Ik heb hier een wollen zweetdeken liggen die hard aan een wasbeurt toe is. Maar ik denk dat de afvoer verstopt raakt als ik hem er zo in doe...of zou dat niet? Dus ik dacht het volgende.
Bij mij gaat hij gelijk in de wasmachiene. Nooit problemen gehad eigenlijk terwijl hij toch behoorlijk harig is. Misschien even uit latenwaaien en uit kloppen?
Eerst in de droger doen. Ik heb veel met fleece en dat trekt de haren ook echt aan. In de droger gewoon doen, de haren gaan dan in het filter zitten dat je zelf kan schoonmaken.
Ik maak de dekens altijd eerst helemaal schoon met een rubberen borstel met noppen. Het is een hele klus, maar anders krijgt mijn moeder moordneigingen als ik de dekens zo in de wasmachine doe en zitten mijn kleren 3 weken daarna nog onder de haren als ze zijn gewassen Per deken kost het mij een half uurtje, maar dan zijn ze ook zo goed als vrij van haren. Je hebt wel een paar lamme armen, maar ja, je kunt niet alles hebben
Ik heb fleecedekens: afborstelen, desnoods met een stuk breed plakband of zo'n plakkende roller de ergste haren er van afhalen. Aansluitend in de wasmachine. Wollen dekens gaan overigens meteen naar de stomerij, daar waag ik mijn machine en mijn deken niet aan.
ik laat de deken altijd buiten uitwaaien, ook als het regent...worden ze schoon...weekje buitenhangen doet veel goeds en de deken blijft mooier dan dat die gewassen is