Roze bandages met chabrak?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Friso

Roze bandages met chabrak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 12:54

Hallo lieve mensen,

Ik vraag me al een tijdje iets af, en nu het baasje van mijn lieveling ermee kwam aanzetten dat ze het zo geweldig vind ga ik het nou toch maar eens vragen.
Het is echt een domme vraag (ja, domme vragen zijn er wel )
maar als ik op de manege weleens meisjes zie die hun pony bijvoorbeeld dus een roze chabrak opdoen (prima hoor) en dan van die roze bandages erbij, dan vraag ik me altijd af of die bandages nou zegmaar wel fijn zijn voor het paard, en waarom ze dan die bandages gebruiken. En vind een paard dat dan prettig of juist niet of verschilt dat?

Ik rij al best lang paard maar ik weet het gewoon niet, misschien heel dom hoor, maar ja, ik moet het toch ooit een keer te weten komen

niet dat ik nu meteen die fries allerlei tierelantijnen wil gaan omdoen enzovoorts, maar ik ben gewoon benieuwd.

Dooortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:56

als je goed kan bandageren dan heeft een paard er geen last van
maar vaak zit het te strak of te los ofzo en dat zit niet echt lekker
bandages zijn bedoeld voor de sier

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:58

Als je er goede onderlappen onder doet en een beetje netjes om doet zitten ze goed hoor. Persoonlijk lijkt het mij lekkerder zitten als beschermers (als ik me even inleef in het paard )

Sence

Re: Roze bandages met chabrak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:59

Bij ons op de manege heeft een Fjord ze. Maar dat word door de manege gedaan, want dat arme beestje kan zn eigen gewicht niet zo goed dragen en struikelt dus vaak

Friso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 13:00

Hmm,
dus eigenlijk zijn bandages een beetje stom?
want je hebt meer kans dat het paard het niet lekker vind (en dat je het niet goed doet)
..

Ik vind het wel grappig staan hoor, maar ik vind een fries zonder toch mooier

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:00

Nadine240904 schreef:
Bij ons op de manege heeft een Fjord ze. Maar dat word door de manege gedaan, want dat arme beestje kan zn eigen gewicht niet zo goed dragen en struikelt dus vaak

is dat een rede om bandages om te doen?

Friso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 13:02

Ik dacht dat voor paarden die vaak met de beentjes tegen elkaar aan gaan die harde dingen waren, die peesbeschermers?

Gr00viejjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:04

Als je bandages op een manege spot kun je er donder op tegen zeggen dat het totaal niet van belang is voor de benen maar gewoon voor de sier.

Zelf vind ik het ondingen want als je niet weet hoe je moet bandageren is er een zeer grote kans dat je ze veel te strak doet met als gevolg een niet bepaald prettig gevoel voor je pony.

Gr00viejjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:04

Nadine240904 schreef:

En daarom gebruiken ze bandages???

Eh.. ja.. zeer effectief

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:05

Jannickee schreef:
Nadine240904 schreef:

Daarom heeft díe pony bandages om.

Niet per se bij elke pony om die reden, dat weet ik wel zeker. Maar misschien een reden?

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:06

Ja, ik kan het ook niet helpen dat de eigenaar dat doet Ik meld het hier alleen maar even..
Verder weet ik er ook niks van (waarom ze het doen en of het helpt).
Maaaaarrr ik dacht ik meld t even

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:25

Bandages zijn veelal voor de sier!
Maar ook vaak voor de bescherming. Bandages bieden bescherming om het hele been, dus ook aan de zijkant en voorkant etc.

_Ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:26

Bandages zijn meer voor de sier. Als je het paardenbeen echt wil beschermen kan je beter peesbechermers omdoen.

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:40

Wij gebruiken bijna altijd bandages. Op een grote kliniek waar ikwerkte werden de paarden ook altijd gewerkt met bandages. Vandaar uit en ook thuis zeer goede ervaringen en dat ze wel degelijk steun geven. We hebben een paard thuis die een beenprobleem heeft en met bandages beter loopt als met peesbeschermers. Voor de sier hebben we ze niet. Ook vindt ik ze beter beschermen. Aan de voorkant van bijvoorbeeld de eskadron en de BR zit alleen elastiek. Voor op de kogel zit niks. In het verleden hebben we juist daar wel eens verwondingen gehad bij het springen of paarden die aan het spelen waren. Met de bandages heb je rondom bescherming. Ook gaat het zand er niet tussen zitten zodat het ook niet schuurt.
Het is natuurlijk wel van groot belang dat het goed gebeurt. Ik zie hier toch regelmatig foto's voorbij komen van paaarden met bandages dat ik denk van. Oh mijn god. Die kan niet bandageren. Je pikt ze er direct uit. Goede instructie en oefening is wel nodig

limbo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:31

Ik zou voor peesbeschermers gaan.. als je niet kan bandageren, NIET GAAN PROBEREN.

abrakadabra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:33

Jannickee schreef:
Nadine240904 schreef:

idd.. volgensmij geven bandages geen steun hoor...

