[WN] Naar aanleiding "onderzoek"....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sablou

Naar aanleiding "onderzoek"....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 14:55

Naar aanleiding van het onderzoek “ervaring maatwerk” het volgende verhaal, waarmee ik wil aangeven, dat niet iedereen die “klaagt” ook reden tot klagen heeft….

Ik heb alle namen (van personen, paarden en plaatsen) zonder enige “hints” aangepast.

Ongeveer een jaar geleden hebben we voor een klant in Amersfoort een zadel gemaakt. Bij het inmeten bleek, bij het passen van standaard bomen, al snel dat het paard Garry (5 jaar) een maatwerk boom nodig had. Ik moet daarbij vertellen dat Garry een slecht opgevoede bengel was, die zich weinig aantrok van zijn bazin; Ria. Hij liep met Ria van de hooibaal naar de mand met oud brood en weer terug. Bij het opmeten stond hij zelden stil. Hij had o.a. weinig schoft en was voor zijn ras (QH) een stevige jongen. Door mij werd zoals gewoonlijk een contramal gemaakt, die vervolgens naar USA werd gezonden, om bij Bowden Texas een top-kwaliteit boom te laten maken.

Nadat het zadel gemaakt was, werd deze zoals gewoonlijk door mij in Amersfoort afgeleverd, met de wens van mijn kant, om paard + zadel + ruiter in actie te zien en te controleren of alles naar wens was. Het bleef bij een heel kort ritje, omdat Ria niet veel zin had om met de lastige Garry aan de slag te gaan. Ik kon bij het korte ritje (opstappen, stap) niets bijzonders vaststellen. Ik liet (zoals gewoonlijk) wat “instructies” achter, om het zadel de eerste weken goed in te oliën, zodat de stijve skirts (zadels worden op een standaard werk bok gemaakt) zich naar de vorm van het paard zouden gaan zetten. Zodoende zal de pasvorm heel snel optimaal worden en bijvoorbeeld het eventuele glijden heel snel voorbij zijn.

Ongeveer 6 weken na de aflevering kreeg ik een e-mail, waarin (op een heel negatieve wijze) werd weergegeven, dat het zadel “alle kanten op schoof”. Het zadel zou volgens Ria en haar trainer niet correct passen en bovendien waren de stijgbeugel riemen ongelijk.

Omdat een fout makkelijk gemaakt is (zowel ik als de treemaker zijn ook maar mensen) of dat men bijv. in USA mallen verwisseld had (men was voor de 1e keer vergeten de mallen mee retour te zenden) belde ik Ria terug, om met haar zo spoedig mogelijk een afspraak te maken om de zaak te controleren en daar waar nodig te corrigeren. De week daarop heb ik mijn halve werkplaats meegenomen en ben naar Amersfoort gereden.

In Amersfoort heb ik in het bijzijn van Ria en haar man het zadel uit elkaar gehaald om ter plekke de pasvorm van de boom te controleren. De pasvorm was werkelijk perfect. Punt uit. Vervolgens heb ik de stijgbeugel riemen op elkaar gelegd en op lengte en op gat afstanden gecontroleerd. Ook goed. Daar na heb ik het zadel weer in elkaar gezet en nogmaals de stijgbeugelriemen (nu gemonteerd) gecontroleerd. Nog steeds goed. Ik heb zowel Ria als haar man laten zien dat alles in orde was en dat er dus tot dan toe geen enkele fout aan de kant van de maker was. Het zadel was niet geolied en nog steeds erg stijf.

Vervolgens heb ik het pad en de buikriem van Ria vervangen door een pad en een buikriem van mij zelf. Die van Ria waren zacht, heel glad en m.i. niet geschikt. Bij het zadelen bleef Garry maar weer eens niet stilstaan, waarna ik hem even de “waarheid” heb “verteld” (toen ging het opeens wel zonder gedribbel).

Bij het opstappen gaf Ria direct aan, dat het “geheel” nu veel beter lag. Maar de ongelijke stijgbeugels bleven volgens haar een feit. Wat bleek: Ria zat geheel scheef in haar zadel. Bij wat correctieve opmerkingen van zowel mij als haar man, gaf ze aan dat ze anders niet lekker zat of snel wat last kreeg van een van haar knieën.

Om een lang verhaal niet verder uit te laten dijen:
….’s Avonds ben ik bij Ria weggereden zonder dat er enige aanpassing of reparatie aan het zadel nodig was. Ik heb het pad en de buikriem (tegen kostprijs) achter gelaten en Ria vertelt, dat ze nu echt het zadel moest gaan oliën om het “nog beter” op zijn plaats te houden.

