Kale plekken op zweetbladen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElskedZ

Kale plekken op zweetbladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 15:59

Ik heb al ongeveer 6 jaar mijn stubben Scandica zadel.
Alleen sinds de laatste tijd, heb ik echt last dat mijn zadel er faler uit gaat zien. Op de onderkant van de zweetbladen, wordt het gewoon echt kaal..... Ook dat aparte leer bij mijn benen gaat een beetje raar eruit zien, beetje rafelig.....
Baal er mega van, want ben altijd zo voorzichtig met mijn zadel.

Ik poets hem 1 x in de maand met zadelzeep, omdat ik dan echt al het viezigheid eraf krijg van blubber enzo...
Daarna smeer ik hem in met zo'n tube van stube Hamonol creme(ofzoiets)
Sinds kort ben ik hem nu ook maar tussendoor aan het behandelen met een vochtige doek om viezigheid eraf te halen en smeer ik hem of in met Hamonol of met lederdressing....

Ik weet niet of meer mensen hier last van hebben bij hun zadel??
Wat doen jullie hieraan??
Hebben jullie misschien advies, van hoe je je zadel het beste kan behandelen???

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:02

Dat is volgens mij slijtage.
Je kunt er niet veel aan doen denk ik

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:43

Ik vind slijtage na 6 jaar op Stubbenzadel niet acceptabel, hoor.

Mijn Prestige is bijna 9 jaar oud en ziet er, behalve dan waar de beugelriemen liggen, als nieuw uit. Totaal geen slijtage.

Ik meen dat die delen waar jij het over hebt van waterbuffel-leer zijn gemaakt? Misschien is dat soort leer gewoon te zacht voor intensief gebruik?

Ik zou terug gaan naar de zaak waar je het hebt aangeschaft, gewoon kijken wat Stubben ervan zegt.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:18

Dat merk zadel van stubben staat bekend om de slijtage van het leer, daarom adviseerde mijn zadelmaker destijds om een maestoso te kopen. Bovendien is 6 jaar vrij snel, ook bij intensief gebruik. Ik zou stubben aanschrijven.

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:35

Ook met teveel vetten moet je voorzichtig zijn. Daarmee kun je het leer ook te zacht maken waardoor het makkelijk beschadigd.
Misschien even contact opnemen met de winkel waar je het zadel hebt gekocht?

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:42

Een Stubben Scandica heeft stukken van Elandsleer, dit is erg zacht (want dat wil men zo graag) maar hierdoor dus ook erg kwetsbaar...
Met Halmanol van Stubben zou ik idd goed smeren op die delen van je zadel (heb het zelfde zadel gehad, nooit problemen met het leder)

ElskedZ

Re: Kale plekken op zweetbladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 11:47

Het is niet echt kaal hoor... Dat elandsleer is wat faler aan het worden....
En op mijn zweetbladen is gewoon wittig/faler aan het worden, kan niet zeggen dat het kaler is....

Maar moet binnenkort toch mijn zadel wegbrengen voor opvullen, dan zal ik het gelijk vragen....

Maar Alina hoe behandel jij dan je zadel???
Misschien doe ik het gewoon verkeerd...

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:52

Zorg er zowiezo voor dat je na het rijden alle zand en dergelijke erafhaalt zodat het niet kan schuren. Even met een vochtige doek alle vuil weghalen en dan met zadelzeep napoetsen. Inderdaad niet te vaak vetten. Verder lijkt het me gewoon slijtage.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:05

Wat je beschrijft is veel voorkomend. Met goede verf is dit weer op te lossen hoor.
Gebruiksartikelen slijten nou eenmaal maar om daarmee naar de leverancier te stappen.
Als de banden van mijn auto kaal zijn na 6 jaar ga ik ook niet terug naar de dealer....

Ik snap wel wat jullie bedoelen maar imo beetje kort door de bocht.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:16

harnessmaker schreef:
Wat je beschrijft is veel voorkomend. Met goede verf is dit weer op te lossen hoor.
Gebruiksartikelen slijten nou eenmaal maar om daarmee naar de leverancier te stappen.
Als de banden van mijn auto kaal zijn na 6 jaar ga ik ook niet terug naar de dealer....

Jamaar, als mijn autobanden 6 jaar mee gaan, ben ik heel gelukkig, maar een zadel van 6 jaar oud, waarvan beweert wordt dat het 30 jaar meegaat, is het wel wat kort, toch?

