dressuurzadel voor recreatie ruiter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

dressuurzadel voor recreatie ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 08:42

vraagje:

zou je als recreatie ruiter ook gewoon met een dressuurzadel kunnen rijden?

ik spring eigenlijk helemaal nooit,maar rijd wel veel buiten en in de bak.

nu heb ik het idee dat een dressuurzadel eigenlijk heel geschikt zou zijn om daarvoor te gaan gebruiken, temeer omdat dressuurzadels naar mijn idee de paarden ook meer schoudervrijheid geven door het teruggesneden zadelblad..

ben benieuwd naar meningen van anderen hierover.

Kim_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:47

Ik vind, dat je toch zelf mag weten op welk zadel je rijd,, recreatie of dat je op wedstrijd gaat..Wat jouw het beste past..

kinscem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:47

Hoi

Ik rijd ook op een dressuurzadel vooral buiten en in de bak en ga 7 mei mijn eerste endurancewedstrijd rijden in ommen ook op m'n dressuurzadel dus dat gaat prima en vaak zitten ze ook beter

Utrolig

Re: dressuurzadel voor recreatie ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:53

Als je naar de endurance zadel kijkt van Stubben, dan is dat ook een dressuur model!

Ik vindt ook een dressuurzadel lekkerder zitten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 08:54

t gaat mij er eigenlijk om dat ik het idee heb dat dressuurzadels meer schoudervrijheid geven en zo dus geschikter zijn voor dieren waar je eigenlijk veel mee buitenrijd.

maakt het qua zit eigenlijk veel verschil met een "gewoon"zadel?
dacht ik eigenlijk niet, maar heb echt geen flauw idee?

ik ga zelf wel voor een wintec hoor, ik heb altijd wintec gereden en bevalt me prima, maar de wintec 500 die ik afgelopen week gekocht heb vind ik toch wat te ver met de bladen naar voren zitten,dus bedacht me dat een wintec dressuur misschien beter zou zitten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:23

Ik vind het qua zit een groot verschil, ik heb tegenwoordig moeite om mijn zit te vinden in een veelzijdigheidszadel! Ik zou zeggen: bespring iemand op stal en vraag of je een keer op zijn/haar zadel mag zitten of stap de ruitershop binnen en leg wat zadels op de bok.
Mocht je toch nog incidenteel een sprongetje willen maken dan kan dat gewoon, doe ik ook met mijn Passier. Ik zit veel makkelijker in een dressuurzadel dan op een veelzijdigheidszadel, al vanaf het begin trouwens, dus ik kan het alleen maar aanraden.

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:38

Ik vind een dressuurzadel op buitenrit ook veel fijner zitten! Ik gebruik m'n vzh zadel nu echt alleen voor het springen. Buiten zit ik echt veel lekkerder en steviger in een dressuurzadel!

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:35

ja tuurlijk kan dat. Op de pensionstalling waar ik heb gestaan rijden heel veel recreatieruiters met een dressuurzadel.

Je moet iets nemen wat lekker zit en goed op je paard ligt.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:37

idd wat ten eerste het beste past op je paard en daarna wat je het lekkerst vind zitten.

wel vind ik dan dat je een zadel m,oet nemen met een ondiepe zit, anders belast je het paard steeds teveel op een plek in de rug.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:57

crossmonster schreef:
wel vind ik dan dat je een zadel m,oet nemen met een ondiepe zit, anders belast je het paard steeds teveel op een plek in de rug.

Ik heb een zadel met een diepe zit, maar heb ook zadels gehad met een normale zit, Stubben Parcival, maar kan mij niet herinneren dat ik op verschillende plekken zat, t.o.v. mijn diepe zit zadel.

Beetje vreemde uitspraak, ik ben benieuwd wat je bedoelt...

Felinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:02

Tjah.. Je moet het uiteraard zelf weten, als het maar goed ligt op jouw oaard Ik denk niet dat het zoveel uitmaakt, of je als recreatie ruiter nou met dressuur, spring, vz of western zadel rijdt

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:21

Bitch schreef:

Ik heb een zadel met een diepe zit, maar heb ook zadels gehad met een normale zit, Stubben Parcival, maar kan mij niet herinneren dat ik op verschillende plekken zat, t.o.v. mijn diepe zit zadel.

