ik heb een jong paard(hij wordt 4jaar),maar ik weet niet wat voor neusriem moet kopen.
ik zie graag een mexikaanse neusriem,maar ik heb gehoord dat dat slecht is voor jonge paarden

welke neusriem zou ik het best kopen?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Petra_O schreef:bij een jong paard drukt een hoge neusriem de wangen tegen de kiezen aan, die in vrij groot zijn in verhouding tot de rest van het hoofd. Een lage is volgens mij beter tot ze een jaar of zes zijn.
sronnie schreef:Petra_O schreef:bij een jong paard drukt een hoge neusriem de wangen tegen de kiezen aan, die in vrij groot zijn in verhouding tot de rest van het hoofd. Een lage is volgens mij beter tot ze een jaar of zes zijn.
Is o.a. afhankelijk van hoe strak je het bevestigd.
merrieveulen schreef:een gewone, klassieke neusriem (hoog) heeft geen enkele inwerking, tenzij te hoog/ laag/ strak bevestigd. het bit zit immers aan de bakstukken, en maakt geen contact met de neusriem. een lage neusriem kan zorgen voor een stabielere ligging in de mond, evenals een sperriem. wat voor jouw paard het fijnste is, kan je het beste zelf beoordelen. op zich maakt het niet veel uit, het hangt er ook vanaf wat je met het paard wilt, en wat voor dit individuele paard het beste werkt.
Piaffe schreef:Volgen smij kan het ook een nadeel zijn als het bit los ligt. Ze kunnen dan uit zenuwen er enorm mee gaan klapperen oid. Ik denk dat het een kwestie is van proberen en kijken hoe het paard reageert.