wat is een goed zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

milo

wat is een goed zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 15:07

voor een vrouw op stal met haar 3 jarige gribaldi wil ik vragen wat een goed zadel zou zijn, welk merk etc. zij heeft niet echt een idee welke zadels nou goed aangeschreven staan en zo.

en om iedereen gerust te stellen: nee, ze gaat haar nog niet inrijden, ze wil over een tijdje beginnen met het laten wennen aan het zadel en longeren.

alvast bedankt!

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:09

Stubben De zadels zijn niet de goedkoopste maar gaan wel heel lang mee. Ik vind het echt super zadels!

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:56

Alytje schreef:
Stubben De zadels zijn niet de goedkoopste maar gaan wel heel lang mee. Ik vind het echt super zadels!

Hier nog een Stubben fan
Ze gaan inderdaad erg lang mee, echt super kwaliteit, en erg mooi!

Verder hou ik van wat 'grovere' zadels, hoge kussens en lepel achter. Zoals de Kieffer Ulla Salzgeber, en zadels van Prestige.

Maar zelf heb ik een Stubben Scandica dressuurzadel en ik vind hem echt geweldig! Hij is iets minder zacht, dan bvb Passier en Prestige, maar ik vind dat juist fijn

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:58

Passier Grand Gilbert

Super zadel, zet je ook echt in de goede houding en ondersteunt je paard EN jou. Er zit wel een beetje een prijskaartje aan maar dan heb je ook echt een kwaliteitszadel

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:29

Dat is eigenlijk best wel een moeilijke vraag, want waar houdt die vrouw van?

Hard zadel, opgesloten zit, veel wrong, weinig wrong, hoge lepel, close-contact?

De merken die hierboven zijn genoemd zijn top ( behalve Kieffer), maar je hebt ook nog : County, Barnsbey, Sommer, BR, Bates. Daaleman, Hulsebos...

Mocht ze iets kopen met de prijs vanaf € 1300, kan ze ervan uitgaan dat het kwalitatief goede zadels zijn. Dan alleen nog je keus bepalen waarin je wilt zitten

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:37

Bates !!
Vind ik echt super zadels!

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 18:59

ze wilde een zadel waar je een beetje 'in'zit.
dus niet zo'n een waar je na de eerste platte bocht al uit valt

voor de rest weet ik de specifieke wensen niet, ze zoekt een goed zadel, goede kwaliteit denk ik. het is een jong paard, dus hij moet goed liggen en lang meegaan.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:03

Tja, dat kan per paard verschillen natuurlijk. Bovendien verandert de bouw van een jong paard nog veel, dus ik zou niet gelijk een heel duur zadel kopen.

Wanneer het paard wat ouder is zou ik zeggen een Daaleman zadel op maat gemaakt. Een vriendin van me heeft die en het zijn hele fijne zadels! Je moet er alleen wel het budget voor hebben.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:07

Als het een jong paard is, neem je beter een licht zadel, met evt. een verstelbare boom.
Als het paard volgroeid is, kun je gaan denken aan duurdere zadels

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:10

Zelfde mening als hierboven Een jong paard zijn bouw veranderd nog, dus het zadel gaat na een tijdje niet meer passen. En als je dan elke keer een duur zadel moet gaan kopen ..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 08:25

Westernzadels...zitten lekker stevig, helemaal met inrijden erg handig als je die knop hebt.

Ik vond vroeger een Daaleman, en Kieffer erg lekker zitten. Tegenwoordig rijd ik western.

Het beste zadel is een zadel wat past. Voor ruiter en voor paard.

Phrono

Re: wat is een goed zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 23:18

Een wintec zadel.
Ik heb voor mijn jonge pony een wintec Isabell Werth gekocht, heel fijn zadel!
De boom is verwisselbaar en het is vrij licht.

Jetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:26

Een goed zadel is in eerste instantie een zadel dat goed past!

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:28

Massimo!

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:32

Ik zou idd eerst kijken naar een zadel dat goed op het paard ligt. En dan blijven er keuzes over van wat jij (de eigenaresse) fijn vindt.

