met bontje rijden , of gewoon niet met dit zadel rijden ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cha_mira

met bontje rijden , of gewoon niet met dit zadel rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 19:12

hey,
mijn paard heeft wat geblokeerde spieren gekregen door mijn slecht liggend zadel op haar rug.Ik ben nu veel met haar aan het longeren,links,rechts,enz...
Maar nu wil mijn opa die altijd met me mee komt en me helpt en etc. dat ik weer begin te rijden , ik durf eigenlijk niet goed omdat het door haar zadel is dat ze pijn kreeg,maar hij verplicht me , ik kan er een bontje onder leggen zodat de druk wat beter verdeeld is, mijn zadel kiepte achterover, maar is dit wel een goed idee ? om terug met dat zadel te beginnen rijden, velen zeggen rijd dan zonder zadel, maar kan dat dan geen kwaad ? ik weet echt niet wat te doen en mijn DA die weet het ook niet die zegt dat ik het moet weten.

een nieuw zadel is op komst maar kan op dit moment het niet betalen,maar wanneer ik hetgeld bij een heb, mijn ouders willen me niet lenen, dan koop ik meteen een nieuw zadel.

hopelijk kunnen jullie me helpen ?

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:16

Vraag of je opa de fysio betaald. En anders een nieuw zadel voorschiet. Een zadel wat niet past en al problemen heeft veroorzaakt is ook met lapmiddelen niet bruikbaar. Zonder zadel rijden mits je stil kan zitten is een optie, maar niet te lang achter elkaar. Aan de hand kan je ook een hoop trainen waar je met rijden later alleen maar profijt van hebt.

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:18

waarom verplicht je opa je om te rijden? is het zijn paard? anders heeft hij er toch niks over te zeggen
en als hij zo graag wil dat je weer gaat rijden zal hij er ook wel wat voor over hebben... ofniet? kan je hem niet uitleggen dat je paard pijn heeft als je met dit zadel rijd?

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:20

ik zou wachten met rijden todat de DA heeft bevestigd dat het weer kan of inderdaad naar de fisio gaan met je paard.
Maar zeker niet met je zadel weer gaan rijden , krijg je dat hele gedoe weer een keer opnieuw, neem aan dat je daar ook geen zin in hebt !
wat je ook doet ; heel veel succes met je paard

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:22

idd ben het met Tamary eens als je opa het betaald, enne je opa heeft toch niks over jou te zeggen? Als hij het niet geloofd dan haal je de DA erbij en dan op zijn kosten

gootje12

Re: met bontje rijden , of gewoon niet met dit zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:23

Waarom vraag je geen raad aan een goeie zadelmaker ?Misschien kan hij het zadel iets anders opvullen.Moet hij het wel op het paard zien liggen.Hebben wij ook gedaan en nou ligt het een stuk beter.Voor de zekerheid ligt er nog wel een bontje onder,maar dat is meer omdat de rug nog gevoelig is.

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:26

Idd wachten op het nieuwe zadel, voorlopig kan je dan af en toe rijden zonder zadel.
Ik hoorde dat je zonder zadel de rug van je paard wel extra kan belasten, maar dat dat niet dus niet altijd het geval is. Maar als het echt kriebel kan je wel effe zonder rijden denk ik.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 20:02

deze raad was op een hele goede zadelmaker maar het is ook een fijt dat mijn zadel te groot is waardoor ik automatisch meer naar achter zit zoals hij mij toonde,dus opvullen was een keuze maar het zou niet veel opbrengen omdat ik nog steeds mijn gewicht te veel naar achter zet.

zonder zadel zo ik max 15 min doen, gewoon als het erg kriebeld ,het kriebeld nu al maar ik hou me erg in omdat ik mijn paard haar rug 1000x maal belangrijker vind.

Ik longeer nu op aanraden van de zadelmaker die veel met zo "gevallen" mee maakt , longeer ik veel langs beide kanten met bijzetteugels,om haarrug los ,soepel,sterker te krijgen.

Mijn opa is zowat mijn "caoch" hij is mijn enige steun in de familie,die mij en mijn pard helpen.Hij is koppig maar ik ga hem proberen overtuigen,Hij heeft veel geld al in mij gestoken en mijn paard, hij kocht al mijn nodige begin grief dat ik kreeg mijn zadel,hoofdstel, dekens, hij gaf voor mij 800 euro uit wat hij voor me heeft gespaard,maar meer kan ik niet vragen mijn opa heeft het niet zo breed ivm met mijn oma die veel ziek is en dure medicijnen moet nemen.

wel ik ga nu momenteel gewoon veel longeren ,en maken op een of andere manier dat ik snel aan een nieuw zadel geraak.

bedankt al voor de info ik ben er erg veel mee !!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:53

Overleg met je opa over wat het beste is voor je paard, dat je sneller weer op het oude niveau bent als je nu even wacht en je paard rust geeft, en straks met een goed passend zadel weer rustig gaat opbouwen.
Dan zal het sneller weer goed gaan dan dat je nu toch doorgaat met slecht passende spullen...

En een zadel dat achterover ligt is meestal te smal, waardoor je paard ook pijn heeft gekregen.
Met een bontje eronder maak je de boom alleen maar smaller, dus pijnlijker voor je paard...

Oliviaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:58

goeie dierenarts heb je dan..
enuuhm... je opa kan je echt niet verplichten te rijden hoor! doe wat het beste is voor je pony! bontje of wat ook heeft ook geen zin als het zadel simpelweg niet past.. duss,, er is maar 1 optie, een ander zadel!

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 09:20

In ieder geval niet met dat zadel gaan rijden! Je geeft al aan dat ie daar rugklachten van heeft gekregen. Je bent zn rug nu juist beetje bij beetje weer aan het verbeteren. Zou zonde zijn als het bereikte resultaat gelijk weer weg is.. Met bontje dus ook niet doen, dat maakt de kamer alleen maar smaller.

Als je opa zo graag wilt dat je er weer op gaat, probeer het dan rustig aan zonder zadel!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:07

nooit rijden met een zadel dat niet optimaal past!! een bontje maakt niks uit in de vorm van het zadel, maar verlicht hooguit drukpunten. gewoon zonder zadel rijden, of helemaal niet rijden, tot je een nieuw zadel hebt. ik weet niet wat voor zadel je zoekt??

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 13:40

miss_penny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 15:14

Niet naar opa luisteren, tenzij hij voor de kosten opdraait.

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 15:18

Kun je je huidige zadel bij die zadelmaker niet omruilen voor iets dat wel past? Misschien hoef je dan niet eens zóveel bij te betalen.
Ik zou ook niet meer met dat zadel gaan rijde hoor, probeer het je opa gewoon rustig uit te leggen...
Succes!

Vlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 15:21

Zonder zadel rijden zou ik zeggen, heb ik ook een jaar gedaan voordat ik een goed passend nieuw zadel had gevonden
En bij geldgebrek: waarom verkoop je dit zadel niet en probeer je van dat geld een goed passend (tweedehands) zadel te kopen?

JudithC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 14:10

Als je opa toch nog persé wil dat je met zadel gaat rijden, dan moet je hem eens een paar schoenen laten aantrekken die 2 maten te klein zijn. Dan voelt hij wel hoe vervelend het is om iets aan/op te moeten hebben wat niet past.