paardentractie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

luxx

paardentractie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 08:20

sinds een maand werk ik met de houthakkers in het bos.
doordat wij tussen de 900 en 1000 meter hoogte werken [midden-frankrijk] zijn er plekken die met een tractor moeilijk of niet te bereiken zijn.
we zijn ons aan het beraden wat hiervoor een oplossing zou kunnen zijn.
mijn collega wil graag een quad, maar de quad's die hiervoor geschikt zijn kosten ongeveer 35.000 €.
met een paard zou ook een mogelijkheid zijn en hier in de buurt zijn heel zware paarden [cheval de comtois].
ik heb het internet af zitten struinen voor info, maar ik kan behalve heel algemene info niets vinden [bijvoorbeeld op www.paardentractie.nl].
hoe vind ik uit wat ik nodig zou hebben aan tuig en specifieke spullen [hoe heet zoiets?] voor het verslepen van bomen [werken in de bosbouw], zijn bijvoorbeeld vragen die ik niet beantwoordt krijg.
zijn er hier mensen die daar meer over weten of waar ik terecht kan met deze vragen?

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:47

heb eigenlijk geen idee..ik doe dat soort werk niet met mijn trekpaard...
Ik weet wel een boer hier in de buurt die het land nog bewerkt met trekpaarden...
In Duitsland doen ze dat toch ook veel? In de bosbouw..met de schwartzwalder fuchs...mooie trekpaardjes zijn dat!

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:02

Smurf hier op bokt doet aan boomslepen met haar Noriker , misschien kan ze je wat info geven.....? Ik zal haar even op dit topic wijzen

brechje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:02

Boomslepen kun je volgens mij het beste op een gareel, of zoals wij het noemen haam, doen! Verder heb je sleepkettingen nodig....
Het is eigenlijk heel simpel.....je hebt een haam nodig, strengen met daaraan sterke ijzeren (?) kettingen om je strengen te verlengen, die maak je vast aan de boom...je kan eventueel ook een zwing ertussen zetten en dan daar de boom aan vast....en dan gaat het volgens mij al goed....

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:18

In Dld en Oostenrijk wordt nog veel boswerk gedaan met paarden, mijn paard heeft het (helaas) ook gedaan, het is zwaar werk en je zal je paarden eerst moeten beleren in tuig, vervolgens aan de bespiering moeten gaan werken. Als je met bit sleept, worden ze erg hard in de mond, omdat je er zelf een end achter loopt, is het moeilijk om subtiele hulpen te geven en als de boel de berg af dreigt te storten, geef je liever een flinke ruk dan dat je al je boompjes en je paard naar beneden ziet glibberen.....

als je Holzrücken en Pferd intypt op Google krijg je heel veel hits, ik heb nu even geen tijd om te zoeken voor je, dat mag je zelf doen.

Bij gebrek aan een passend haamtuig, sleep ik zelf met een boerenwerktuig. Ik sleep niet meer in het bos, maar gewoon voor de lol en op boerendagen enzo. Morrie vindt het geweldig en isop dit gebied heel erg goed afgericht, ik kan hem op de stem heel nauwkeurig door allerlei hindernissen heen loodsen en sleep dan ook bitloos.

Als je Duits een beetje goed is (en ik bedoel heel erg goed, ook Tirols accent) kan ik je een email adres/tel.nr. geven van de man die Morrie heeft beleerd en er echt alles van weet.

http://www.wald.gr.ch/zum-thema/pferderuecken.html

http://www.schleswiger-kaltblut.de/welzel_02_03.htm