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:33

Jannickee schreef:

Ben ik het niet mee eens, ik moet van de DA zoveel mogelijk met bandages rijden, omdat mijn paard haar pezen zelf niet warm kan houden en met peesbeschermers gaat de wartme verloren.

Kan je zeggen: warme pezen zijn niet goed, maar mijn paard heeft verkorte spieren en pezen en door warmte komen ze los en rekken ze iets uit.

Ik moet wel met koelingsgel en goed water afspuiten de pezen na eht rijden nabehandelen.

Maar alleen voor de sier nee

Sence

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:56

Jullie zeggen allemaal tegen mij dat de bandages geen steun ofzo geven, maar ik heb het ook maar gehoord dat die pony dáárom die bandages om heeft.. Verder kan ik er ook niet veel over zeggen?

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:30

* Hoopt dat Remember snel komt bevestigen wat ik nu ga typen *

Nadine240904 schreef:
Jullie zeggen allemaal tegen mij dat de bandages geen steun ofzo geven, maar ik heb het ook maar gehoord dat die pony dáárom die bandages om heeft.. Verder kan ik er ook niet veel over zeggen?

Een bandage geeft GEEN steun. Zie je het al voor je, een lap stof die een heel paard 'omhoog' houdt? Yeah Right.

Elaine schreef:
Jannickee schreef:

Ben ik het niet mee eens, ik moet van de DA zoveel mogelijk met bandages rijden, omdat mijn paard haar pezen zelf niet warm kan houden en met peesbeschermers gaat de wartme verloren.

Kan je zeggen: warme pezen zijn niet goed, maar mijn paard heeft verkorte spieren en pezen en door warmte komen ze los en rekken ze iets uit.
Maar alleen voor de sier nee

Beetje raar DA advies; bandages maken niet eens zo warm. Veel luchtiger dan peesbeschermers iig.
Echt veel nut hebben bandages niet hoor, ik snap niet waarom je voor de sier zo afkeurt. Mooiheid en lichte bescherming, en dan heb je het gehad hoor.

Misteryke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:34

bij ons op de manege moeten sommige manegepaarden ook bandages om (die worden dan door eigenaar of andere helper van de manege aangebracht zodat ze zeker goed zitten en anders worden ze voor het opstijgen gecontroleerd). Dit om de reden dat ze anders wonden krijgen van het tegen elkaar strijken van de benen.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 01:49

Mijn paarden hebben achter altijd bandages in de kleur van het dekje

Dit gebruik ik dus als vervanging van de strijklappen

Axel_Clauw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 02:02

ik heb trouwens gehoord, dat in de zomer met bandages rijden, dat het helemaal niet goed blijkt te zijn, dat de pezen verhit (of overhit weet niet hoe je dat zegt ) kunnen raken en dus beenproblemen zouden kunnen krijgen..
Ik heb geen idee of het waar is, maar dat de pezen heet worden lijkt mij eigelijk ook wel logisch, er zit ongeveer 3 meter stof om de benen heen.(over de plek verdeeld dan he )

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:09

dewipony schreef:
ik heb trouwens gehoord, dat in de zomer met bandages rijden, dat het helemaal niet goed blijkt te zijn, dat de pezen verhit (of overhit weet niet hoe je dat zegt ) kunnen raken en dus beenproblemen zouden kunnen krijgen..
Ik heb geen idee of het waar is, maar dat de pezen heet worden lijkt mij eigelijk ook wel logisch, er zit ongeveer 3 meter stof om de benen heen.(over de plek verdeeld dan he )

Liever drie meter (ademende) stof om het been, dan dikke laag (niet ademende) neopreen en plastic (peesbeschermers).

Echt, denk toch logisch na, als het onder een bandage warm kan worden, kan het ook onder een peesbeschermer, een 3-in-1 beschermer, een pijpkous etc ook warm worden!

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:43

Hebben jullie misschien al eens gedacht van zonder bescherming te rijden?
Mijn paard loopt altijd zonder beenbescherming , nog nooit kreupel geweest.
Bij jonge paarden vind ik het nog kunnen , maar zoals ik tegenwoordig zie met die setjes...
Maar dat is dan weer mijn mening

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 07:36

CAuvraySky schreef:
Hebben jullie misschien al eens gedacht van zonder bescherming te rijden?
Mijn paard loopt altijd zonder beenbescherming , nog nooit kreupel geweest.
Bij jonge paarden vind ik het nog kunnen , maar zoals ik tegenwoordig zie met die setjes...
Maar dat is dan weer mijn mening

Bandages bieden geen steun oid dus lopen ze zowiezo lekker op eigen benen
Maar zonder is idd beter