[WN] Informatie over bitten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gr00viejjj

Informatie over bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 12:14

Hallo,

Ik rijdt nu al een tijdje western maar gebruik nog steeds een simpele trens.
Mijn paardje gaat echter steeds beter lopen (lekker ontspannen rond, haast geen corrigerend contact meer met de mond) en mijn instructeur vind dat het tijd wordt voor een ander bit.

Nu wil ik graag jullie mening hierover weten en als jullie denken, ja je kunt nu inderdaad een ander bit gaan gebruiken.. welk bit stellen jullie voor?

Het liefst zo simpel mogelijk..

Edit: Zouden jullie er ook bij willen zetten waarom ik dan juist DAT bit zou moeten nemen?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:18

Waarom zou je een ander bit nemen? Hij loopt goed op je eenvoudige trens... klaar toch?? Of je moet van plan zijn om wedstrijden te rijden en je paard is al een senior.. dan moet je de overstap gaan maken naar een bit om op 1 hand te gaan rijden, maar dat kan je net zo goed oefenen op een trens en daarna op een shank snaffle of bit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:06

Ik kan me goed voorstellen dat ook als je geen wedstrijden rijdt, je op een gegeven moment de uitdaging van het op shanks rijden aan wilt gaan.
Echter welke dat dan zou moeten zijn, dat kun je beter met je instucteur bespreken. Ligt aan de mond van je paard (bv gebroken of ongebroken mondstuk, tongvrijheid of juist niet, rolletje of juist niet etc) en aan je eigen manier van reageren/rijden/oppakken (vorm shanks).

Is dus wat lastig adviseren zo via I-net.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:08

Als je vanwege wedstrijden een ander bit moet om op 1 hand te gaan rijden ok, maar anders... don't fix what isn't broke!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:11

Maar ladies, WAAROM zou een niet-wedstrijdruiter niet de uitdaging van het op 1 hand op shanks aan moeten gaan???? Zijn die wedstrijden dan zo zaligmakend???

Gr00viejjj

Re: Informatie over bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 14:12

Nee, ik wil geen wedstrijden rijden en met een zo simpel mogelijk bit blijven rijden (trens is dus perfect) maar ik wil gewoon eens weten wat de andere mogelijkheden zijn.

Zoals je al zegt: Hij loopt inderdaad goed met die trens.. daarom twijfel ik ook.
Het moet zo eenvoudig mogelijk blijven en absoluut niet scherp..

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:16

Dan zou ik in jou geval lekker blijven rijden op je huidige bitje...
mocht je iets anders willen proberen omdat je nog zachter wilt zoeken, dan zou je de Myler comfort snaffel nog kunnen proberen. Da's in mijn ogen het zachtste bit wat en zo'n beetje te krijgen is. Maar als je 'zomaar' wat anders wilt zou ik zeggen: niet doen...

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:18

Of misschien eens bitloos met een bosal?? (mits je paard al wat neckreining kent natuurlijk)

Gr00viejjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 14:23

crazycactus schreef:
Of misschien eens bitloos met een bosal?? (mits je paard al wat neckreining kent natuurlijk)

Nee, nog geen ervaring mee dus daar ga ik niet zomaar mee experimenteren.

Edit: Hij reageert al heel goed op zijn hals maar we zijn nog maar net bezig met reining dus vandaar..

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:27

Ik bedoelde ook eigenlijk in de les.. (maar dan is een instructrice met ervaring met de bosal ook wel handig natuurlijk..

Gr00viejjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 14:30

Dat komt ook vast nog wel over een tijdje..
Maar eerst maar eens mét bit de oefeningen onder de knie krijgen.

Ik denk (als ik jullie reacties zo lees) dat ik lekker met mijn trensje rond blijf rijden. Dat gaat prima en ik zou niets willen verknallen..
Buitendat, ik ga toch geen wedstrijden rijden.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 01:17

Rijd je je ook wel eens buiten met je paard op dit bit?

Gr00viejjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 10:11

Ja natuurlijk. Het is een gewone trens.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:02

Ikzelf ben geen bit-expert dus kan je niet vertellen welk bit hoe en wat (ben dat zelf ook nog aan het uitvogelen voor mijn paard hahaha)

Ik vind echter wel dat wanneer jij jouw paard aan een losse teugel kan rijden dat een shankbit geen probleem moet zijn.

