Alle zadels schuiven..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Alle zadels schuiven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 13:21

Ik heb 2 Tinkers, en beide zijn geloof ik even rond.. Ik heb nog geen enkel zadel gevonden wat niet schuift.
Ze hebben dan ook geen van beide ook maar iets schoft.
Nu heb ik een boomloos zadel, dat ligt redelijk goed. Schuift een beetje.
Vandaag heb ik m'n wintec er weer eens op gehad, maar die is gewoon abnormaal kwa schuiven

iemand nog tips/trucs voor schuivende zadels? want ik vind dat zó irritant!

delerium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 13:24

Er zijn van die anti-schuifmatjes, maar daar moet je maar van houden...
Misschien kan je zadelmaker eens kijken naar de oorzaak van het schuiven? Die kan ook vaak wel het beste zeggen wat voor jou de meest effectieve oplossing is om het schuiven te minimaliseren.

(heb het zelf ook, boomloos is echt de enige goede oplossing gebleken)

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:45

Zadelmaker naar laten kijken misschien?
Ik kom nog wel eens in de buurt, misschien een optie!

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:48

Als een zadel goed aangepast is, zal het ook niet schuiven Zadelmaker inschakelen dus!

unamie

Re: Alle zadels schuiven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:00

naar een goede zadelmaker gaan

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:09

Ik heb geen antwoord op de bovenste vraag.
Maar ik heb onlangs ook mijn zadel laten aanpassen aan mijn paard. Is nu voor haar op maat gemaakt en toch schuift dit zadel naar voren.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:27

Dan lijkt het mij dat het zadel niet goed aangepast is
Ik heb voor beide paarden een aangepast zadel, beide hebben geen makkelijke bouw. Toch schuiven beide zadels niet!

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:36

Bij hele ronde dieren met weinig schoft wil het zadel nog weleens naar voren glijden. Vaak omdat de singel naar voren glijdt(bolle buik ) en dan het zadel meetrekt.

Bij de pony van mijn zusje hebben we dat heel simpel op kunnen lossen door er een extra singelstoot aan het zadel te laten zetten aan de voorkant.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 00:20

Ik denk niet dat mazzel-meid naar voren schuiven van het zadel bedoelt, maar eerder opzij schuiven?
Dat probleem heb ik ook bij Jordy zijn zadels. Ook beide op maat gemaakt, maar echt 100% stabiel liggen ze niet.
Jordy is ook een tinker, heeft een erg ronde rug en zo weinig schoft dat zijn hals zowat direct in zijn rug overloopt. Naar voren schuiven de zadels niet, wel ietsje naar achteren, hij is voor heel breed maar heeft van zichzelf een 'opgetrokken' buik.
Het schuiven is inmiddels wel echt minimaal, alleen bij een flinke zijsprong o.i.d. wil het nog opzij schuiven.
Wat ik wel merkte was dat toen Jordy's vorige zadel te krap werd, het meer ging schuiven, ook met zadels passen merkte ik dat, hoe smaller de boom, hoe meer het schoof.

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 08:42

wederom.......... gewoon contact opnemen met harnessmaker en een afspraak maken. Bij twijfel lees eens oudere topics kun je ontdekken wat een goede vakman voor je kan betekenen.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 09:16

boomloos schuift inderdaad eigenlijk niet. Word ook niet snel te krap enzo.
Ik heb een boomloos zadel op mijn tinkie liggen en dat gaat prima.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 10:30

en een antischuifpad kan ook helpen
met ronde paarden is het lastiger een goed zadel te vinden
had voor onze ronde appel een western die goed stabiel lag
zorg iig dat de boommaat breedgenoeg is idd te kleine boom doet ook schuiven

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:38

ik heb ook een schuimrubber matje , kostte toendertijd 15,- gulden geloof ik. Werkt best goed, is gewoon schuimrubber en vierkant en moet je tussen de rug en zadel stoppen

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:41

Hoi,

dit heb ik ook gehad. mijn zadel verschoof ook steeds. MAAR dit lag niet aan het zadel, het lag aan mij. Ik zat steeds scheef en draaide me wel eens weg op een hand/ inknikken met mn heup. Toen iemand me daar op wees was het probleem over! echt waar. ff goed kijken misschien is dat bij jou ook wel het geval. anders iemand ff van achteren de boel laten beoordelen, die zien dat wellicht beter dan jij (met alle respect he!) als je op je paard zit. Ik had het in eerste instantie ook niet door.

