Ouder zadel invetten, hoe vaak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ouder zadel invetten, hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:42

Hey iedereen,

Ik ken iemand die nu met een ouder zadel rijdt .. Het zadel is nog goed en al (weet ook niet hoe oud) maar je ziet dat het wat aan het verslijten is, o.a. bij de beugelriemen enzo ...

Nu wou ik hen aanraden het zadel regelmatig eens in te vetten, zodat het dus mooi en goed blijft. Maar ik heb er geen verstand van hoe vaak dit nu eigenlijk moet? Of hoe vaak goed is voor het zadel?

Wat we nu proberen (als we eraan denken ) is de zweetbladen invetten voordat we gaan rijden, dus dat die slijtplekken wat bescherming hebben tijdens het rijden..

Maar voor de rest, hoe vaak is het invetten goed voor een zadel?

Weet wel dat hier nog een topic loopt, daar heb ik in gekeken maar vond er niet meteen antwoorden op mijn vraag

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:46

Wij maken altijd eerst het zadel schoon met speciale zadel/leder zeep, en daarna met ledervet of lederolie of iets anders (crème ofzo) er over heen. Ongeveer eens in de maand doe ik het, en voor concours

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 14:19

Ik bedoel trouwens gewoon met zadelzeep .. wij zeggen altijd invetten maar we gebruiken geen vet ofzo

Mij lijkt 1x in de maand wat weinig .. Allé, als je dat zadel hebt ingevet, de week erna zie je al terug de slijtage heel goed enzo (het is gewoon puur op het zweetblad, de rest ziet er nog wel goed uit). Maar misschien dat gewoon telkens dat invetten voor het rijden (of toch een aantal keer per week) op die plaats ook voldoende is?

lottehaf

Re: Ouder zadel invetten, hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:40

ik deo het altijd 1 keer in de drie weken,
eerst schoonmaken met zadelzeep en dan invetten en het zadel een nachtje laten intrekken.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:26

ik zou niet alleen zadelzeep gebruiken.Dat is volgens mij alleen maar voor het schoonmaken.Maar ik zou het ook een aantal keren in de olie zetten.

Mieke_Cunna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:19

Ik maak me zadel eens in de maand schoon & doe er een flinke laag vet overheen niet over het zit gedeelte uiteraard.
Ik rij overigens maar 2x per week!

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 21:16

Ik zou het om de 2 maand es goed in olie doen, en als je zelf aangeeft dat het na een week alweer 'minder' wordt, elke week wat vetten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:34

van te vaak invetten verspocht het leer, en kan het gaan korrelen. ik heb zelf een zadel uit de jaren '60, en ik vet het helemaal niet meer. het is soepel, en omdat het al zo oud is verspocht het sneller. als het nou erg droog is zou ik het wel weer doen, maar voorlopig is het niet nodig, en richt ik er eerder schade mee aan dan dat ik het er beter op maak. elke dag met zadelzeep kan wel, maar het is beter om het niet te vaak te doen. slijtplekken bescherm je niet met zadelzeep, en je maakt ze er ook niet minder mee.
als je zadel soepel is en niet is uitgedroogd, zou ik gewoon af en toe vetten, en zeker niet elke dag!

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 14:34

Slijtplekker krijg je met invetten niet weg hoor! Dan zal je met zadelverf aan de slag moeten gaan!
Een ouder zadel dat droog aanvoelt, zou je eens goed in het vet kunnen zetten. Een dag laten intrekken en de volgende dag met een doek goed uitwrijven. Als je merkt dat het leer weer droger word doe je dat weer!
Olieen schijnt niet zo goed te zijn voor de stiksels!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:41

Fredt schreef:
Slijtplekker krijg je met invetten niet weg hoor! Dan zal je met zadelverf aan de slag moeten gaan!
Een ouder zadel dat droog aanvoelt, zou je eens goed in het vet kunnen zetten. Een dag laten intrekken en de volgende dag met een doek goed uitwrijven. Als je merkt dat het leer weer droger word doe je dat weer!
Olieen schijnt niet zo goed te zijn voor de stiksels!

klopt, van teveel olie verspochten de stiksels ook eerder. uiteraard hangt dat af van de stiksels, tegenwoordig is dat vaak kunststof, en daarbij is het geen probleem. echt oudere zadels zullen vaak nog stiksels hebben van katoen, of een ander natuurmateriaal, en die slijten een stuk sneller!