De nut van het kinriempje/kettinkje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

De nut van het kinriempje/kettinkje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:46

Ik vraag me nu eigenlijk al een poosje af wat het nut is van een kinriempje. Waar dienen ze voor?

Dooortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:47

ik heb het wel altijd geweten maar ben het vergeten

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:05

De kinketting is essentieel voor de werking van een bit met hefboom.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 18:55

Maar waarom? wat zorgt een kinketting voor dat het nodig is bij een bit met hefboom? Ik zie trouwens ook wel gewone trensjes met kinriempje. Heeft dat dan nut?

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:12

Om kracht te kunnen zetten met een koevoet, moet je de punt toch ook ergens achter zetten? Anders verplaats je alleen maar lucht, bij een kinketting is het net zo.

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:14

Ik weet wel dat met een kinketting het bit scherper is..

Horsefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:34

Als er geen kinketting aan een stang met hefboomwerking zit kunnen de scharen doorslaan. Bij een liverpoolstang met rimpels in het mondstuk is dit zeker niet fijn voor een paard.
En daarnaast kan je met een kinketting de scherpte bepalen van het bit, als je hem strak doet dan heeft het een scherpere werking dan wat losser.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:42

Ze worden ook wel eens gebruikt aan een gewone trens zodat het bit niet door de mond kan worden getrokken.
En bij een bit met scharen, volgens mij inderdaad zodat de scharen niet kunnen doorslaan. Er komt zo druk achter de oren, in de mond én onder de kin. Volgens mij wordt de druk in de mond daardoor iets minder.. Maar dat weet ik niet precies.

Fysiomeid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:04

Horsefreak schreef:
Als er geen kinketting aan een stang met hefboomwerking zit kunnen de scharen doorslaan. Bij een liverpoolstang met rimpels in het mondstuk is dit zeker niet fijn voor een paard.
En daarnaast kan je met een kinketting de scherpte bepalen van het bit, als je hem strak doet dan heeft het een scherpere werking dan wat losser.

Het eerste: Ja
Het tweede is niet waar. Als je de kinketting losser hebt, kan het ook een scherpe inwerking hebben, want dan gaat je bit eerder scharen/kantelen en dan komt de tongboog veel sneller tegen het gehemelte aan in plaats van dat ze eerst druk rond de kin voelen. Te strak is ook weer niet goed, dus de gulden middenweg is het beste!!

Horsefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:36

Fysiomeid schreef:
Het eerste: Ja
Het tweede is niet waar. Als je de kinketting losser hebt, kan het ook een scherpe inwerking hebben, want dan gaat je bit eerder scharen/kantelen en dan komt de tongboog veel sneller tegen het gehemelte aan in plaats van dat ze eerst druk rond de kin voelen. Te strak is ook weer niet goed, dus de gulden middenweg is het beste!!

Maar niet elk bit heeft een tongboog. En ik bedoel ook niet extreem los of extreem strak. Maar 1 of 2 schakeltjes kan je best spelen met wat voor jou het beste rijd. In plaats van bijvoorbeeld de liverpool of een lager gat te rijden kan je ook de kinketting een schakeltje strakker doen.

Rapiti

Re: De nut van het kinriempje/kettinkje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:46

patos schreef:
Om kracht te kunnen zetten met een koevoet, moet je de punt toch ook ergens achter zetten? Anders verplaats je alleen maar lucht, bij een kinketting is het net zo.

Idd (BTW: mooi verwoord Patos ) en je kunt de sterkte waarmee je inwerkt nog enigszins bepalen (zoals hierboven dus al is gezegd)

patos

Re: De nut van het kinriempje/kettinkje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:09

Rapiti schreef:
patos schreef:

Idd (BTW: mooi verwoord Patos ) en je kunt de sterkte waarmee je inwerkt nog enigszins bepalen (zoals hierboven dus al is gezegd)

Haha, ik heb gister met een koevoet de gootjes van mijn stal moeten openmaken, vandaar mijn vergelijking