Op trektocht, Welk sjabrak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Op trektocht, Welk sjabrak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 16:12

Ik ga deze zomer een trektocht maken. Nu kreeg ik de tip om met een dikker dekje deze week te rijden omdat je paard er anders last van zou krijgen.

Ik heb wat rondgekeken en ik zit te twijfelen tussen de HH pufferpad en de HH sjabrak Non Skid. Allebei in VZH te krijgen.

Over de HH pufferpad staat de volgende info (voor degene die het niet kennen): Dik gevuld pad, vooral geschikt voor intensief gereden paarden. Met voorgevoormde rugnaad en handige lusjes om aan de ringetjes onder het zadelrokje te bevestigen.
Buitenzijde van suèdine, onderzijde van 100% katoen met dikke polyfill vulling.

Hier een fotootje:
Afbeelding

Over Het HH sjabrak Non Skid wordt gezegt:
Sjabrakken gemaakt van zware Keeper-katoen (550 gr) met 'High Density Foam' vulling die garant staat voor een lange levensduur en goed ademend is. De onderkant is voorzien van een volledig warmte en vocht doorlatende PVC 'Non Skid'-laag, die heirdoor goed op zijn plaats blijft liggen. Deze sjabrakken voorkomen warmte opbouw onder het zadel en absorberen druk en wrijving!
Ook hier een fotootje van:
Afbeelding

Ik zit te twijfelen omdat ik altijd met vierkante sjarbrakken rijd. Daarnaast moet het geschikt zijn om een week mee te kunnen trekken.

Waar zouden jullie voor gaan?

Liene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:24

Ik zou denk ik de laatste nemen,omdat de beschrijving me aantrekt,vooral voor tochten te maken.
Heb met geen een van beide ervaring dus veel kan ik je niet helpen

Amulet

Re: Op trektocht, Welk sjabrak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:44

Ik zou voor ik zo'n tweede sjabrak zou kopen wel willen weten hoe stroef die onderkant is. Als dat namelijk van dat non-skid spul is als wat ik in gedachten heb; dan zou ik voor de eerste gaan. Als een paard namelijk een beetje gaat zweten, dan lijkt me zo'n stroef spulletje echt niet fijn. Zou dat niet enorm gaan plakken en trekken? Ik zal eens kijken of ze ze bij Divoza hebben hangen, de beschrijving trekt me wel aan namelijk!

Die eerste dekjes vind ik erg fijn, ik heb er eentje van. Ik moet ook zeggen dat ze langer mooi blijven dan ik gedacht had, het enige plekje waar hij een klein beetje lelijk wordt is bij de klittebandjes om hem vast te maken.

hannatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:16

onthoud dat een dekje is om je zadel tegen je paard te beschermen en niet je paard tegen je zadel, als je zadel goed ligt kan je beter een zomer dekje nemen en dan in zadelvorm.
zo is het minder warm voor het paard en een dikker dekje word ook gelijk zwaarder

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 18:20

Ik heb ze allebei van deze site gehaald, daar zijn ze flink afgeprijsd:
http://www.allesvoorjepaard.nl Onder aanbiedingen natuurlijk.

Natuurlijk is een dekje om je paard te beschermen, daarom wil ik juist een dikkere. We rijden iedere dag zo'n 5 uur en dan beschermt een zomerdekje echt niet voldoende. Het zadel ligt verder perfect. Deze tip kreeg ik namelijk van ervaren trekkers, ik neem aan dat die er wel enigzins kijk op hebben.

Amulet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:30

hannatjuh schreef:
onthoud dat een dekje is om je zadel tegen je paard te beschermen en niet je paard tegen je zadel, als je zadel goed ligt kan je beter een zomer dekje nemen en dan in zadelvorm.
zo is het minder warm voor het paard en een dikker dekje word ook gelijk zwaarder

Zwaarder? Mijn HH pad is lichter dan mijn dunne, maar zware katoenen eurostar dekje.
Ook mijn zadelmaker (die absoluut tegen dikke pads etc. is) raadde mij van de zomer toch zo'n HH pad aan, die is zacht, hij krijgt er geen plekken van (itt bijvoorbeeld een BR event, die was na een lange rit vies en zweterig geworden en toen zat ik wel met een pony met plekken. Het zadel past goed, hij heeft gauw last van plekjes -zowel de DA als de zadelmaker kunnen er niet zoveel aan doen). Met een HH pad heb ik nergens last van. Maar dit verschilt natuurlijk per pad (ik denk dat hij bv van die Anky pads ook last zou krijgen, die zijn nog wat stugger) en per paard. Voor een ander paard zal ongetwijfeld een dun katoenen dekje fijner zijn, maar inmiddels heeft de ervaring geleerd dat voor mijn haflinger een heel zachte pad beter werkt (die pad is overigens nieteens zo heel dik, als je hem indrukt (zoals hij dus onder het zadel zit) dan is hij niet heel veel dikker van mijn zadelvormige (en stugge ) zadelvormige, hij is gewoon veel zachter en neemt het zweet veel beter op.

