maat zadel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qazwsxedc

maat zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 17:38

Hoi,
Ik heb een vraagje..
Weet iemand wat voor maat zadel ik nodig heb (boom) voor mijn pony:
welsh COB, redelijk smal, 1.42meter. Op mijn vorrige zadel staat geen maat i(boom).. Wie kan mij helpen??
Alvast bedankt! er hoeven geen dikke/ brede mensen op de pony
Laatst bijgewerkt door Qazwsxedc op 19-04-06 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:40

De inchmaat gaat over de ruiter. De boommaat over het paard
Ga anders naar een ruitersportzaak/zadelmaker en koop daar een zadel. Deze mensen (met name zadelmakers) hebben er verstand van.

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:45

Inch hangt ervan af hoe groot je kont is .

Qazwsxedc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 17:48

k heb een dunne kont

Stravero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:49

Inch hangt ervan af hoe groot je kont is
dus ja uhm..ik denk dat jij ong. 16 á 16,5 nodig hebt

Qazwsxedc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 17:54

ok bedankt

Anoniem

Re: maat zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:00

RUI --> HAR.

Qazwsxedc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 18:47

ow sorry

Nijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:57

Vonnie84 schreef:
Ga anders naar een ruitersportzaak/zadelmaker en koop daar een zadel. Deze mensen (met name zadelmakers) hebben er verstand van.

Vele ruitersportzaken hebben zadelVERKOPERS in dienst, dus ik zou voor de zadelmaker gaan.

Met zadelverkoper bedoel ik trouwens dat deze mensen er misschien wel verstand van hebben, maar liever een zadel verkopen wat eigenlijk niet zo goed past, dan te adviseren om nog even verder te kijken.

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:54

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 00:00

sronnie schreef:
Vele ruitersportzaken hebben zadelVERKOPERS in dienst, dus ik zou voor de zadelmaker gaan.

Met zadelverkoper bedoel ik trouwens dat deze mensen er misschien wel verstand van hebben, maar liever een zadel verkopen wat eigenlijk niet zo goed past, dan te adviseren om nog even verder te kijken.

Dat ken ik ja. Daarom ben ik deze week heel slim bezig geweest (vind ik zelf dan). Wij hebben afgelopen maandag bij het Drunens Ruiterhuis een nieuw zadel gekocht waarvan ik zelf dacht dat het zou moeten gaan passen. Vandaag is er al een onafhankelijke zadelmaker langs geweest, die zelf geen zadelvoorraad heeft (harnessmaker op Bokt). Hij heeft eerst gecontroleerd hoe het zadel lag, vervolgens vastgesteld dat de boommaat goed was en dat het zadel goed aan te passen was op mijn paard. Vervolgens heeft hij het zadel heel precies opgevuld naar de maten van mijn paard. Nu ligt het werkelijk perfect!

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 02:45

sronnie schreef:
Vonnie84 schreef:

gelukkig zijn niet alle zaken zo , heb regelmatig dat ik zeg van zou dat zadel niet nemen past niet ..

een onafhankelijke zadelmaker is natuurlijk altijd het beste
meeste paarden en ponys zijn gelukkig niet zo moeilijk gebouwd maar soms kom je der een tegen waarvan je zegt , dit zadel zou een leuk uitgangs punt zijn maar dan moet je wel even de zadelmaker vragen of hij de kussens iets aanpast ..

en welsh cob heeft meestal een iets bredere als standaard boom (heb tijdje welsh cobs ingereden dus weet ongeveer hoe de gemiddelde welsh cob er uit ziet ..)'bij het ene merk houd dat in een 32 bij een ander een 33 bij de volgende een 34 , kussens en opbouw van het zadel beslissen daar in mee dus je kunt je daar niet blind op staren !

de inch maat heeft voornamelijk te maken met jouw kont maat
maar een 15 inch op een kwpnr ligt meestal toch niet goed
ongeacht de boommaat

op een normale welsh cob leg je een 17/17,5 inch zadel
heb je foto's van je pony zij aanzicht en vooraanzicht en achter ...
en de schofthoogte
want alleeen het ras welsh cob zegt echt niet genoeg om maar enigzins un de buurt te komen van een misschien passend zadel

net zoals shetten we hebben hier 1 shet die een 16,5 inch zadel heeft en de ander een 14 ...
mijn ene vriendin heeft er een 17 op ligge en mijn ander een 18
boommaten varieren van 32 t/m 35
ligt er echt aan hoe je pony gebouwd is en wie der op rijd
slechts ras zegt nooit genoeg

Qazwsxedc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 11:00

oke bedankt voor jullie info ik heb wel foto's, maar kan ze helaas niet op bokt zetten ..

Qazwsxedc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 14:18

was dat het ??