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:53

Een goede zadelmaker kan je zeker helpen.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:35

die kan ook je kussens aan passen aan jouw paard maar ook aan jouw zit ! (dat is als je een goede hebt)

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:36

harnessmaker dus....

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:37

die ja

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 23:48

Ik ga mee met de rest; schakel een goede zadelmaker in! Van harnessmaker bijvoorbeeld heb ik al veel goede verhalen gehoord. Misschien dat een zadel op maat een oplossing is?

rianne1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:36

ik zit met ongeveer hetzelfde probleem. Ik ben 3 maanden terug naar een zadelmaker geweest en het enige zadel wat er goed oplag was de wintec pro. Dus dat zadel gekocht maar nog schuift hij een beetje.
Ik heb er nu een bontonderlegger onder liggen en dit gaat zeer goed!

Corellaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:54

ik had een tinker met hetzelfde probleem. ze was ook hee rond en weinig schoft. heb een net dressuurzadel kunnen vinden, die niet schuift.
als je even goed zoekt kan je wel een goed zadel vinden voor een tinker zoals jou..

Corellaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:55

en als je een goede zadelmaker wilt.. ik weet nog een goede in prinsenbeek..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 07:57

Schuivend zadel = niet passend zadel. Moeilijker is het niet.
Een passend zadel vinden is een ander verhaal. Wat is de oorzaak?
Als de singel schuift en het zadel meetrekt, zul je andere oplossingen moeten zoeken dan wanneer het zadel schuift omdat het niet goed ligt.
Of het aan de singel ligt kun je heel simpel zelf controleren: zet je blote paard vierkant neer en kijk vanaf de zijkant naar het profiel van de buik. Direct achter de voorbenen "hoort" een horizontaal stukje te zitten. DAAR ligt je singel. Als dit vlak is, zal je singel niet schuiven.
Loopt de lijn van tussen de benen direct naar beneden, dan is het vrij zeker dat de singel naar voren schuift en in dit geval dus het zadel mee naar voeren neemt. Dan zul je de oplossing in je singel en singelstoten moeten zoeken.
In het eerste geval past je zadel domweg niet en zul je aan een ander zadel moeten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:52

Als je boomloze ook schuift, dat heb ik zelf ook bij de pad (zadel blijft liggen, maar pad schuift) met de standaard Grandeur, en ik ben nu voor een ander merk aan het sparen (HAF) en heb wel het idee dat dat zal helpen omdat het ander materriaal is (stroef aan beide zijden). Wellicht voor jou ook een idee?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:57

ikke schreef:
Schuivend zadel = niet passend zadel. Moeilijker is het niet.

Dat is niet helemaal waar hoor.
Natuurlijk, een niet passend zadel kan gaan schuiven, maar ik heb hier ook een paard, en bij haar schoof ook alles. Verschillende zadelmakers laten kijken/aanpassen, maar wat we ook probeerde, het zadel bleef (alhoewel soms minimaal) schuiven. Opzich ook niet zo raar, zij is ook helemaal rond (behalve geen schoft ook gewoon écht rond), er zit niets voor het zadel om 'houvast' achter te krijgen; dus waar je bij elke wending rechtuit ging zat je weer scheef.

Iig, boomloos is bij haar de oplossing geweest, waarschijnlijk omdat die flexibel genoeg is om in een wending mee te geven, en daardoor niet verschuift. Ik heb er wel een neopreen pad onder.