Beetje vreemde uitspraak, ik ben benieuwd wat je bedoelt...

een ainsly bijvoorbeeld heeft het drukpunt te gecentreerd liggen, waardoor het paard steeds op een punt de druk krijgt, zadels met een ondiepe, ongedwongen zit, zijn beter voor de rug omdat de druk beter verdeeld wordt

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:37

off-topic: @crossmonster, maar daar zijn de kussens voor, om de druk te verdelen. En het lijkt me juist prettiger voor paard dat jij stil zit, piv steeds ergesn anders zit.

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:51

ik rij meestal buiten, soms spring of dressuur ik. ik heb een dressuurzadel maar vind het erg goed zitten. ik heb laatst 3 uur buiten gereden en nog steeds geen pijn ervan. mijn pony vindt het zadel ook best volgens mij

Zunzuncito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:56

Urielle schreef:
Ik zou zeggen: bespring iemand op stal

Ik heb ook een dressuurzadel en dat bevalt me prima. Ik heb wel eens in de zoveel tijd dat beugels een gaatje korter maken tijdens een buitenrit op druk paard X wat minder zit, maar ja, dat neem ik voor lief.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:02

Ik ben ook een recreatieruiter, rijd in de bak (dressuurmatig) en veel buiten, en ik wil niets anders dan een dressuurzadel

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:12

crossmonster schreef:
een ainsly bijvoorbeeld heeft het drukpunt te gecentreerd liggen, waardoor het paard steeds op een punt de druk krijgt, zadels met een ondiepe, ongedwongen zit, zijn beter voor de rug omdat de druk beter verdeeld wordt

Ainsley zal blij zijn
Jij suggereert dus dat een zadel met een diepe zit rugklachten geeft aan het paard? Want dat houdt dan ook in dat hij last krijgt als ik een uur aan het dressuren ben, zeker omdat ik dan ook nog verwacht dat het paard zijn rugspieren opbolt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:14

Hmm, ben dus niet de enige die crossmonsters uitspraak een beetje vreemd vind.

Ik denk dat je ergens de klok hebt horen luiden maar......

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:32

De oude merrie van mijn moeder wordt al jaren recreatief gereden met een ainsley dressuurzadel. De dame die de merrie onder het zadel heeft, rijdt ook buiten en af en toe wel 3 uur achter elkaar. Paard wordt regelmatig gecheckt (va en fysio) en niemand heeft ooit iets over de rug gezegt. Loopt ook 1 keer per week in de les mee.

Pas dus op met zulke uitspraken!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:09

Ik rijd ook voornamelijk dressuur en buitenritten.
Ook met dressuurzadel, zit lekkerder en steviger.
Wintec IW is echt een aanrader. Ik las toevallig dat je ook wintec rijd.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:07

Vooral met buitenritten waarbij je lang zit is een dressuurzadel zelf aan te raden!!
Een dressuurzadel geeft je een zit waarbij je je benen veel minder belast(doordat je langer zit verkramp je je boven benen niet zo)
Ik rij 100x liever op een dressuurzadel dan een vzh/spring zadel omdat de balasting van je benen voor een groot gedeelte weg is.
Probleem is dat als jij verkrampter gaat zitten het paard automatisch verkrampter zal gaan lopen!

Wat betreft de schouder vrijheid, dat is ook een stuk beter zeker bij een zadel als de wintec 500 waar de wrongen heel erg naar voren zijn gebouwd.

Ik zou zeggen, trek op stal eens iemand aan zijn haren(niet letterlijk, ) en vraag of je eens een rondje op een dressuurzadel mag.
Is dat geen oplossing(omdat er bv. niemand is met een dressuurzadel of omdat het mutsen zijn die het niet goedvinden) ga dan naar de ruiterzaak en ga ens op een paar dresuurzadels zitten

[edit] typo

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:30

Tuurlijk kan dat!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 08:13

gaaf!

fijne antwoorden!

ga es proberen hoe het zit, en wie weet dat ik er dan wel eentje neem.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:32

Kan je inderdaad ook gewoon doen hoor. Ik rijd sinds een paar maanden ook met een dressuurzadel, en dat bevalt super! Zit veel steviger, ook met een buitenrit. En ik kan er zelfs een sprongeteje mee wagen.

Ik heb overigens ook een Wintec dressuur.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 15:03

bovendien is een dikke wrong (wat veel dressuurzadels tegenwoordig hebben) best fijn als je paard buiten ergens van schrikt en jou vliegles wil geven
je zit gewoon net even wat vaster cq. steviger. maar probeer eerst wat je zelf vindt; sommige mensen wennen nooit aan de rechtere beenhouding. try before you buy! succes!