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:16

harnessmaker schreef:

Maar een zadel van Stubben hoort toch niet vaal te worden?
Kijk dat je slijtage ziet kun je niet voorkomen. Maar de kleur moet toch wel blijven? En het leer mag toch ook niet doorgesleten zijn na 6 jaar?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:18

germie schreef:
Maar een zadel van Stubben hoort toch niet vaal te worden? Kijk dat je slijtage ziet kun je niet voorkomen. Maar de kleur moet toch wel blijven? En het leer mag toch ook niet doorgesleten zijn na 6 jaar?

Het leer is volgens TS ook niet doorgesleten . Na 6 jaar gebruik vind ik het niet vreemd dat je een beetje kleurverlies hebt op de plek waar je beugelriemen hangen. Heeft mijn KN zadel ook een beetje, hoor. En die is nog maar 4 jaar 'oud'. Persoonlijk stoor ik me er niet aan. Mijn zadel zit nog even fijn, de pasvorm is perfect en ook het leer is in supergoede staat. De 'plekken' zie je toch niet, want die zitten onder mijn been als ik rijd. Ik zou er dan ook niet het geld voor over hebben om het te laten verven o.i.d.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:47

Bitch schreef:
Jamaar, als mijn autobanden 6 jaar mee gaan, ben ik heel gelukkig, maar een zadel van 6 jaar oud, waarvan beweert wordt dat het 30 jaar meegaat, is het wel wat kort, toch?

Dat een zadel 30 jaar mee gaat klopt ook wel. Maar heb je wel eens naar een zadel van 30 jaar oud gekeken? Er is nog wel op te rijden maar zo'n zadel ziet er niet meer uit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:05

harnessmaker schreef:
Bitch schreef:

Dat een zadel 30 jaar mee gaat klopt ook wel. Maar heb je wel eens naar een zadel van 30 jaar oud gekeken? Er is nog wel op te rijden maar zo'n zadel ziet er niet meer uit.

Ik ga het je over 21 jaar vertellen, dan is mijn zadel 30 jaar oud....

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:13

harnessmaker schreef:

Zie hier, mijn Stubben Colombo, uit 1977

Afbeelding

Kwestie van errug lief zijn voor je spullen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:59

Weet je zeker dat dat zadel uit 1977 is?

Als ik het goed bekijk zit er van die blauwe knopjes op, stubben heeft dat pas geintroduceert eind jaren '80 namelijk....

Maar dat
Alina schreef:
Kwestie van errug lief zijn voor je spullen
de levensduur kan verlengen ben ik volledig met je eens!

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:02

Jup, 1000% zeker, dit zadel is nl aangepast aan mijn paard en is helemaal open geweest, er zit een houten boom in uit 1977 (kun je ook met je serienummer opvragen bij Stubben )
Het zadel is van waterbuffelleer, iets dat ook al jaren niet meer gebruikt mag worden

bemoeial

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:17

Nieuwe zadels krijgen tegenwoordig sneller kale plekken dan de zadels van zeg 20 jaar geleden, die zijn niet grijs te krijgen. Dit komt door een nieuwe wetgeving voor het milieu waarbij zadels niet meer zo intens geverfd mogen worden. Ik zie dit ook bij mijn zadel(s). Ik heb een dressuur euroriding van 2 jaar oud die al duidelijker aan het ontkleuren is dan mijn 20 jaar oude VZ kieffer. Bij de aankoop van mijn ER kreeg ik het advies om geen zadelzeep te gebruiken maar de nieuwerwetse lederdressings. Ik ben gewend om met zeer grote regelmaat mjin spullen schoon te maken met zadelzeep (ook van kieffer) maar met mijn nieuwe zadel doe ik dat dus maar af en toe als ik bijvoorbeeld bemodderd ben van het rijden in een buitenbak met plassen. Een vriendin van mij sloeg dit advies in de wind en maakt haar passier wel gewoon met zadelzeep schoon en die is inderdaad niet mooi meer.

quicklylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:55

ik kijk nog ffe mee want bij mij is het ook het geval

iZZiDiZZi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:55

hey..ik heb ook een probleem met een zadel..hij is beschadigd (randje eraf)..weet iemand of je dit kan laten maken? waar en hoe duur dit ongeveer zal zijn? wil je dan even pb'en aub!...