Martingaal of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Martingaal of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:34

Wat denken jullie...

Ik ga morgenvroeg voor het eerst met mijn paardje naar buiten. Hij is nog nooit in dat bos geweest (ja, 300 meter misschien). Hij is op zich heel braaf, bokt niet gemeen ofzo, maar is wel overal waar hij tot nu toe voor het eerst kwam erg kijkerig en loperig. Tweede keer is 'ie braaf en derde keer doet 'ie of hij nooit anders heeft gedaan.

Nu ben ik dus even aan het overwegen of ik morgen van iemand een martinaal zal lenen (rijd normaal zonder). Paardje kent het wel, vorige eigenaar heeft het me wel aangeraden, meisje waar het paardje stond voor wij hem kochten heeft de eerste keer ook rustig zonder gedaan. Nu is het wel zo, dat zij de eerste keer aan de hand heeft gedaan en niet direct ruim een uur.

De vorige eigenaar is erg onzeker in het rijden en heeft hem altijd gereden met slof omdat ze van mening was dat zonder absoluut niet mogelijk was en dat ze er dan af zou vallen enzo. Inmiddels is wel gebleken dat al die onzin totaal niet nodig is en dat hij daar alleen gestresst van raakt. Maar; martingaal kent hij dus wel en daar heeft hij niet zulke nare ervaringen aan overgehouden als aan de slof.

Ik weet nu dus niet zo goed of ik wel of geen martingaal zal gebruiken morgen. Ik moet er nog wel eerst één zien te regelen en op zich vertrouw ik wel op het woord van dat meisje waar hij vorig jaar stond en ben ik niet bang dat er iets mis zal gaan. Wat zouden jullie doen?

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:37

Ik zou eigelijk zonder proberen als het niet goed gaat kan je de volgende keer nog altijd een martigaal gebruiken

kels

Re: Martingaal of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:38

Zelf zou ik het wel doen je kan er beter een omhebben en niet nodig hebben, dan dat je er een nodig hebt en niet om hebt.. Teminste dat is mijn mening

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:41

Ik vind het je kan er beter pas later een hulpteugel omhangen
ik ben er niet tegen heb zelf ook een martigaal omhangen
maar je moet gewoon doen waar jij je het veiligst bij voelt

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:45

Ik zou het zelf wel doen. Als het goed gaat kun je hem de tweede of derde keer naar het bos gewoon thuis laten.

Nijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:51

Ik zou het ook doen, als je het goed afstelt heeft het paard er verder geen hinder van maar geeft net iets meer ''veiligheid'''.

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 00:14

Een martingaal is bij goed gebruik niet schadelijk. Het zorgt er alleen voor dat je paardje stuurbaar blijft als ie zn hoofd hoog doet (bv als ie iets engs ziet etc.). Ik zou 'm dus wel om doen! Kijken hoe het gaat, en eventueel de volgende keer thuislaten!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 08:02

Jep, ik weet hoe hij werkt en dat 'ie niet ingrijpt zolang er geen aanleiding voor is. Ik heb besloten gewoon te kijken of ik er vanmorgen nog ergens één kan lenen, in dat geval doe ik hem om, en wanneer ik er geen kan lenen, probeer ik het zonder.

Dank jullie wel voor jullie advies

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 08:11

Veel plezier in het bos.....En beter mee verlegen dan om verlegen. Hij kan echt geen kwaad als hij goed is afgesteld.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:38

Ik ben ook voor de martingaal. Behalve dat het paard stuurbaar blijft is het ook voor de ruiter een mooi houdvast. Ik heb er dan ook altijd 1 om als ik het bos in ga. Tijdens een galop houd ik mij dan met 1 hand vast aan de riem om zijn hals. Op deze manier blijf je beter in evenwicht en zit je hem niet zo in zijn mond. Ik vind het dus ook voor de ruiter een fijne "hulp" teugel.

Enne hier schijnt de zon, dus heel veel plezier.....

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 13:01

Ik zou het ook doen. Het is niet zo'n strenge hulpteugel en beter preventief dan achteraf zeg maar. (Niet normaal nederlands maar ik kom er even niet uit. )

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 14:55

ik kreeg bij mijn nieuwe paard ook het advies van de oude eigenaar om met buitenrijden een martingaal om te doen. Maar koppige ik dacht ach we kunnen wel zonder, maar mijn paardje sloeg me bijna een bloedneus zover deed ie zijn kop omhoog. Dus voortaan rijd ik buiten met martingaal. Ik zou hem er dus ook gewoon omhangen. De eerste keer is alles sowieso spannend voor het paard, en zo zit je er zelf misschien ook net wat lekkerder op. En een martingaal kan geen kwaad (mits goed gebruikt )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 14:59

Haha nou ja, ik hecht op zich meer waarde aan het oordeel van diegene waar hij afgelopen jaar heeft gestaan als aan dat van de vorige eigenaar (erg onzeker vrouwtje die hem onder alle omstandigheden met slof reed omdat 'ie anders raar zou gaan doen, ofzo. Terwijl hij erg braaf is...)

Voor de zekerheid toch maar eentje omgedaan, het had ook prima zonder gekund (heeft wel ingegrepen maar denk niet dat 'ie zonder onbestuurbaar was geworden ofzo), maar vooral in het begin was ik toch wel blij dat 'ie er aan zat.

Was verder een lekkere rit. Ruim een uur weg geweest, aardig groot rondje, 4x een stuk gegaloppeerd. Eerste galop (eigenlijk hele eerste stuk) vooral erg sterk, tweede keer gaf 'ie wel een paar bokjes, laatste begon hij wat met zijn hoofd omlaag te trekken. Verder was het wel relaxed, hij was erg lief en we zijn maar één eng ding tegengekomen