Ik ga van de zomer ook op trektoch en ga niet voor een zadelvormig dekje, neem liever een vierkante omdat ik anders bang ben dat hij last krijgt van die randen van mijn zadelvormige (die heeft vrij stugge randen).

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:42

fjordnina schreef:
Ik heb ze allebei van deze site gehaald, daar zijn ze flink afgeprijsd:
http://www.allesvoorjepaard.nl Onder aanbiedingen natuurlijk.

Natuurlijk is een dekje om je paard te beschermen, daarom wil ik juist een dikkere. We rijden iedere dag zo'n 5 uur en dan beschermt een zomerdekje echt niet voldoende. Het zadel ligt verder perfect. Deze tip kreeg ik namelijk van ervaren trekkers, ik neem aan dat die er wel enigzins kijk op hebben.

ik bedoelde het dus precies andersom.
je dekjes zijn om je zadel te beschermen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 20:08

Oke daar heb je ook weer gelijk in, maar dat is niet de enige reden. Maar we dwalen af, Je hebt wel een reactie gegeven op het wel of niet dikkere sjabrak, maar de vraag waarom ik dit topic opende heb je nog niet beantwoord, ben dus heel benieuwd uit welke van deze 2 jij zou kiezen?

Oh ja Amulet, Ik heb eens geinformeerd bij die zaak en ik kan em evt. gewoon weer ruilen als het niet goed blijkt te zijn, zo kan ik ook even kijken naar harde randen e.d.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:05

Ik zou gaan voor de eerste.
Dat non-skid materiaal, gebruiken we vaak als onderlegger bij de mentuigen, bij de koetsen in stad Brugge.
Het is echt geen fijn materiaal
Het is redelijk hard, en eenmaal het zweet heeft opgenomen, wordt het redelijk hard!

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 08:46

Ga je met of zonder bepakking rijden? Als met dan ook onder de tassen zorgen voor een buffer laagje. PM Antheman eens op bokt, die doet al jaren trektochten

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 10:43

onze bagage wordt overgebracht per auto, zo hebben we alleen iets van een lunchpakketje, halsters en dat soort kleine dingen mee te slepen.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:58

Je moet gewoon rijden waar je altijd mee rijdt.
Je hebt neem ik aan genoeg dekjes om er dagelijks een schone onder te doen ??

Vaak gaan mensen juist teveel veranderen op lange ritten Hier hebben de paarden alleen maar last van.
Als je je eigen gebruikte dekjes gewoon dagelijks wisselt (aangezien je bagage met de auto gaat) is er toch niets aaqn de hand.

Als je wel besluit om andere dekjes te kopen ga er dan in elk geval intensief mee rijden voordat je weggaat zodat je zeker weet dat je paard ertegen kan, dat het goed ligt en dat ze goed passen.

Succes ermee

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:13

Ik zou ook gewoon een normaal dekje eronder leggen...
Die dikke worden weer zo warm, en als ze te dik zijn kunnen ze je zadel pas vorm te niet doen, waardoor je paard juist drukkingen krijgt...

Als je zadel goed past heb je alleen een dun katoenen dekje nodig om het zweet in op te vangen, zorg wel dat je ze vaak genoeg verwisseld...

liloenstitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:21

Ik zou zeker die dikke niet nemen. DIe heb ik ook en gebruik hem eigenlijk alleen maar wanneer het niet te warm is. In de zomer gebruik ik m helemaal niet. Hij zweet er te erg onder en iedere dag een nat dek opleggen is ook niet echt lekker.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:30

fjordnina schreef:
Oke daar heb je ook weer gelijk in, maar dat is niet de enige reden. Maar we dwalen af, Je hebt wel een reactie gegeven op het wel of niet dikkere sjabrak, maar de vraag waarom ik dit topic opende heb je nog niet beantwoord, ben dus heel benieuwd uit welke van deze 2 jij zou kiezen?

