hoefschoenen, ervaringen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MissJeanny

hoefschoenen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 18:20

Deze zomer waren we van plan om mijn shet weer op ijzers te zetten.
Aangezien we haar voor de kar hebben en we een camping hebben waar we tochtjes met een ponykar aanbieden.
Nu heb ik een tijd geleden over een hoefschoen gehoord.

Nu was mijn vraag,

Hoe lang kunnen die hoefschoenen ongeveer mee als je ze ongeveer een paar keer per week en dan een uur lang zou gebruiken.
(Dan gaan we van het hoogste uit, het zal wel ietsje minder en minder vaak zijn)

Zijn ze ook verkrijgbaar in shetlandmaat?

Wat is de prijs ongeveer?

En heeft iemand ervaringen met hoefschoenen, raden jullie het aan of raden jullie het af?

Alvast bedankt voor de informatie.

Voor mijzelf zou ik het wel handig vinden omdat ik dan ook vaker weg kan met de kar. IJzers zijn best duur en als ik haar er nu al opzet moeten er dus vaker nieuwe ijzers onder. Een hoefschoen kun je gewoon aandoen als dat moet en kan ik dus vaker weg.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:32

Wij hadden iemand op stal die hoefschoenen gebruikte,

zij had een arabiertje, en volgens mij waren die hoefschoenen 150 per paar!
Toen we samen buiten zijn gaan rijden, is ze ze geloof ik wel 3x kwijt geraakt, dit was wel in het zand meestal tijdens de galop.
Niet echt ideeal dus!

Misschien dat ze goedkoper zijn in shetlanderformaat, maar echt goedkoper en handiger is het denk ik niet.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:32

Ik heb een paar marquis hoefschoenen, 200 euro per paar!!

Deze heeft naast de gewone sluiting ook nog de mogelijkheid om de achterkant
in de kootholte op te vullen met lucht, met een pompje.

Deze schoenen had mijn hoefsmid gepast en verkocht.

Mijn paard kan er niet op lopen, stap gaat perfect, maar zodra we gingen draven
verloren we die dingen keer op keer. En ik kan je vertellen dat het niet ontspannen rijdt als
je continu moet checken of je geen schoen verloren bent!! Het is namelijk nogal aan de prijs om
eentje kwijt te raken.

Ik werd er zo sjago van. Niets geen lekkere relaxte rit, nee continu opletten of ze allebei de schoenen nog had, terug keren om de schoenen te gaan zoeken, af stijgen, schoen aan...weer oppompen (pompje nam ik altijd mee)..en dat een paar keer per rit.

Mijn paard staat weer lekker relaxed op ijzers!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:23

Zelf heb ik de easyboots gekocht voor onze arabier. Ongeveer 60 euro per stuk. Ons paard heeft smalle, enigszins langwerpige hoeven, en ik vind zelf dat de pasvorm van hoefschoenen over het algemeen meer geschikt is voor ronde hoeven. Ze hadden daarom wel de neiging om een beetje te draaien. Voor nood of af en toe is het een aardige oplossing. Als je iedere dag op de weg rijdt, dan is gewoon beslag veel handiger. Ik heb ook de Boa boots geprobeerd, maar die zaten voor geen meter. Die dingen zijn wel heel handig met aan- en uitdoen, maar hebben niet zo'n geweldige pasvorm. Het ligt dus een beetje aan de vorm van de hoef van jouw pony. Dus net als gewone schoenen zal je ze moeten passen.