadel is heel belangrijk, zeker bij jonge paarden.
Voor de kosten zou ik het niet laten, een verkloot paard kost veel en veel meer en ja dat kan alleen door een slecht passend zadel gebeuren.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:25

Ik quotte monteaura, maar ik zie dat haar onzinnige post al verwijderd is....

Sorry

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:33

Ludora schreef:

Sorry

ikke niet snap!!?? wat bedoel je ??

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:34

Micha schreef:
Ludora schreef:

Sorry

ikke niet snap!!?? wat bedoel je ??

Dat was meer een bericht naar de moddie die het bericht verwijderd heeft, of naar monteaura.... Maar ik had al gepost dus even aangepast.

Chanelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 15:36

Ik heb Harnessmaker een pm gestuurd!!!! iemand een iedee over de kosten?