Schapenvacht echt vocht- en temperatuurregulerend?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Schapenvacht echt vocht- en temperatuurregulerend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:22

Is schapenvacht nu echt vocht- en temperatuurregulerend? De laatste tijd zie je echt steeds meer van die schapenvachtdekjes etc. Nu denk ik eraan om er ook eentje te kopen, maar ik vraag me af of ze er niet juist heel erg onder gaan zweten. Een schaap wordt immers juist geschoren als het warm wordt.

Bonechi_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:51

Ik weet alleen dat een anky-pad de rug een stuk droger houdt dan schapenvacht. Als het warm is heb je een drijfnat paard!

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 10:06

Ik heb er wel aanzienlijke verschillen bij gezien. In de zomer als mijn paard flink gezweet had, dat was het chabrak, op de plek waar het bontje lag, niet nat. Dus op de een of andere manier is het naar mijn mening toch wel temperatuurregulerend.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:24

In de winter vind ik schaap heerlijk , lekker zacht en warm

In de zomer vind ik het een waardeloos zweetding. Zowel onder normale Engelse zadels als boomloze zadels. Sommige mensen zweren erbij dat het in de zomer de rug koel houdt , volgens mij zijn ze stapelgek want ik heb alleen maar de ervaring dat het idd bloedheet wordt..... en heb verschillende soorten echte schapenvacht / lamsvel / merino geprobeerd. In de winter voor mij dus perfect , in de zomer veels te heet. Ik heb dan steeds alleen schaap gebruikt , geen dekje eronder of boven nog.