Bultjes op zadel na opvullen ..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Bultjes op zadel na opvullen ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 21:18

Hallow Allemaal !

Ik heb deze week mijn zadel laten opvullen, omdat het door de verandering in bouw van mijn paard, niet meer goed op de rug lag ..
Sinds vandaag heb ik mijn zadel terug .. En wilde meteen even kijken hoe het lag ..

Toen ik ging longeren begon het zachtjes te regenen .. Maar tegen de tijd dat ik op wilde stappen stortte het zo hard ..
Dat ik maar terug naar stal ben gegaan, omdat we binnen enkele seconden doordrenkt waren ..
Terug op stal heb ik mijn paard afgezadelt omdat het niet meer wilde stoppen met regenen ..

Maar nu het probleem .. Mijn zadel is tijdens die hoosbui ook helemaal nat geworden ..
En ineens ontdekte ik allemaal kleine bultjes bovenop het zadel .. Ik heb het zadel nu een beetje laten drogen tot het bijna droog was, en toen ingevet met olie ..

Maar de bultjes bleven wel zichtbaar .. Het zadel is al vaker nat geweest door de regen, maar ik heb nog nooit die bultjes gezien ..
Zou dit komen door het opvullen? (voorkant en achterkant zijn opgevult, bovenkant niet)
En wat kan ik hiertegen doen?

Hier kun je de bultjes goed zien, natte vlekken zijn olie die nog niet is uitgewreven ..
Afbeelding

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:02

Er is wsl iets misgegaan bij het vullen, volgens mij is de inhoud gaan klonteren..

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:31

Het lijkt op een coating op het leer waar het water onder getrokken is. Kan niet veel kwaad en zal grotendeels weer verdwijnen als het zadel droog is.
Lijkt mij niet dat dit van het vullen komt.
Als de vulling bobbelig is, dan is er niet goed opgevuld.

Overigens, je moet een zadel niet invetten voordat het goed droog is.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:44

Dit heeft helemaal niets met vullen te maken maar met structuur veranderering van het leer door invloed van vocht. Waarschijnlijk is de zitting onvoldoende beschermt tegen vocht geweest en heeft dit kunen gebeuren. Na heel lange tijd kan dit weer weg trekken.

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 15:02

Dank jullie voor de reacties
@ germie ; ik heb juist altijd gehoord dat je je zadel net voordat het helemaal droog is moet invetten, om uitdrogen te voorkomen ..
@harnessmaker ; De zitting was idd niet beschermt, mijn zadelhoes bleef niet zitten tijdens het longeren, dus heb ik die er maar af gehaalt ..

Kan ik hier verder niks aan doen?
Vandaag was het in elk geval al een stukje minder

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:54

Afhankelijk van de leersoort en looiing kan dit helemaal verdwijnen maar dat is gen garantie helaas...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:12

T´is zeker een Kieffer?

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 21:39

Nee het is een euroriding .. Oud model nog, maar vind um te lekker rijden om in te ruilen
Maar de bultjes zijn inmiddels weggetrokken, je ziet nu alleen nog kleine vlekjes ..
Maar is in elk geval al beter dan die bultjes ..