pelham bit vraag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yellow20

pelham bit vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 00:23

hallo bokkers
ik heb een vraag aan jullie,
hoe moet je een pelhambit bevestigen, het gaat om de teugels waar moet ik die vast maken?
aan de onderste ringen?
want het lijkt me toch dat het een hefboomwerking moet hebben?
of heb ik dat mis?

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 00:39

Als je geen idee heb hoe je teugels moet bevestigen... dan heb ik ook het voorgevoel dat je ook niet bekwaam genoeg bent voor zo'n bitje, sorry als ik het fout heb hoor.

Maargoed je kan er iig 2 losse teugels aan doen, of via een zogeheten pelham riempje de 2 ringen met mekaar verbinden en daaraan 1 teugel.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 00:40

Als je al niet weet hoe de teugels vast moeten zou ik er zeker niet zonder goede (!!) begeleiding mee gaan rijden.
Waarom wil je een pelham gebruiken? Het is een behoorlijk scherp inwerkend bit, en hoort niet in onervaren handen thuis, daar moet je eerst mee leren omgaan.

De teugels moeten dus niet alleen aan de onderste ringen! Een pelham rijd je met dubbele teugels, 1 paar aan de normale bitringen, en 1 paar aan de onderste ringen.
Als je de teugels alleen aan de onderste ringen zou doen komt dat neer op je bit als breekijzer gebruiken, en bovendien is een pelham daarvoor niet gemaakt.
Je hebt ook riempjes die je aan de beide bitringen kunt doen, en dan je teugels aan die riempjes. Gebruik die ook nooit, dat komt namelijk op hetzelfde neer als wanneer je de teugels alleen aan de onderste ringen zou doen, dan werkt het onnodig erg scherp en erg onduidelijk in voor je paard.

De verdeling van de teugels in je hand is ook nog een verhaal apart, en hoe ermee te rijden helemaal. De onderste teugel (die dus inderdaad een flinke hefboomwerking heeft), is niet bedoeld om op dezelfde manier contact mee te hebben als bij een trensje.
Dit is dus niet iets wat je jezelf aan kunt leren, maar daar heb je echt les bij nodig als je er nog nooit mee gereden hebt.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 00:43

Goudvarken schreef:
Als je geen idee heb hoe je teugels moet bevestigen... dan heb ik ook het voorgevoel dat je ook niet bekwaam genoeg bent voor zo'n bitje, sorry als ik het fout heb hoor.

Maargoed je kan er iig 2 losse teugels aan doen, of via een zogeheten pelham riempje de 2 ringen met mekaar verbinden en daaraan 1 teugel.

Nogmaals, gebruik alsjeblieft geen pelhamriempjes.... Dat zijn echt ondingen waarmee het bit onnodig erg scherp inwerkt. Een Pelham is juist gemaakt om een verschil te hebben in de werking van de onderste en bovenste teugel, en dat verschil haal je weg door die riempjes. Je hebt dan dus altijd een (bovendien hele foute) hefboomwerking, en dat is niet de bedoeling.

yellow20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 12:44

Supertje schreef:
Als je al niet weet hoe de teugels vast moeten zou ik er zeker niet zonder goede (!!) begeleiding mee gaan rijden.
Waarom wil je een pelham gebruiken? Het is een behoorlijk scherp inwerkend bit, en hoort niet in onervaren handen thuis, daar moet je eerst mee leren omgaan.

De teugels moeten dus niet alleen aan de onderste ringen! Een pelham rijd je met dubbele teugels, 1 paar aan de normale bitringen, en 1 paar aan de onderste ringen.
Als je de teugels alleen aan de onderste ringen zou doen komt dat neer op je bit als breekijzer gebruiken, en bovendien is een pelham daarvoor niet gemaakt.
Je hebt ook riempjes die je aan de beide bitringen kunt doen, en dan je teugels aan die riempjes. Gebruik die ook nooit, dat komt namelijk op hetzelfde neer als wanneer je de teugels alleen aan de onderste ringen zou doen, dan werkt het onnodig erg scherp en erg onduidelijk in voor je paard.

De verdeling van de teugels in je hand is ook nog een verhaal apart, en hoe ermee te rijden helemaal. De onderste teugel (die dus inderdaad een flinke hefboomwerking heeft), is niet bedoeld om op dezelfde manier contact mee te hebben als bij een trensje.
Dit is dus niet iets wat je jezelf aan kunt leren, maar daar heb je echt les bij nodig als je er nog nooit mee gereden hebt.

ik ga dat bit niet op mijn paard gebruiken hoor
maar een kennis rijd er mee, omdat zijn paard niet te stoppen is
maar hij heeft die teugels op de gewone ringen, en zonder kettingen of dubbele teugel
dus vroeg ik me af of dat dan wel werkt?
en les krijgt hij wel hoor
het is trouwens een pelham stang
maar ik dacht dat het mischien net zoals een pessoa bevestigd moet worden
dus dat is fout?