Oh ja Amulet, Ik heb eens geinformeerd bij die zaak en ik kan em evt. gewoon weer ruilen als het niet goed blijkt te zijn, zo kan ik ook even kijken naar harde randen e.d.

ik zou de tweede kiezen omdat dat zadel vorm heeft is voor het paard/pony misschien wel fijner.
ook de tekst trekt me wel aan.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:02

pantarhei schreef:
Ga je met of zonder bepakking rijden? Als met dan ook onder de tassen zorgen voor een buffer laagje. PM Antheman eens op bokt, die doet al jaren trektochten

Ik kan je deze van harte aanbevelen:

Afbeelding

Ik moet je er wel bij vertellen dat ik altijd met bagage rijd.
Ik vind het belangrijk dat een dek dik genoeg is, maar ook snel droog is, de schokken absorbeert etc etc.

Hiervoor reed ik met Stübbendekjes, ook heel erg fijn.
Maar dan nam ik halverwege de tocht, als er een groom met schone kleding kwam, ook een vers dekje. Ik reed niet 8 dagen met hetzelfde dek.

Met deze HAF pad hoop ik dat WEL te kunnen doen! Die zijn nl zoo schoon ,ik hoef hem alleen even af te sponzen.

Ga NIET met nieuwe dekjes rijden! Zorg ervoor dat ze ruim van te voren getest zijn!

Taron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:31

ik wou je net de haf dekjes aanbevelen, die ademen heel erg goed, en zijn goed beschermend

hannatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:27

waar kan je die hafdekjes kopen?
sorry voor het off topic zijn maar vind hem wel handig

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:56

Van wat voor materiaal zijn die haf dekjes eigenlijk? t ziet eruit als neopreen en dat word heel warm dus dat zou ik niet nemen.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:10

Charos schreef:
Van wat voor materiaal zijn die haf dekjes eigenlijk? t ziet eruit als neopreen en dat word heel warm dus dat zou ik niet nemen.

Superhigh tech materiaal, ontwikkelt door top endurance ruiters uit Italie.
Beslist geen neopreen

JE kunt ze oa hier kopen:

www.buitenzinnig.nl

Kun je ook precies lezen welke materialen erin zitten.

fjordnina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 20:11

Antheman schreef:
pantarhei schreef:

Ik kan je deze van harte aanbevelen:

http://ma.rtij.nl/fotos.hester/trektochtdek.JPG[/img]

Ik moet je er wel bij vertellen dat ik altijd met bagage rijd.
Ik vind het belangrijk dat een dek dik genoeg is, maar ook snel droog is, de schokken absorbeert etc etc.

Hiervoor reed ik met Stübbendekjes, ook heel erg fijn.
Maar dan nam ik halverwege de tocht, als er een groom met schone kleding kwam, ook een vers dekje. Ik reed niet 8 dagen met hetzelfde dek.

Met deze HAF pad hoop ik dat WEL te kunnen doen! Die zijn nl zoo schoon ,ik hoef hem alleen even af te sponzen.

Ga NIET met nieuwe dekjes rijden! Zorg ervoor dat ze ruim van te voren getest zijn!

Met nieuwe dekjes was ik zowieso niet van plan. We gaan eind juli trekken en daarom win ik nu ook alvast informatie in. Ben ik er bij tijds bij.

Die dekjes lijken inderdaad ideaal voor een trektocht! Ik heb even gezocht op internet en nu vind ik 88 euro toch wel erg prijzig voor iets wat je maar een week echt gebruikt. Snap best dat jij die aanschaf wel deed, jij trekt zo veel, maar ik weet niet eens of ik na deze keer nog zo'n tocht onderneem en dan wil ik er geen kapitaal voor kwijt. Natuurlijk kunnen dekjes ook na die week gebruikt worden, maar in principe heb ik er genoeg, dus ze worden dan speciaal voor dit doel aangeschaft. Daarom wil ik wel iets goeds, maar niet al te duur.

Misschien een beetje verwarrend, hoop dat jullie er toch uit kunnen komen.

Ik heb ondertussen de non skid toch maar besteld. Van tevoren gevraagd of ik het evt. kan ruilen en dat kan. Ik mag em zelfs passen. Ik loop op deze manier dus weinig risico en weet wat ik koop.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:20

Ik begrijp je wel hoor. Jij reist met een auto achter je aan. Dan is het een kleine moeite om voor iedere dag een schoon dekje mee te laten brengen.

HEt afgebeelde dekje was nog duurder, nl 109 euro. Ik heb een bijkomende handicap, ik rij op een Startrekk zadel , dus ik MOET een echt goed dekje hebben. Eentje die ruggegraadvrijheid garandeert.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 20:35

Ja inderdaad, dat is wel heel erg prijzig, maar ja jij gebruikt het voldoende. Zo'n zadel is inderdaad een handicap in dit geval, maar wat lijkt het me heerlijk zitten!