Ik ken mensen die zweren bij bijvoorbeeld Kieffer Wien, maar mijn rug breekt in 2-en als ik daarop moet rijden.

Ik heb zelf een Spalding en ik wil echt noooooit meer een ander zadel. Dit zit, voor mij, echt als een huis !!

Arielle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:33

ik vind euroriding echt een super merk..
die zadels zitten heeeerlijk!
maar het is natuurlijk wel belangrijk dat het zadel goed ligt!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:14

Zelf ben ik dik tevreden met mijn Stubben Maestoso` Zit heerlijk, het zadel is iets ronder dus geen geneuzel met door rijden. De zadels komen bij een erkende zadelmaker weg en sinds ik deze overstap gemaakt heb ben ik helemaal over stag. Voor mijn 3 jarige ben ik opzoek naar een bruine KN maar sta nu toch weer in twijfel nu ik de Stubben Maestoso de Luxe gezien heb, toch wel t puntje van de zalm

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:40

Fleur de Lys! worden op maat van paard én ruiter gemaakt!

Sam_Elena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:27

boomloos zadel tot nogtoe heb ik alleen maar een testzadel gehad, maar ik was dr echt helemaal weg van zit super, voor je paard en jou

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 23:04

venusjah schreef:
Zelfde mening als hierboven Een jong paard zijn bouw veranderd nog, dus het zadel gaat na een tijdje niet meer passen. En als je dan elke keer een duur zadel moet gaan kopen ..

Een duur zadel zou geen probleem moeten zijn daar de bouw van het paard niet veranderd maa zijn bespiering.
Als de bouw nog veranderd zou ik nog even wachten met inrijden, een paard kan je pas inrijden als hij volgroeit is en dat is niet altijd als hij 3 jaar is....

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:46

als het paard nog moet wennen aan een zadel zou ik nog geen duur zadel kopen

er kan dan nog zo veel misgaan waardoor het zadel beschadigd.

koop nu gewoon een goedkoop zadeltje (wel passend natuurlijk) en als het paard is ingereden en al wat meer bespiering heeft kun je een duurder passend zadel kopen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:48

loulou schreef:
als het paard nog moet wennen aan een zadel zou ik nog geen duur zadel kopen

er kan dan nog zo veel misgaan waardoor het zadel beschadigd.

koop nu gewoon een goedkoop zadeltje (wel passend natuurlijk) en als het paard is ingereden en al wat meer bespiering heeft kun je een duurder passend zadel kopen.

Sorry, maar dat vind ik dus echt een advies van niets...Mijn 3 jarige krijgt straks gewoon een nieuw zadel op haar rug die aangemeten is door een erkende zadelmaker. Tijdens de training kan hij het zadel net zovaak (kosteloos) weer aanpassen aan de bespiering. Waarom zou ik een verhoogd risico lopen op een beschadiging op het zadel? Ik verwacht niet dat ze gaat liggen rollen oid, of heb ik gewoon een braver paard die niet zo mal doet

Je kan beter investeren direct in 1 goed zadel voor de komende 20jaar, dan dat je eerst investeerd in een flut zadel en dan nog eens opnieuw moet investeren. Ten eerste ben je 2x het geld kwijt en ten tweede een niet goedpassend zadel op een jong paard leggen tijdens het inrijden kan ook veroorzaken dat het zadel als pijnlijk of niet fijn beschouwd wordt...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 15:10

ik zeg ook dat het zadel wel moet passen.

maar ieder z'n mening. ik zou nooit een duur zadel op een jong paard leggen iig. risico dat er iets gebeurd waardoor je zadel beschadigd is veel groter dan met een paard dat al ingereden is.

daarnaast lijkt het mij bijvoorbeeld ook fijner als je gewoon je zadel in de bak kunt leggen tijdens het longeren zonder bang te hoeven zijn je dure zadel te beschadigen.

maargoed, ieder moet doen wat hij het fijnst vind.

ACSM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:22

yulan schreef:
Bates !!
Vind ik echt super zadels!

Deze heb ik ook!

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:47

harnessmaker schreef:
Fleur de Lys! worden op maat van paard én ruiter gemaakt!

Oke mooie suggestie om in gedachten te houden.