Wat voor soort dekje??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Inge

Wat voor soort dekje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 13:20

Ik heb een vraagje,
mijn paard krijgt altijd allemaal bultjes van de meeste soorten dekjes.
Mijn Veearts zei dat het kwam doordat de haartjes tussen de naden komen.
Het zadel ligt goed dus hoef niks van dubbele of dikke dekjes of zo.
Want het doet geen pijn als je erop drukt.

Maar ja bv een bontdekje is dat niet te warm in de zomer? en welke is het beste
en is dit iets:
Afbeelding

Of heeft iemand een ander idee?
Heb trouwens ook al anky dekjes geprobeert maar die geven schuurplekken.

roos07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:03

Mijn paard heeft ook last van die bultjes, en ook zijn zadel ligt goed, dus ik ga dit topic even volgen...

cavaletti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:06

je hebt tegenwoordig van die soort neoprene pads / dekjes die worden ook veel in de eventing en endurance sport gebruikt, omdat die mensen lang achter elkaar op paard zitten , veel zweten en schuren, die neoprene dekjes zijn niet dik en van speciaal materiaal gemaakt. dus misschien een optie, zal effe kijke of ik een foto ofzo kan vinden.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 21:39

Ik volg ook even

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 23:37

Om de hoeveel tijd doe je een schoon dekje onder je zadel? Mijn paard had het ook wel, en sinds ik mijn dekjes regelmatig ben gaan verwisselen, heb ik er geen last meer van. Misschien ook even elke keer na het rijden de rug even afsponzen?

merrieveulen

Re: Wat voor soort dekje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 09:51

de tip van Porscherider klinkt goed, als het enkel en alleen de haren tussen de naden zijn hou je niet 1,2,3 bultjes over...
zo'n dekje als op je foto staat kan prima werken, zorg dat wel dat die niet té stroef is! een bontje heeft geen zin, want dan komt alsnog hetzelfde dekje in aanraking met de rug. een gelpad ónder je dekje kan ook helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:49

Je hebt dekjes van Equitex:

Afbeelding

Die schijnen speciaal te zijn voor overgevoelieg paardenruggen.
Nemen prima vocht op, en zijn van een speciaal soort stof, anti-allergie.
Volgens mij verkopen ze ze ook bij divoza.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 16:32

merrieveulen schreef:
de tip van Porscherider klinkt goed, als het enkel en alleen de haren tussen de naden zijn hou je niet 1,2,3 bultjes over...
zo'n dekje als op je foto staat kan prima werken, zorg dat wel dat die niet té stroef is! een bontje heeft geen zin, want dan komt alsnog hetzelfde dekje in aanraking met de rug. een gelpad ónder je dekje kan ook helpen.

heb al vele manieren geprobeert , eerst had ik heel veel dekjes en waste ik ze dus elke keer na het rijden.
Ik bedoel ook geen bontje op een dekje dus een zadelvormig lamsvel en dan geen gewoon dekje meer.
Heb nu een Mattes zadelvormig dekje besteld dus ben benieuwd of dat helpt.
Hij heeft toch een erg gevoelige huid merk ik, want sommige dekjes krijgt hij dus ook schuurplekken van

Maar thnx voor de tips alvast

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:24

Een gelpad ónder je dekje is ook een idee... maar ik vind dat zelf nooit zo geslaagd. Moet ik er wel bij zeggen dat ik géén gelpad heb, en dat is om de volgende reden:
Ik vind dat gelpads niet ademen. Als je zo'n ding dus op de blote paardenrug legt (is eerst ook nog koud) en na de arbeid haal je 'm er weer vanaf, dan is die rug kletsnat omdat het zweet niet weg kan. Lijkt me ook niet echt een aanrader voor de gevoelige paardenhuid.

Tenminste, dat is mijn mening erover. Als het tegendeel waar blijkt te zijn, dan hoor ik dat graag.

Cemlys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:12

ik heb er eentje van lamicell die ik geweldig vind maar of hij druk of wrijfvrij is voor jou paardje weet ik niet. Het ligt iig heel goed, lekker veel schoftruimte enzo.

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:24

ik heb het zelfde probleem gehad met pablo
bij mij lag het waarschijnlijk aan het zadel, de kussens waren niet meer strak gevuld en als je er overheen voelde, voelde je dat ze licht bobbelig waren, waardoor de druk op de rug ongelijk is en er bultjes kunnen ontstaan..
verder heb ik het zadel dus laten maken, de bultjes behandeld met zalf en een dekje gekocht met lamsvel direct op de rug, verder was ik de rug om de dag met betadine shampoo, om zweet en zand goed weg te wassen, zodat dat niet schuurt onder het zadel, en natuurlijk met een goed schoon dekje rijden!
oja als je je dekje wast goed kijken naar het soort wasmiddel dat je gebruikt, sommige paarden kunnen allergisch reageren op bepaalde wasmiddelen!

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 00:24

wat dachten jullie vd zogenaamde shock absorber , maw een vilten dekje of gewoon normaal dekje met een molton onderzijde
daar gaan de haren niet zomaar " in" zitten zoals bij normaal katoen , dan heb je ook nog een soort neopreen onderzijde dekje
ok ..ben daar nog niet helemaal overuit wat ik er van denken moet
handig bij bolletjes bol of super glad harige paardjes , dekje blijft goed liggen maar zweet ook meer (neemt minder zweet op )
en is wel iets verender maar haren trek je der daardoor ook eerder uit ..