kneveltrens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 09:43

Hoi,
Ik de laatste tijd steeds vaker kneveltrensen?
Wat zijn de goeie/slechte zaken hieraan?
Waar werkt het op in?
Niet omdat ik er 1 wil aanschaffen hoor, gewoon uit interesse.
Bedankt

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:48

Ik volg even
Betreft het dit:
Afbeelding
DIt zorgt ervoor dat je het bit niet door de mond kunt trekken.
Denk ik.

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 09:49

Ja het was dit Jantje en zo rijden ermee. En ik heb het ook al paar keer moeten gebruiken vna jantje maar dat was met zo'n dubbelgebroken bit in

k_i_m

Re: kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:00

Hey hallo
tis zo dat je het bit niet door de mond kan trekken,
maar er bestaan ook riempjes,
die je aan het bakstuk en het bit (bovenste pinnen) kan vastmaken,
dan werkt hij wat scherper in, meer al stang.
Er mag wel met dit bit gestart worden, maar NIET als hij vast gezet is aan het hoofdstel!
groetjes

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:13

Knevelriempje noemt dat

k_i_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:18

haha duh, zover was ik ook. maar mn verdere uitleg was duidelijk toch? veel mensen weten niet eens dat die "knevelriempjes" bestaan, en nog veel erger, niet hoe ze te gebruiken. Zou een gebruiksaanwijzing bij elk bit moeten zitten, bespaard een paard veel ellende...

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:26

onzin hoe kan in hemelsnaam een normaal gebroken bit nou een werking als stang hebben?
Ik rijd hier heel erg veel mee, en ik vind het 1 van de fijnste bitten die er zijn om paarden mee in te rijden. Ze zijn voor het paard veel duidelijker en vriendelijker.
De reden dat je met een riempje 1 pin vast kan maken is omdat soms die pinnen achter de neusriem blijven haken. Er is alleen sprake van een hefboom werking zoals bij een stang als er aan een lager gelegen gedeelte wordt getrokken dan het gedeelte waar het mondstuk aan vast zit. Dat is dus niet het geval. Je kunt onmogelijk een hefboomwerking hebben met dit bit, wiskundig gezien is dat echt niet mogelijk. Je kunt wel met het vast zetten van het bit een paar dingen verdoezelen, namelijk een vervelende mond van je paard, het lijkt dan alsof je bit veel stiller ligt, en dus kan de jury niet zien of dat correct is, of puur doordat het bit is vastgemaakt.
Ik heb het nog nooit gedaan, en zal het ook nooit doen.

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 10:27

Mijn lesgever rijdt ook met dit bit al zijn jonge paarden in.
Dankje voor de uitleg

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:51

precies, door de stangetjes aan de zijkant leert het paard al meer wijken voor druk, ipv. opzij getrokken worden, wat ook veel voorkomt. met een bit als dit (of met extra grote ringen bijv.) kan je makkelijker met subtiele hulpen werken vind ik, het schijnt voor het paard gewoon makkelijker te snappen te zijn.

@damiro, de werking met de riempjes is niet vergelijkbaar met een ongebroken mondstuk, maar met een andere werking van de dressuurstang, namelijk de hefboomwerking, maar dan in lichtere vorm. teminste ik dacht dat je dat bedoelde?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:40

De riempjes zijn inderdaad om de knevel vast te zetten. Zodat het nergens achter blijft hangen. (als iemand trouwens weet waar ze te koop zijn?)
Ik rijdt mijn jonge paard ook met een dubbelgebroken kneveltrens en mijn andere paard een fulmertrens. Kneveltrens met losse ringen.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:43

Xox schreef:
De riempjes zijn inderdaad om de knevel vast te zetten. Zodat het nergens achter blijft hangen. (als iemand trouwens weet waar ze te koop zijn?)
Ik rijdt mijn jonge paard ook met een dubbelgebroken kneveltrens en mijn andere paard een fulmertrens. Kneveltrens met losse ringen.

die riempjes zijn idd lastig te vinden, tenminste hier wel. ik zou ze zelf maken, mooi, en goedkoop! en het is heel simpel!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 07:29

