welke maat fryso zadel???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lina

welke maat fryso zadel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 14:23

Hey,

Ik wil graag een fryso zadel (2e hands) maar ik weet niet welke maat ik moet nemen voor mijn pony.

-Mijn pony heeft oop dit moment een wintec zadel waar een groene boom in zit.
-hij heeft een normale schoft
-mijn pony is een arabiertje dus best slank.
Maar zijn rug is gewoon normale breette.
(de zadels die ik heb gepast met boommaat 'medium' pasten trouwens ook grotendeels.)

Maar ik wil dus een fryso zadel en daar moet je kiezen uit de maten 1 t/m 7??
Heeft iemand een idee welke maat ik het beste kan nemen.??
Zo word het zoeken een stuk makkelijker *hoop ik*

alvast bedankt,
Elina

NehnaDagmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:59

Je zou tweespan eens kunnen bellen in Boornbergum, zij verkopen heel veel van deze zadels; misschien ook wel 2e hands en ze passen gratis! Dat raad ik je echt heel erg aan; laat een professioneel iemand kijken of het zadel echt wel goed past, bespaart je een hoop ellende.

Lina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 15:02

ok, dankjewel..

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:35

Helaas heeft Tweespan een wachtlijst voor 2ehands Frysozadels. Nieuw kosten ze vanaf 1350,- euro. Fryso zadels zijn ook meer gemaakt voor brede, rondgeribte paarden. Je zult denk ik ook zelden een Fryso zadel met een smalle boom vinden. En al helemaal niet 2ehands vrees ik voor je. Je kunt 'm wel op maat laten maken, maar dat kost je dus wat..

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:36

NehnaDagmar schreef:
Je zou tweespan eens kunnen bellen in Boornbergum, zij verkopen heel veel van deze zadels; misschien ook wel 2e hands en ze passen gratis! Dat raad ik je echt heel erg aan; laat een professioneel iemand kijken of het zadel echt wel goed past, bespaart je een hoop ellende.

Ze passen aan huis gratis, MITS je er een zadel koopt. Anders kost het je 50,- euro. Ik ben er van de week geweest..

Mexx

Re: welke maat fryso zadel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:15

Mijn Frysozadel heeft boommaat 3 en die ligt op mijn Fries. Ik denk eerlijk gezegd dat zelfs boommaat 1 voor een slank arabiertje nog te breed is. Maar dan zou je idd Tweespan even moeten bellen, die kunnen je er alles over vertellen

Lina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 12:01

Ik heb inmiddels tweespan een mail gestuurd, ik heb nog geen mail terug gekeregen.

Ik wil nl. heel graag een fryso zadel omdat ik wel eens op de fries van iemand anders rijd en daar ligt ook een fryso (legacy) zadel op.
En eerlijk gezegd heb ik van alle zadels waar ik op heb gezeten en die ik heb gepast nog nooit zo heerlijk *zacht* gezeten. En ik kon eindelijk die lange stelten van me 'ns stilhouden;)

Mexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:17

Lina schreef:
Ik heb inmiddels tweespan een mail gestuurd, ik heb nog geen mail terug gekeregen.

Ik wil nl. heel graag een fryso zadel omdat ik wel eens op de fries van iemand anders rijd en daar ligt ook een fryso (legacy) zadel op.
En eerlijk gezegd heb ik van alle zadels waar ik op heb gezeten en die ik heb gepast nog nooit zo heerlijk *zacht* gezeten. En ik kon eindelijk die lange stelten van me 'ns stilhouden;)

Ik ben het met je eens dat het zadel superlekker zit, ik wil niet meer anders!!

Lina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 14:04

ja, veel mensen vinden het raar dat ik een fryso zadel wil want ze vinden dat je dan 'niet voelt wat je doet' :S:S

Nou ik vind het *goddelijk* zitten;) en ik wil zo graag 1tje. Maar een nieuw fryso zadel is duur .....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:03

Mexx schreef:
Mijn Frysozadel heeft boommaat 3 en die ligt op mijn Fries. Ik denk eerlijk gezegd dat zelfs boommaat 1 voor een slank arabiertje nog te breed is. Maar dan zou je idd Tweespan even moeten bellen, die kunnen je er alles over vertellen

voordat je dat denkt zou je toch eerst moeten weten welke boom-maat dat is
een arabier hoeft niet per definitie smaller te zijn in de schouders
de meeste paarden hebben boom-maat 23 of 33
een groter probleem zal zijn de lengte/inch omdat arabieren een rib minder hebben en het zadel dan op de lendenen drukt

@lina
dat jij een zadel lekker vind zitten betekent niet dat zo'n zadel ook goed bij je paard past
op eigen houtje gaan experimenteren lijkt me niet zo verstandig
laat je paard eerst opmeten zodat je weet welke boommaat of je paard nodig hebt
en ga dán pas op zoek naar een zadel met de juiste boom maat
heb je er 1 gevonden laat je het zadel op nieuw vullen door een vakman naar het model van de rug..

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:05

Tweespan is een prima winkel, ze hebben verstand van zadels. Dus als ze een Fryso bij Tweespan koopt, komt dat echt wel goed!

Volgens mij is de TS nog gewoon aan het oriënteren.

Het valt me trouwens op dat je wel vaak negatief reageert op mensen die vragen over zadels hebben.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:52

Lina schreef:

Waarom bel je niet gewoon?

Lina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 15:01

Ik heb net een mail teruggekregn,,,

Ze hebben geen 2e hands zadels op dit moment.
En ze adviseerden mij boommaat 4 ong.

Ik ben niet zelf aan het expirimenteren. Ik weet ook heus wel wanneer een zadel goed ligt. Maar ik wist niet wat de boommaten van Fryso inhielden. En omdat ik opzoek ben naar een 2e hands zadel is het wat makkelijker als je ongeveer weet welke maat je moet hebben. Dan ga ik bij die mensen langs om ht zadel te passen op mijn pony. En ik vind het allebelangrijkste of mijn pony het natuurlijk lekker vind zitten.!! Maar ik heb nu al heel veel zadels gepast maar een fryso vind ik het lekkerst zitten. En mijn houding wordt er ook beter door. Dus ik denk dat mijn pony het ook wel fijn vind dat rustigger zit... En als ik geen fryso zadel kan vinden dat past.. Dan neem ik natuurlijk een anders zadel.. Ik ben niet gek hoor