nieuw zadel en regen en zand, onderhoud?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

nieuw zadel en regen en zand, onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 17:28

Mijn net 4 weken oude Maestoso heeft het zwaar te verduren: 6 keer gereden waarvan 4 keer in de regen. 2 keer is het zadel echt behoorlijk nat geweest.
Vanmorgen was het weer zover, ik was volledig nat (ook m'n ondergoed), en m'n zadel dus ook. Nu kan ik wel een ander zadel op m'n paard leggen, maar dit zadel is op maat gemaakt en daarom wil ik niet met een niet passend zadel rijden. Bovendien hoort een A-merk in mijn ogen hier tegen te kunnen mits je het zadel goed onderhoudt.
De zadelmaker adviseerde de eerste 4 weken zowieso 1 keer per week het zadel schoon te maken met zadelzeep en hierna het zadel helemaal in te vetten met ledervet/Hamanol. Eventueel mocht ik de ruwe kant van het leer met een klein beetje olie doen (dit is bij de Maestoso dus alleen de onderkant van het bovenste zweetblad). De kussens mocht ik niet met olie doen. Bij regen en vuil moest ik het vuil na het rijden er zo veel mogelijk afhalen en hierna het zadel laten drogen en vervolgens met lederzadelzeep gevolgd door ledervet invetten. Ik heb mijn zadel dus nu al 5 keer helemaal schoongemaakt en netjes gepoetst met Hamanol.
Het zadel lijkt niet te lijden van het vieze weer dat we de laatste tijd gehad hebben. Maar het zadel moet uiteraard nog zeer lang mee.

Wat voor onderhoud doen jullie aan een nieuw zadel dat nat is en vies is (er staat water in de bak en dus spettert alles omhoog, zand zit na het rijden overal).

Nouvel

Re: nieuw zadel en regen en zand, onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:49

hmm, ik had vanmorgen ook stortregen tijdens mijn les, ook tot op m'n ondergoed nat dus...

Ik hang mijn spullen dan altijd goed te drogen, niet te warm, en als alles goed droog is maak ik het schoon en vet ik het in met ledervet.
Eigenlijk ziet het er dan allemaal weer keurig uit, dus volgens mij moet dat met jouw zadel ook wel goed komen.
Vooral als het een goed merk is...

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:14

pff ik heb ook net een nieuw zadel en kreeg me toch een uitleg hoe ik hem moest onderhouden. Maar goed voor zover ik het heb onthouden moest ik mijn zadel schoonmaken met een vochtige doek. Dan zadelzeep (niet laten schuimen, dat zei die man honderd keer ) en dan elke week, 4 week lang, alles in olien met een doek behalve de bovenkant. De bovenkant moet dan met Hamanol. Na die 4 keer moest ik de kussens met ledervet doen en de rest van het zadel schoonmaken met zadelzeep en daarna Hamanol.
Maar over de kussens invetten met ledervet ben ik nog niet helemaal over uit, een stalgenootje kreeg van dezelfde zadelmaker te horen om zo weinig mogelijk met de kussens te doen, dus die laat ik na de 4 keer olie ook maar gewoon zitten
Welke zadelmaker heb je trouwens?

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:31

Alytje schreef:
Maar over de kussens invetten met ledervet ben ik nog niet helemaal over uit, een stalgenootje kreeg van dezelfde zadelmaker te horen om zo weinig mogelijk met de kussens te doen, dus die laat ik na de 4 keer olie ook maar gewoon zitten
Welke zadelmaker heb je trouwens?

de kussens moet je echt niet olien hoor! Dat trekt in de vulling en daardoor krijg je klontvorming. Is niet prettig voor je paard.

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:29

Goed laten opdrogen, daarna een klein beetje Halmanol erop, doe ik altijd, en ze zien er nog uit als nieuw