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 13:06

Dan werkt het dus niet bepaald zoals het hoort. En bovendien is het gebruik zoals jij beschrijft ook erg fout. Een stang moet altijd met kinketting gereden worden, deze geeft namelijk niet alleen druk in de kingroeve, maar zorgt er ook voor dat de werking beperkt wordt. Zonder ketting kunnen de scharen helemaal naar achteren doorslaan, wat een erg grove inwerking geeft.
Heeft hij de teugels alleen op de normale bitringen, dan is het voor het paard heel erg ongemakkelijk, omdat de onderbomen van de stang dan los zitten en 'klapperen' waardoor het bit heel onrustig in de mond ligt.
De teugels aan de gewone bitringen hebben de werking van een ongebroken trens (nooit een gebroken pelham gebruiken, die bestaan wel), de teugels aan de onderste bitringen werken als een stang.
Het moet dus zeker niet zoals een pessoa bevestigd worden.

Een pelham is altijd een stang. Ieder bit met hefboomwerking is een stang, en ieder bit zonder hefboomwerking is een trens. Dat heeft niets te maken met de vorm van het mondstuk, alleen dus met wel of niet een hefboom.

We hebben het trouwens toch wel over hetzelfde bit he? Dit is een pelham:
Afbeelding
En hier zie je een pelham met teugels:
Afbeelding

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:07

De pelham is niet altijd een stang. Hij is er ook enkelgebroken en zelfs dubbelgebroken

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:21

Xox schreef:
De pelham is niet altijd een stang. Hij is er ook enkelgebroken en zelfs dubbelgebroken

Ook als hij enkel of dubbelgebroken is is het een stang Ieder bit met hefboomwerking is een stang, dat heeft niets met het mondstuk te maken, maar met de werking.
Ieder bit zonder hefboomwerking is een trens. Zo is dit bijvoorbeeld ook een ongebroken trens, en geen stang:
Afbeelding

Overigens is een (enkel of dubbel) gebroken pelham een martelwerktuig.... een gebroken bit werkt namelijk heel anders in dan een ongebroken bit. Een ongebroken bit drukt op de lagen en de tong, een gebroken bit werkt eigenlijk als een soort notenkraker op de onderkaak.
Bij een trens is deze notenkrakerwerking vele malen minder dan wanneer er ook nog een hefboomwerking bijkomt. Dan werkt het heel hard in op de onderkaak door deze met grote kracht samen te knijpen.

Nijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:49

Kan niets anders zeggen dan dat supertje het goed heeft uitgelegd.

Verder, waarom een pelhambit gebruiken als het paard niet te stoppen is? Het lijkt mij sterk dat dit alleen met een ander bit is op te lossen.

wouterpaard

Re: pelham bit vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:34

Ik gebruik wel pelhamriempjes, omdat ik de hefboomwerking nodig heb. Dit alleen buiten als ik een groep rij, en dan niet met twe teugels wil zitten.

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:44

Ik rijdt mijn ex-grandprix paard op een pelham omdat ik niet met stang en trens wil rijden en hij geen trens in wil. Ik rijd dus ook buiten met een dubbele teugel, dat went wel. Maar als er iemand anders (type beginner) ff op mijn paardje zit zeg ik altijd : "niet aan de onderste teugel komen, je kan zijn kaak zowat breken" De inwerking is echt heftig. Ik raad dit bit bij iedere beginner of onhandige ruiter af!

merrieveulen

Re: pelham bit vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:09

wouterpaard schreef:
Ik gebruik wel pelhamriempjes, omdat ik de hefboomwerking nodig heb. Dit alleen buiten als ik een groep rij, en dan niet met twe teugels wil zitten.

dan ben je dus bezig met je eigen gemak, en niet met dat van het paard.

@ TS: een paard dat op een 'gewoon' bit niet te stoppen is, heeft training nodig, geen scherper bit. als je bij een pelham de teugels alleen aan de 'gewone' ring hebt, kan je bijna net zo goed een ongebroken trens nemen.

het komt dus neer op training, of je paard te stoppen is. ik rij tegenwoordig bitloos, en hiervoor heb ik met diverse soorten bitten geëxperimenteerd. er kwam uit dat mijn paard bitloos het fijnst te rijden is, en dat zelf ook het prettigst vindt. een scherper bit inhangen zegt meer over de rijkunst van de ruiter dan over het paard.

never

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 15:55

ik gebruik pelham riempjes en maak de teugel daar aan