Welke neusriem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sugar_SL

Welke neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 10:56

hey
ik heb een jong paard(hij wordt 4jaar),maar ik weet niet wat voor neusriem moet kopen.
ik zie graag een mexikaanse neusriem,maar ik heb gehoord dat dat slecht is voor jonge paarden
welke neusriem zou ik het best kopen?

Jiske_Nilis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:59

Een mexicaanse neusriem geeft meer druk op de neus, dus als je het alleen wil kopen omdat je het mooi vind zou ik het niet doen. Zeker omdat je nog een jong paard heb

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:14

De meest vriendelijke neusriem is de engelse neusriem, dus zeg maar een gecombineerde zonder sperriem. Geen knellende riempjes om de neus, zorgt dat het bit goed op zijn plek blijft en geen ademhalingsproblemen.

Wel 3 vingers ertussen als je hem vastmaakt, en 2 vingers vanaf het jukbeen. Dan zit ie perfect.

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:16

voor jonge paarden kan je ook goed de lage neusriem gebruiken.

Nijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:45

Ik zou ook voor de engelse neusriem gaan, o.a. zoals bitch al aan geeft geen knellende riempjes.

Lage neusriem zou ik zelf niet zo gauw kiezen, ik weet niet in hoeverre het paard hoofdstel e.d. kent, maar mocht het een keer de mond open trekken heb je meer kans op beschadegingen aan het neusbot.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:01

Een lage neusriem heet ook wel duitse africhtingsneusriem, dus ik denk dat die dus wel degelijk speciaal bedoelt is voor jonge paarden. Een lage neusriem zorgt ervoor dat het bit stil in de mond blijft liggen, wordt steeds vaker gebruikt bij dressuur en africhtingsstallen voor de eerste maanden

Sugar_SL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 18:18

aah,danku
maar ik rij hem nu met getuig van de man die mijn paard rijd...en hy heeft toch een speriempje

Joscaa

Re: Welke neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:21

Voor een jong paard zou ik gewoon een lekker simpel laag neusriempje gebruiken.

Sugar_SL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 18:29

ok =)

Nijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:01

Ik heb juist weer andere dingen geleerd, maar goed..

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:03

kan beide, een gecombineerde of een lage neusriem ... maar zorg idd dat je hoofdstel gewoon goed past, en dta je een bit hebt wat goed in de mond ligt en wat je paard goed accapteerd, dat is nog veel belangrijker...

Sugar_SL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 21:23

ahja,zal ik doen

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:41

bij een jong paard drukt een hoge neusriem de wangen tegen de kiezen aan, die in vrij groot zijn in verhouding tot de rest van het hoofd. Een lage is volgens mij beter tot ze een jaar of zes zijn.

Sugar_SL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 21:47

haja,ok.
maar ik ben niet echt vanplan om dan een nieuw hoofdstel te kope

Nijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 23:25

Petra_O schreef:
bij een jong paard drukt een hoge neusriem de wangen tegen de kiezen aan, die in vrij groot zijn in verhouding tot de rest van het hoofd. Een lage is volgens mij beter tot ze een jaar of zes zijn.

Is o.a. afhankelijk van hoe strak je het bevestigd.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 07:53

Ik zou gaan voor een gecombineerde neusriem, waar je de riempjes niet te strak doet.

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:17

sronnie schreef:
Petra_O schreef:

Is o.a. afhankelijk van hoe strak je het bevestigd.

uiteraard. Aansnoeren is nooit een goed plan natuurlijk, en al helemaal niet met een jong beestje. maar als ze zo jong zijn, zijn die tanden nu eenmaal groter in verhouding, en liggen de wangen er dichter tegenaan. met een lage neusriem bestaat er geen kans dat ze daar last van krijgen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:27

een gewone, klassieke neusriem (hoog) heeft geen enkele inwerking, tenzij te hoog/ laag/ strak bevestigd. het bit zit immers aan de bakstukken, en maakt geen contact met de neusriem. een lage neusriem kan zorgen voor een stabielere ligging in de mond, evenals een sperriem. wat voor jouw paard het fijnste is, kan je het beste zelf beoordelen. op zich maakt het niet veel uit, het hangt er ook vanaf wat je met het paard wilt, en wat voor dit individuele paard het beste werkt.

Sugar_SL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 14:59

aah

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:02

merrieveulen schreef:
een gewone, klassieke neusriem (hoog) heeft geen enkele inwerking, tenzij te hoog/ laag/ strak bevestigd. het bit zit immers aan de bakstukken, en maakt geen contact met de neusriem. een lage neusriem kan zorgen voor een stabielere ligging in de mond, evenals een sperriem. wat voor jouw paard het fijnste is, kan je het beste zelf beoordelen. op zich maakt het niet veel uit, het hangt er ook vanaf wat je met het paard wilt, en wat voor dit individuele paard het beste werkt.

Inderdaad!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:04

ik zou lekker beginnen met een gecombineerde neusriem, in eerste instantie zonder de sperriem, zodat het paard de ruimte krijgt, en zelf het bit kan 'verkennen'. als dat goed gaat, en hij er goed aan gewend is, kan je verder met sperriem, maar vaak is dat niet nodig, tenzij je paard té druk is met het bit. maar doe hem in ieder geval nooit te strak! dan kan je de neusgaten (gedeeltelijk) dichtknijpen!

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:06

Ik zou persoonlijk met een lage neusriem beginnen. Ik rijd er ook mee, maar dat is met een paard in de M dressuur. Vind het gewoon fijne neusriemen en tegenwoordig zijn er ook best mooie en kwalitatief goede te koop.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 23:17

het nadeel van beginnen met een lage neusriem of sperriem, vind ik dat het paard gestoord wordt in het 'verkennen' van het bit. het werkt in, en bij een hoge neusriem (of geen) is dit niet het geval. met een lage neusriem leg je het bit gelijk meer vast, en nou gaat dat prima bij veel paarden, maar persoonlijk vind ik het fijner als het paard het zelf kan doen.

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:46

Volgen smij kan het ook een nadeel zijn als het bit los ligt. Ze kunnen dan uit zenuwen er enorm mee gaan klapperen oid. Ik denk dat het een kwestie is van proberen en kijken hoe het paard reageert.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:25

Piaffe schreef:
Volgen smij kan het ook een nadeel zijn als het bit los ligt. Ze kunnen dan uit zenuwen er enorm mee gaan klapperen oid. Ik denk dat het een kwestie is van proberen en kijken hoe het paard reageert.

precies, het hangt wel van het individuele paard af wat het beste is. je kunt niet per definitie zeggen dat het één of ander het beste is voor een specifiek paard dat je nooit gezien hebt. maar ik ben niet voor het 'vastleggen' van het bit bij het aanleren, tenzij het paard dat prettiger vindt. ik zou dus wel proberen om het zo los mogelijk te houden.