Ik heb dus als service, 2x 120 km gereden, 4 uur gewerkt (kosten voor Ria € 0,00) en tegen kostprijs een pad en buikriem geleverd. Maar als je denkt dat Ria daarmee “geholpen” was, heb je het verkeerd.

Weer 4 weken later, kreeg ik weer een e-mail van Ria, waarin ze aangaf, helemaal niet happy te zijn met het zadel en het pad. Het pad was te stug (ze gebruikte toch weer het oude pad) en het zadel schoof nog altijd. Ze was zeer teleurgesteld in mijn zadelmakers kunsten en had een veel beter passend zadel voor Garry verwacht. Terloops vernoemde zij in haar e-mail weer haar trainer, die ook van mening zou zijn, dat het zadel niet goed paste.

Nu ken ik de trainer vrij goed, dus ik heb hem een e-mail gezonden, met de vraag wat er nu eigenlijk loos was. De reacties waren duidelijk:….Ria moet eerst maar eens leren paardrijden….Hij had niets gezegd over “niet passend”.

Moraal van het verhaal:
…je kan als zadelmaker nog zo je best doen, er zullen altijd klanten zijn die (terecht of onterecht) ontevreden zijn…..
In het geval van Ria, zijn er vele factoren, die tot ongenoegen voeren, die niets of weinig met de kwaliteit van het zadel te maken hebben.

Als Ria haar zadel nu eindelijk eens zou olien, of een goed pad zou gebruiken, of recht in haar zadel gaat zitten, of niet steeds in de linker stijgbeugel hangt, of haar paard leert stil te staan bij het zadelen (zodat de zaak goed komt te liggen)……

Als de Ria’s van deze wereld reageren op dit soort “onderzoeken”, zul je als zadelmaker dus snel in je hemd staan, zonder dat daar altijd een 100% geldige reden voor is.

Helaas hebben ook wij 1 ontevreden klant. Maar we hebben werkelijk alles gedaan wat in onze macht lag om haar tevreden te stellen.

Mloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:08

Sommige mensen he! Ik zou geen enkele zadelmaker kunnen noemen waar niet tenminste 1 negatief verhaal de ronde over doet.
Maar dat kan ook niet anders. Je kunt nooit iedereen tevreden krijgen. Je hebt mensen en je hebt zeikerds he!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:15

Maar de klant blijft koning, dus keep on smiling

Mocht Ria zich bijvoorbeeld tot de Rijdende Rechter wenden, dan zal zij ongetwijfeld bakzeil halen, iets waar ik bij andere verhalen anders over denk.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:16

Tja, wat doe je eraan he

Ik heb het nu niet over dit geval maar soms kunnen dingen ook weleens door 2 verschillende mensen totaal anders opgevat worden waardoor e.e.a. ook zeer negatief uitgelegd kan worden terwijl het dat dan niet is. En álle klanten tevreden houden lukt ook niet, maar jammer is dit soort dingen wel.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:52

Geweldig verhaal...... naja niet voor jou maar tiepeert wel weer sommige mensen......

Papaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:10

Het typeert zeker hoe het ook kan lopen in de praktijk. En goed om dat ook eens te lezen en het was een prima plan om eens te checken bij de trainer of er mogelijk toch iets misgegaan kan zijn. Maar nu ben ik benieuwd: wat zou jij nu in een dergelijke situatie zou doen als diezelfde trainer gezegd had: "het zadel zit belabberd en het paard wordt belemmerd in zijn beweging en reageert chagrijnig?"
Dat lijkt me eigenlijk best wel lastig als zadelmaker. Je hebt naar beste eer en geweten iets gemaakt, bent ook 100% overtuigd dat het goed zit en dan woeps deze reactie. Is zomaar even een praktijkvoorbeeld. Kan ook voorkomen. Het kan voorkomen dat je echt overtuigd bent dat je iets goed geleverd hebt en één of meerdere mensen heeft daar een andere mening over. Tja, wat dan??? Hoe zou jij dat oplossen?

_Vanes_

Re: Naar aanleiding "onderzoek"....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:49

Citaat:
Sablou: Als de Ria’s van deze wereld reageren op dit soort “onderzoeken”, zul je als zadelmaker dus snel in je hemd staan, zonder dat daar altijd een 100% geldige reden voor is.

