Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Goudvarken schreef:Als je geen idee heb hoe je teugels moet bevestigen... dan heb ik ook het voorgevoel dat je ook niet bekwaam genoeg bent voor zo'n bitje, sorry als ik het fout heb hoor.
Maargoed je kan er iig 2 losse teugels aan doen, of via een zogeheten pelham riempje de 2 ringen met mekaar verbinden en daaraan 1 teugel.
Supertje schreef:Als je al niet weet hoe de teugels vast moeten zou ik er zeker niet zonder goede (!!) begeleiding mee gaan rijden.
Waarom wil je een pelham gebruiken? Het is een behoorlijk scherp inwerkend bit, en hoort niet in onervaren handen thuis, daar moet je eerst mee leren omgaan.
De teugels moeten dus niet alleen aan de onderste ringen! Een pelham rijd je met dubbele teugels, 1 paar aan de normale bitringen, en 1 paar aan de onderste ringen.
Als je de teugels alleen aan de onderste ringen zou doen komt dat neer op je bit als breekijzer gebruiken, en bovendien is een pelham daarvoor niet gemaakt.
Je hebt ook riempjes die je aan de beide bitringen kunt doen, en dan je teugels aan die riempjes. Gebruik die ook nooit, dat komt namelijk op hetzelfde neer als wanneer je de teugels alleen aan de onderste ringen zou doen, dan werkt het onnodig erg scherp en erg onduidelijk in voor je paard.
De verdeling van de teugels in je hand is ook nog een verhaal apart, en hoe ermee te rijden helemaal. De onderste teugel (die dus inderdaad een flinke hefboomwerking heeft), is niet bedoeld om op dezelfde manier contact mee te hebben als bij een trensje.
Dit is dus niet iets wat je jezelf aan kunt leren, maar daar heb je echt les bij nodig als je er nog nooit mee gereden hebt.
Xox schreef:De pelham is niet altijd een stang. Hij is er ook enkelgebroken en zelfs dubbelgebroken
wouterpaard schreef:Ik gebruik wel pelhamriempjes, omdat ik de hefboomwerking nodig heb. Dit alleen buiten als ik een groep rij, en dan niet met twe teugels wil zitten.