Boom van zadel laten versmallen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Showjumper

Boom van zadel laten versmallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 17:43

Is het mogelijk om bij elk soort zadel de boom te laten versmallen? Of heeft dat met het materiaal te maken waarvan het gemaakt is.
Ik heb namelijk een springzadel dat te breed is voor mijn paard en daardoor op de schoft ligt. Ik heb het via internet gekocht voor 'erbij', maar nu blijkt de boom dus veel breder te zijn dan in de advertentie vermeld stond..

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:44

Ligt helemaal aan de boom, maar grofweg is het over het algemeen niet echt aan te raden. maar goed bij kunstof bomen kan het eigenlijk niet en verwarmen en buigen is (mijn persoonlijke mening) geen optie. Heb je een traditioneel gemaakte boom dan zijn er eventueel wel enige mogelijkheden. maar neem even contact op met harnessmaker (tel 06 *** of pm hier even op bokt forum). Voor dergelijke zaken is hij toch degene die je hierover het best kan informeren.

Succes!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-04-06 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tel verwijderd, niet toegestaan.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:47

Bijna alle bomen zijn wel aan te passen, alleen bij bomen van gietijzer gaat het niet.
O.a van Triest in Meppel zou het zadel voor je aan kunnen passen.
Meestal moeten ook de kussens aangepast worden.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:54

Er zijn vele zadelmakers die het doen maar ik kan me maar één reden bedenken: geld.
De boom is op een bepaalde spanning gemaakt in een bepaalde vorm. Als je dat gaat veranderen verzwak je mijnsinsziens de boom.
Ik kom dat probleem heel vaak tegen met "spontaan"gebroken bomen....
Ik zal het je nooit adviseren!

Pellie

Re: Boom van zadel laten versmallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:27

er komt een hele nieuwe bovenkant in, dat is wat ze mij bij van Triest al eens hebben uitgelegd. de boom en zitgedeelte bestaan uit 1 stuk, dus dat moet helemaal vervangen worden.
van triest is de beste zadelmaker van nederland dus ze zullen het daar wel weten.

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:35

ehh.. ja ok dus een heel nieuwe boom, en dat kost... denk niet dat we het daar over willen hebben.. misschien een tip: bied het zadel opnieuw te koop aan (met wel de goede maten) en zoek verder en let de volgende keer goed op de maat en laat het nieuwe zadel goed op maat maken door een goede zadelmaker (kussens etc dus en niet de boom).

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:37

Niet doen het kost je waarschijnlijk een hele hoop geld met het risico dat het alsnog niet goed ligt.Inruilen lijkt me de beste oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:55

Pellie schreef:
er komt een hele nieuwe bovenkant in, dat is wat ze mij bij van Triest al eens hebben uitgelegd. de boom en zitgedeelte bestaan uit 1 stuk, dus dat moet helemaal vervangen worden.
van triest is de beste zadelmaker van nederland dus ze zullen het daar wel weten.

Maar als ze jouw hele boom vervangen, dan hebben we het niet over verbreden . Dus geloof ik jou direct als je zegt dat je een boom kunt vervangen en ik geloof harnessmaker direct als hij zegt dat een boom vervormen ten koste gaat van de kwaliteit van de boom .

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 23:17

Pellie schreef:

Met vervangen van de ijzeren versteviging vervorm je niet de boom!
Een houten boom bestaat uit laminaat in een bepaalde vorm verlijmd.
Als je dat gaat verbuigen breek je het laminaat open en wordt de boom minder sterk, met alle gevolgen vandien.

Wat Van Triest betreft.... de beste is een groot woord, er zijn er meer.
Van Triest is gewoon een van de betere. Maar ook hij maakt wel eens fouten!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:21

de boom bestaat tegenwoordig ook uit andere materialen dan hout/laminaat, denk aan de kunststoffen. er wordt ook niks verbogen bij het goed veranderen van een boom, want dan gaat alles eruit.

en over fouten maken... maakt iedereen die niet? daar zijn we mensen voor tenslotte

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:33

Neem maar van mij aan dat de bomen worden verbogen en niet worden vervangen. Als een boom moet worden vervangen ben je nl. minimaal € 250,- kwijt want dat kost de boom. Daar komen dan nog drie tot vier uur arbeid bij.

Wel een gehoord van een bankschroef en voorhamer?
Ik ken vele heeeele bekende en goed aangeschreven zadelmakers die dat op deze manier doen!

Dat is een klusje dat je als zadelmaker altijd doety als er niemand in de zaak is..... en dat heeft een reden.
Alleen kunststof bomen kunnen door verhitting worden verbogen zonder enorm verlies van sterkte.

Is het jullie overigens bekend dat veranderen van de boom ook de consequentie heeft dat de garantie op de boom vervalt?
En dat geld voor ale merken!

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:44

als je ene smallere boom nodig hebt zou ik eerder op zoek gaan naar eenzelfde merk/type maar dan een smallere maat
is "veiliger" dan ene boomlatejn aanpassen

of je moet voor vervanging van kiezen
maar dan is het kosten technisch vaak nog steeds slimmer om in te ruilen/verkopen en zelfde zadel andere maat te kopen

Showjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 14:03

Ik heb het zadel inmiddels verkocht en ga binnenkort op zoek naar iets anders.
Bedank voor de reacties.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:23

wijs besluit!

Mijn reactie was overigens geenszins bedoeld om anderen in een kwaad daglicht te zetten maar ik vind het wel belangrijd dat je als eigenaar van een zadel best mag weten wat er met je zadel gebeurt.
Er zijn vele reparaties berekend door zadelmakers en winkeliers die nooit of slecht zijn uitgevoerd. De boom is niet zichtbaar dus makkelijk voor dit soort praktijken.

Ik ben van mening dat je je klant moet uitleggen wat en waarom je iets wil doen en wat het resultaat daarvan is en eventueel de risico's en en gevolgen zijn.
Op de boom zit meestal 5 jaar garantie. Als je een boom verbuigt zal hij meestal na een jaar of 8 snel minder worden en dan valt je boom toch al niet meer in de garantie, vaak is dit de achterliggnde gedachte. Zou je boom breken binnen de 5 jaar dan heb je wel een probleem tenzij het door de fabrikant is veranderd!