Geen leuke reactie,...........
Waarom je zoiets nou moet schrijven, terwijl je zo enorm veel goede reclame krijgt? Niet echt taktisch...........
Maar goed, Sonja heeft misschien er wel wat aan gehad door de verhalen van al die "Ria's", zodat ze geen miskoop hoef te begaan..........
En voordat er verkeerde conclusie's worden getrokken, ik heb NIKS te maken met het verhaal hierboven, vind dit soort reacties gewoon niet zo netjes voor de mensen, die de moeite hebben genomen om Sonja te informeren.

sablou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 23:08

Papaya schreef:
...Maar nu ben ik benieuwd: wat zou jij nu in een dergelijke situatie zou doen als diezelfde trainer gezegd had: "het zadel zit belabberd en het paard wordt belemmerd in zijn beweging en reageert chagrijnig?".......... Het kan voorkomen dat je echt overtuigd bent dat je iets goed geleverd hebt en één of meerdere mensen heeft daar een andere mening over. Tja, wat dan??? Hoe zou jij dat oplossen?

Ja, dat wordt lastig. En dan heb je inderdaad de poppen aan het dansen. Ik zou in zo'n geval een aantal mensen er bij halen (ook die trainer) en de correcte pasvorm "en-public" - door middel van publicaties, boeken en wat meer zij - aantonen. Als dat de klant nog niet zou overtuigen, zou ik het aan de klant over laten om verdere acties te ondernemen (ik ben er immers in dit geval van overtuigd dat ik niet fout zit). De kans op onterecht modder gooien is dan inderdaad erg groot.

jessiejanes schreef:
Waarom je zoiets nou moet schrijven, terwijl je zo enorm veel goede reclame krijgt? Niet echt taktisch...........

Tja, niet tactisch, maar wel eerlijk.
Overigens: er is geen koe zo bont of zit wel een vlekje op....

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 00:46

Door dit verhaal denk ik echt niet anders over Sablou.
Ik heb het namelijk ook al gehoord van hem zelf op de zadelpas clinic.
En een foutje is nou een maal menselijk daar doe je niks aan

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 06:54

sablou schreef:
Ja, dat wordt lastig. En dan heb je inderdaad de poppen aan het dansen. Ik zou in zo'n geval een aantal mensen er bij halen (ook die trainer) en de correcte pasvorm "en-public" - door middel van publicaties, boeken en wat meer zij - aantonen. Als dat de klant nog niet zou overtuigen, zou ik het aan de klant over laten om verdere acties te ondernemen (ik ben er immers in dit geval van overtuigd dat ik niet fout zit). De kans op onterecht modder gooien is dan inderdaad erg groot.

Louis, persoonlijk zou ik ze in dit geval doorsturen naar een VA en fysiotherapeut, dan is er duidelijk iets mis met het paard en niet met het harnachement. Jij hoeft je niet te bewijzen in dit geval.

johanna29

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 07:55

Sablou,

Ik ken je niet, ik heb ook geen zadel van je maar ik vindt dat je bovenstaand probleem SUPER hebt opgelost. !!!

met vr.gr. johanna vellinga

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:23

Onder je klanten zul je altijd 'zeikerds' houden. Dat geldt voor de pro die lesgeeft met z'n lesklanten, dat geldt voor de zadelmaker, en dat geldt voor mij in de Zakelijke Dienstverlening.
Het is inderdaad zoals Sablou hier zelf al aangeeft: Er is geen koe zo bont...

Ik denk dat je daar als lesnemer/zadelafnemer etc ook gewoon rekening mee moet houden. Dat heb je immers altijd als je ergens referenties over in gaat winnen.
Dat heb ik in de dagelijkse praktijk ook: als wij referenties inwinnen over nieuw personeel of over flexkrachten, dan hoor je tussen de regels door echt wel eens de nodige modderklonten. Maar een verhaal heeft altijd 2 kanten. En als ik een goed gevoel bij iemand heb, maar de referent heeft een andere mening, dan is het aan MIJ om die persoon te vragen naar de reden van de negativiteit bij de referent. Maar uiteindelijk zal ik mijn eigen hart volgen.

Hetzelfde bij het zoeken naar een trainer. Op IEDEREEN is wel wat aan te merken. Maar toch hebben ze ook allemaal een heel tevreden klantenkring... Zelf ben ik bij mijn vorige instructeur op stel en sprong vertrokken wegens een flink opgelopen onenigheid. Maar TOCH heb ik altijd heel goede referenties over hem gegeven als ik iemand uit zijn regio hier op Bokt zie die een instructeur zoekt. Want hij heeft mij ook heel goed op weg geholpen.

Echter, ik heb ook wel eens dusdanig veel slechte verhalen gehoord over een stal, dat ik er zelf eens ben gaan kijken. En dat ik er zelf de conclusie getrokken heb: daar wil ik nog niet dood gevonden worden.

