[WN] Over op een ander bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rosanja

Over op een ander bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 13:00

Ik ben bezig met het uitproberen van een ander bit of eigenlijk een schaartje.
Daarom was ik even benieuwd naar wat jullie gebruiken en wat je ervaringen daarmee zijn.

Letwel het is voor de overgang van een trens naar een scharenbit. Dus niet gelijk een hele zware uitvoering oid.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:44

Ik ben vorige week met freubelen begonnen met shanks, onder begleiding van peggy. Aangezien ik er ooit toch aan zal moeten geloven kan ik maar vast gaan oefenen, en ja ook meteen met 1 hand.
Tjo loopt er helemaal super op maar ik vind zelf het sturen nog best lastig (gaat toch ff anders als met een trens) en Tjo vind het ook best moeilijk dus we oefenen vrolijk verder.
Dus als je er verder zelf geen ervaring mee hebt, zoek deskundige begeleiding.

gaucho

Re: Over op een ander bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:26

Toen ik ging overstappen ben ik begonnen met een shank snaffle, dus zeg maar gewoon een trensje met scharen eraan. Niet elk paaard vind dit prettig, want het beweegt meer in de mond dan een shank met een vast mondstuk. Dit is dus een kwestie van uitproberen waar jouw paard het best op reageert. Misschien kun je een keer een bit van iemand lenen (instructeur ofzo). Ik zou met wat kortere scharen beginnen, dan werkt het bit niet zo heftig in. In het begin heb ik in plaats van met een kinkettinkje met een gewoon kinriempje gereden, om mijn paard aan de werking van een shank te laten wennen. Ik weet niet of je zelf al ervaring hebt met het rijden met shank. Als je dit nog niet hebt, zou ik de eerste paar keer zeker onder begeleiding van je instructeur rijden. je rijdt met een shank toch op een andere manier dan met een snaffle en dat moet je jezelf in het begin wel goed aanleren. Veel succes!!!

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:52

Ik zou in ieder geval geen shank snaffel nemen.. elk bit wat dubbel kan werkt als een notenkraker, maar de scharen versterken dit effect nog een keer. Shanksnaffels zijn dus zéker niet zo vriendelijk als vaak gedacht wordt. Beter kun je dan een bit nemen met een rollertje in het midden (Billy Allan, Myler Comfort) of op z'n minst een dubbel gebroken bit met een vrij breed middenstuk.
Een bit met een compleet vast mondstuk is, mits het een normale tongboog is (niet te hoog of te laag en met milde bochten naar het rechte stuk zeg maar), over het algemeen ook vrij mild, maar is toch wel iets meer een 'bit voor gevorderden'. Maar het kan zijn dat jouw paard het vaste wel prettiger vind dan de losse onderdelen in z'n mond, dus eventueel wel het proberen waard. Veel hangt n.l. af van de drukpunten waar jouw paard het prettigst op reageert... het ene paard heeft 't liefst een bit wat voornl. op de lagen werkt, het andere paard heeft liever een bit wat meer op tong en/of gehemelte werkt... dat zul je dus moeten uit proberen.
Als je een trainer hebt, is het vast mogelijk om via hem/haar eerst iets uit te proberen, voordat je zelf wat koopt, of informeer eens bij kennissen uit de buurt.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 03:57

Ik rij mijn paard met verschillende bitten.
Buiten rijd ik mijn paard met een Myler Shank Snaffle