Ik persoonlijk vind een scharenbit dan ook mooier dan trensbit met ringen, maar da's persoonlijke smaak

Oh ja misschien een ideetje, ik rijd in de bak met een Tom Thumb bitje welke korte scharen heeft en waarvan het mondstuk kan bewegen cq dus niet vastzit aan de scharen.
Ook is het bit dubbel gebroken met een koper rolletje in het midden. Voor mij een prima en zacht inwerkend bit maar ook hierbij 'zacht' ligt er maar aan hoe je de teugelhulpen en teugelverwanten geeft...

Suc6!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:10

Gr00viejjj schreef:
Ja natuurlijk. Het is een gewone trens.

En reageert het paard dan ook goed? of loopt hij door het bit heen

Gr00viejjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 15:37

Hij loopt heerlijk.
De laatste weken is hij harstikke los en soepel en heb ik haast geen contact meer met de mond.
Ik rijd hem eigenlijk puur op de hals en met mijn benen/zit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:46

Ik snap steeds minder van je vraag....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:55

Gr00viejjj schreef:
Hij loopt heerlijk.
De laatste weken is hij harstikke los en soepel en heb ik haast geen contact meer met de mond.

Dan snap ik dus ook niet waarom je überhaupt zou zoeken naar een ander bit. 't Gaat goed, wees er blij mee en geniet er van.
Nogmaals: Don't fix what isn't broke.

Gr00viejjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 10:22

Francis schreef:
Gr00viejjj schreef:
Hij loopt heerlijk.

Dan snap ik dus ook niet waarom je überhaupt zou zoeken naar een ander bit. 't Gaat goed, wees er blij mee en geniet er van.
Nogmaals: Don't fix what isn't broke.

Lees nog eens heel goed wat er helemaal bovenin staat.
Ik vraag alleen om meningen (of ik inderdaad een ander bit zou moeten nemen zoals mijn instructeur zegt).

Ik zeg niks over dat ik ook een ander bit neem en er echt naar op zoek ben.

Just information.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:58

En wat KUN je dan met die meningen? Of verveel je je gewoon?

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:18

Lekker blijven rijden zoals je nu doet!
Ga je paard, jezelf en je portomonee niet vermoeien met dingen die niet nodig zijn

Gr00viejjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 12:17

Sonja schreef:
En wat KUN je dan met die meningen? Of verveel je je gewoon?

Als ik me verveel pak ik de auto en rijdt ik naar mijn paarden Sonja.
Nee, ik vraag om jullie meningen omdat ik nog niet zo lang western rijdt en dus de meningen wil horen van mensen die al wél langere tijd rijden. Jullie weten gegarandeerd meer over bitten en of het verstandig is om met een trens te blijven rijden of om te switchen naar iets met shanks. Aan jullie reacties te zien rijden er meer mensen met trens dus dat is blijkbaar niet raar met western
Daar ging het me dus ook deels om.
En uit verdere reacties verneem ik dat shanks meer voor de wedstrijdruiter bedoeld is?

Get it?

Edit: Dank je Vera. Ik hoor zo'n beetje van iedereen hetzelfde dus ik denk dat ik dat inderdaad blijf doen ja.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:39

Ik rij zo wel met een snaffle als een shank snaffle

Gr00viejjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 12:47

Oke, en mag ik vragen waarom je juist met die bitten rijdt?
En wat doet een snaffle meer (of juist minder) dan een trens?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:12

Gr00viejjj schreef:
En uit verdere reacties verneem ik dat shanks meer voor de wedstrijdruiter bedoeld is?

Nee niet per se. Ik kan me nl van een dressuurruiter die geen wedstrijden rijdt ook voorstellen dat die op een gegeven moment op een bepaald niveau op stang en trens wil leren rijden.

Ik zie het wat meer als een "hoger level" en dat is voor mij niet per se verbonden met het al dan niet starten van wedstrijden. Ik ken recreatieruiters die ik gerust op m'n paard zou laten rijden met shanks en ik ken wedstrijdruiters die het halstertouw nog niet eens vast mogen pakken.

Zie het maar als een verfijning, om op een gegeven moment op 1 hand over te kunnen gaan, en daar later in combi met een shanks een aan de losse teugel totaal willfully guided paard mee te laten zien.