Kieffer Hoofdstel. Net nieuw? Wat ermee doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Allejandro

Kieffer Hoofdstel. Net nieuw? Wat ermee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 17:08

Heb dus net een nieuw Kieffer hoofdstel.
En wil hem zo lang mogelijk mee laten gaan..
Dus wat moet ik doen?
Invetten, in de olie, alleen schoonmaken?

Ik hoor zoveel verschillende dingen dus kom maar op =)

groetjes

(het gaat om dit hoofdstel en de strass-steentjes moeten wel blijven zitten natuurlijk )

Afbeelding

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:20

ik heb mijn Kieffer 25 uur in de leder olie laten liggen. sinddien is hij echt boterzacht en blijft perfect. hoef hem maar 1X per 6 maanden in te vetten nog en hij ziet er uit als nieuw, zelfs na 1.5 jaar intensief gebruik

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 17:21

Mag ik weten van welk merk dat olie was ?

INkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:25

Na het rijden doe ik er altijd een likje olie over. Niet te veel omdat ik het de volgende keer nodig heb.
Voor gebruik even goed in olie en dan echt zeker 12 uur in laten trekken.
Daarna na het rijden steeds even olie er over.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:29

Normaal gesproken hoef je een nieuw hoofdstel niet meteen in de olie te zetten.Vroeger waren ze als bordkarton maar tegenwoordig zijn ze soepel genoeg als je ze koopt.Zeker de duurdere !Goed bijhouden met zadelzeep en af en toe vetten is voldoende.Te veel invetten met olie is niet goed want dan kan het stiksel loslaten.Veel plezier nog met je hoofdstel!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:49

rakkertje13 schreef:
Mag ik weten van welk merk dat olie was ?

Rhapsodi ( of iets in die richting )

Tierania_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:50

ik vette het gewoon aan het begin heel vaak in

Fysiomeid

Re: Kieffer Hoofdstel. Net nieuw? Wat ermee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:00

Ik zou als ik jou was ook heel vaak goed inolieën in het begin, maar volgens mij heb jij 1 van kieffer gold collection(heb ik ook), en daarvan zou ik de gespjes enzo niet met olie doen. Je hebt namelijk sneller kans dat het goudlaagje eraf gaat, volgens de gebruiksaanwijzing op mijn hoofdstel!

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:19

in het begin zou ik een paar keer goed olien, maar daarna niet meer. Dat is slecht voor de stiksels en je hoofdstel kan zo ook over verzadigd worden, dan wordt het een soort spons Na de paar keer olien schoonmaken met zadelzeep en invetten met bv. Hamanol, dat is erg goed.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 23:12

Paar uur in de olie leggen. dan goed op laten drogen en dan invetten met een bijenwas lederbalsem. Dat goudkleurige gespjes dat niet zouden kunnen hebben vindt ik vreemd. Ik verkoop zelf de goedkopere merkloze hoofdstellen en heb er zelf ook één die een dag in de olie heeft gelegen en de gespjes mankeren niks aan.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 23:45

zou aan het begin niet teveel er mee doe. 1 x per maand likje vet er over heen. Kieffer hoofdstellen blijven ontzettend lang mee.

heb er 2 van 10 jaar oud ongeveer enbeide zien ze er nog errg mooi uit, tuurliijk niet meer zo mooi als nieuw. maar steentjes blijven keurig zitten. het zijn echt kwaliteids hoofdstellen!

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 08:48

Oke de een zegt dus niet olie, en de andere wel.
Heeft iemand dan ook negatieve ervaringen met in de olie leggen? (of juist niet in de olie leggen?)

En ik heb idd 1 uit de gold collectie, en dat wil ik graag zo houden

Fysiomeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 09:08

Ja, ik heb bij een ander Kieffer hoofdstel (Salzgeber met die zilveren randjes) en een goedkoper hoofdstel ook gehad dat hij oververzadigd raakte. Dan lekt er telkens zwarte troep uit de neus- en frontriem. Maar ik heb nu speciale olie met bijenwas geloof ik, en die tast de stiksels en alles niet aan. Bij deze olie blijven de hoofdstellen wel perfect

MikeRick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 09:09

De eerste keer voor gebruik een keer olien, verder alleen maar schoonmaken met zadelzeep en een keer in de 4 maanden een klein likje vet na het schoonmaken.

ZEKER niet in de olie leggen voor zoveel uur, ik heb zelf ook een hoofdstel van Kieffer heb het zo vanaf het begin gedaan en ziet er als nieuw uit.

Bij mij op stal had iemand een kwalitatief minder hoofstel (heel bewust gekocht) leer was erg hard ze had het hoofdstel meer dan 24 uur in de olie laten liggen en vervolgens was het zo zacht dat je er niets meer mee kon.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 17:18

Goh ik ben dus alweer te enthousias met 'elke week invetten' want dat hoeft niet .
Dat bijenwas olie ga ik eens navraag naar doen!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:54

Al mijn lederen hoofdstellen zijn van kieffer, na veel gebruik (en zweten) spoel ik ze altijd af met zadelzeep en ze hangen altijd op een droge plek..een keer in de tijd even invetten of olien en ze blijven lang mooi.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 10:44

Oke, dus niet in de olie leggen ?

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:16

in de olie leggen is bij een kieffer niet echt nodig vind ik, het leder is vrij soepel...

je kan hem wel olien een keertje, en als je hem dagelijks gebruikt,en je paard zweet erg op het hoofd, gewoon afdoen met wat zadelzeep na het rijden zodat het zweet er niet in trekt.... en dan gewoon eens in de 2 weken ofzo een keertje olien dan blijft ie denk ik wel mooi... zou alleen niet over die steentjes heen olien, en al zeker niet die delen in de olie leggen....

in de olie leggen doe ik meestal alleen bij hoofdstellen die wat minder soepel zijn... maar vaak als je een soepel hoofdstel hebt, en je legt hem in de olie verziek je het leer alleen maar....

ik had bijv. een global hoofdstel als trainingshoofdstel, en die wou ik hebben vanwege die superbrede neusriem.,,, maar het leer was niet zo soepel, die heb ik dus wel in de olie gelegd, en die was zo soepel dat ik hem in geen 3 jaar meer geolied heb haha, alleen met zadelzeep gedaan... maar mijn kieffers leg ik nooit in de olie.... het is soepel genoeg, ik doe het alleen meestal voor een wedstrijd wel effies wat olie dr overheen halen, maar das dna meer voor het "oog" zodat het er gewoon schoon uitziet... en niet omdta ie niet soepel is ofzo...

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 20:30

Oke bedankt hier heb ik wat aan