Ik heb voor ofir ook een kneveltrens, zonder riempjes. Heb eigenlijk nog nooit gehad dat ie vast kwamte zitten, zonder kan ook best, vind ik

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:32

De kneveltrens is een van de vriendelijkste bitten voor een paard, ideaal voor de ruiter die soms wat trekt, ideaal voor jonge paarden, door de knevels heeft het een hele rustige ligging en de knevels zorgen er ook voor dat het bit niet door de mond kan worden getrokken, fijn zacht bit. Ik heb er ook twee voor mijn paard (koper en rvs), naast mijn gewone koperen bustrensjes.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:45

Ik vind het een ideale trens om mee te springen, met Wilfried ben ik altijd erg bang de trens door zijn mond te trekken bij zeer snelle wendingen (meneer wordt erg heet van een kort parcoursje), het ligt ook stil in de mond valt mij op.
Normaal gebruik ik bij hem een dubbelgebroken watertrens, maar voor springen heeft dit net iets meer effect.

Sam_Elena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:23

ik heb ook een dubbel gebroken watertrens, en ik ben daar een paard mee aan het inrijden, vooral in het begin heb ik idd last gehad dat het bit door der mond heen ging, nu heb ik daar van die rubberen bitschijven voor maar ik zat ook al te denken aan een knevel

_JL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:26

ik gebruik ook een kneveltrens bij 1 van mijn pony's,
ze reageerd hier veel beter op dan op een gewoon bit merk ik na vergelijken !
ik vind het dus ook een super bit,
velen hebben er een negetief beeld over dankzij de naam !

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:53

maar mag je met een knevel ook dressuren??

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:06

Ja hoor, je mag er ook mee dressuren Heb ik ook gedaan, heb er mensen tot in de M2 mee zien rijden

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:33

Ik vind het ook een super fijn bitje.

2 van mijn pony's lopen op een dubbel gebroken trensje. Dennis loopt op een (inimini ) kneveltrensje.

En een commentaar dat ik over mij heen gekregen heb voor dit super fijne en vriendelijke bit. Hoe durfde ik het in m'n hoofd te halen om met zo'n scherp gemeen bit te rijden .

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:36

Dennis schreef:
Ik vind het ook een super fijn bitje.

2 van mijn pony's lopen op een dubbel gebroken trensje. Dennis loopt op een (inimini ) kneveltrensje.

En een commentaar dat ik over mij heen gekregen heb voor dit super fijne en vriendelijke bit. Hoe durfde ik het in m'n hoofd te halen om met zo'n scherp gemeen bit te rijden .

haha! ja veel mensen brullen maar wat zonder te weten waar ze het over hebben. het woord 'knevel' doet het wat onvriendelijk klinken, en ik denk dat veel mensen daarop afgaan.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 07:13

ik verkoop ook knevel trensjes enkel en dubel gebroken van maat 11,5 t/m 15,5 en dus ook de riempjes maar denk dat iedere ruitersport zaak die kneveltrensen verkopt ook kneveltrensriempjes verkoopt
dingen kosten geen drol

miss_penny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 15:19

Ik spring altijd met knevel. In principe is het een vriendelijk bit, omdat je het niet door de mond kunt trekken, maar je hebt toch iets meer te zeggen als met een gewoon bitje.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:51

Ik spring ook met knevel

Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:29

Ik ook .

k_i_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:15

@damiro, de werking met de riempjes is niet vergelijkbaar met een ongebroken mondstuk, maar met een andere werking van de dressuurstang, namelijk de hefboomwerking, maar dan in lichtere vorm. teminste ik dacht dat je dat bedoelde?

Dat was idd mijn insteek...
Vind het zelf ook erg fijn bit, en rij er M1 mee dus werkt prima voor ons.
Had nog niet eerder met het bit gereden en mij is verteld, dat wanneer ik het vastzette met de knevelriempjes hij veel scherper zou werken.
Heb de riempjes wel maar zie geen reden ze te gebruiken.