En ik denk dat dat hetgene is waar je, ook als je een zadel gaat kopen, gewoon rekening mee moet houden. Er is altijd wel IEMAND ontevreden. Echter, bij een heleboel negatieve referenties over iemand, ben ik toch wat allerter.
Zo ben ik nav de bedoelde topics bijvoorbeeld uitgenodigd om bij 1 van de niet zo best uit de 'test' komende zadelmakers te komen kijken. En ik sluit helemaal niet uit dat ik dat ga doen. En misschien gaat daar ook wel een 'opdrachtje' heen om eens te zien hoe dat gaat. Dat zal dan alleen niet het maatwerkzadel zijn dat mogelijk aangeschaft gaat worden. Maar misschien het andere zadel dat gepimpt moet worden...? En als dat dan keurig netjes en volgens gemaakte afspraken gedaan wordt, dan zal ik ook echt wel zo sportief zijn om dat met naam en toenaam en foto's op Internet te gooien.

Echter, wij mogen als consument ook echt wel eens kritisch naar onszelf kijken, want soms zijn we gewoon hufterig bezig. Hoeveel klachten lees je niet over bv instructeurs op Internet, en als je dan vraagt of ze al met die persoon over hun twijfels of probleem gesproken hebben, dan is het antwoord "nee"..... En dat is ook niet netjes...

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:50

Neem net als Eveline van Eurohorse wat visitekaartjes van een osteopaat mee als je zadels gaat passen. Kan desbetreffend baasje zich fijn recht laten zetten. Zo ben ik ook ooit "op het rechte pad" gezet. (heup stond scheef na valpartij van jaren terug). Ik zie echt onztettend veel scheve ruiters zo om mij heen en de paarden hebben het meestal gedaan. In jou geval de zadelmaker

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:25

En wat doe je in een geval met een scheef paard?

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:52

Er zijn ook osteopaten voor paarden

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:02

inderdaad, degene die mijn paard heeft geholpen heeft mij ook geholpen. Hij doet nu overigens alleen nog maar paarden.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:38

@sablou

als het een troost mag zijn, ik hoorde onlangs iemand klagen over zijn (20.000 $) Don Leson zadel waarbij hij met argumenten aan kwam draven die nergens op sloegen. ik blijf het herhalen : wat baten kaars en bril................

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 16:25

dofuzz schreef:
@sablou

als het een troost mag zijn, ik hoorde onlangs iemand klagen over zijn (20.000 $) Don Leson zadel waarbij hij met argumenten aan kwam draven die nergens op sloegen. ik blijf het herhalen : wat baten kaars en bril................

Daarvan had ie er bij mij zeker 5 kunnen kopen, waarvan er vrijwel zeker 1 "goed" was geweest.....

MVG Louis

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:05

@JessieJanes

ik denk nog niet eens dat Sablou er dit puur om zichzelf opzet
dit verhaal kom je bij iedere goede zadelmaker tegen
of dat nu engels of western is
maakt niet uit hoe goed je je werk doet
er zullen altijd mensen zijn die klagen , mens eigen ben ik bang

1 nega reactie zegt niets over de maker

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:56

farichta schreef:
Er zijn ook osteopaten voor paarden

Kijk en dat bedoel ik nou niet.
Mijn paard heeft een linker schouder die stijler afloopt dan de rechterschouder.
En het was zelfs zo erg dat mijn zadel naar links zakte, maar daar hebben we wat een gedaan.
En nou had ik laatst een crates zadel op mijn paard gepast en toen dacht ik dat dat zadel scheef was omdat er aan de linkerkant meer ruimte was dan aan de rechterkant.Maar dat bleek niet aan het zadel te liggen maar aan mijn paard.
Mijn zadel zakt overegens bijna niet meer naar links (dat ligt er ook aan wat voor oefening ik doe) als ik recht uit rij zakt hij niet meer naar links.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 11:32

Oeh ja , vervelend is dat altijd , zulke klanten..... nog niet eens om het gezeur dat je je kant op krijgt , maar meer omdat je mensen gewoon graag tevreden wilt hebben , en je daarin bij die persoon nooit zult slagen , dat is echt een rotgevoel. Ik heb dan nog het gelukt met de boomloze zadels dat het niet allemaal op maat gemaakt is , dus de klanten die het blijkbaar niet WILLEN laten werken verkopen hem weer door en de onrust is gesust. En vervolgens volgt er een mailtje van een dolblij iemand die voor een spotprijs het zadel heeft overgenomen en er al 3 dagen jubelend op rondrijdt

Maarja wel jammer dat je dan van die eerste persoon her en der reacties ziet verschijnen op fora , dat de Barefoot absoluut niet beviel *blablabla* terwijl je weet dat diegene er per-sé alleen een Anky pad onder wilde leggen ofzo. En dan is m'n service ook ineens slecht omdat ik niet wilde helpen. Nee als je geen goede pad wilt gebruiken dan kan ik je probleem niet oplossen....ben ik gewoon klaar , dan gaat het niet werken.