Spaanse intresses en barefoot vraagjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Spaanse intresses en barefoot vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 11:52

Eindelijk is het dan zover dat mijn paardje eindelijk een eigen zadel krijgt. En zat zadels zijn er leuk, maar ja, wat informatie is altijd leuk.

Ikzelf heb een Haflinger, een geval apart in elk opzicht, die een duidelijke en uitermate makkelijke schoft heeft voor een Haflinger.
Een schoft waar in iedergeval van alles op past, van dressuur tot quarterhorse westernzadels.

Ikzelf heb de intresse in spaanse zadels, met de voorkeur naar het Vaguera zadel, omdat deze word aangeprezen als zowel comfortabel voor ruiter als paard. Een mevrouw die zelf een andalusier had met Vaquera zadel, vertelde mij dat mijn haf een goede schoft ervoor had.
Mijn vraag is dan voor het Vaquera zadel; wat is over het algemeen de ervaring met deze zadels? Zitten ze inderdaad heerlijk? Is het mogelijk er gewoon mee te rijden, of zit je echt vast aan de Doma Vaquera stijl?
Sites zijn heel goed in aanprijzen van hun zadels, maar ik wil eerder wat échte informatie, als er tenminste een site is met informatie over vaquera zadels. (ik vond alleen winkels)
Afbeelding

Het volgende zadel was de Alta Escuela, letterlijk vertaald Hoge School. Oftewel het zadel voor het hoge school rijden. Ook dit zadel word als comfortabel aangeprezen voor uiter en paard, omdat het de schouders vrijhoud en het gewicht goed verdeeld. Omdat mijn haf veel op de voorhand loopt en stijf is in de schouders leek het mij een goede keus om meer het gewicht van de schouder af te brengen.
Ook hier is de vraag of iemand ervaring heeft met deze zadels. Eén vraag is dan ook of ze alleen maar passen op barokke paarden.
Afbeelding

Als laatste het barefoot zadel (ik zag al dat al wat mensen hier barefoot rijden...) ik vond het principe dat het boomloos id, en dus precies past, een intressant idee. Alleen heb ik zoiets van; je zit op een kussentje, en niets meer. Heeft het nog een beetje de vorm van een zadel? Of is het echt een dekentje? Heb je nog steun?
Als het paard eens gek doet, verlies je dan niet teveel zit op dit zadel?
En tja, zit ik nog eigenlijk ergens op, of is het in principe zonder-zadel-rijden? >;)

Misschien heeft iemand, of meerdere personen, ervaring met deze zadels, ikzelf ben één en al oor. _/-o_

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:53

Nou dan reageer ik maar

Over de bovenste 2 zadels kan ik weinig zeggen , heb er zelf geen ervaring mee.
Over de Barefoot weet ik wel veel uiteraard

De Barefoots zijn wel wat meer dan een kussentje hoor
Kijk maar op www.BoomloosRijden.nl , de SHOP-pagina , daar staan de verschillende leverbare modellen op en ze hebben zowel voor als achter een boogje waardoor je een fijne veilige zitting krijgt die zeker niet onderdoet voor de 2 zadels die je hierboven hebt geplaatst. Het voordeel van boomloos is dan nog dat je dicht op en om je paard heen zit en veel contact hebt , daardoor ben je 1 met je paard , voel je rare bewegingen eerder aankomen en heb je heel veel houvast door het goede contact. Ook kun je op de site veel reacties vinden van kopers en testers van de Barefoots.

Roane

Re: Spaanse intresses en barefoot vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 17:46

Ik had al zo'n idee dat jij de vraag zou beantwoorden.
De barefoot-site heb ik al helemaal uitgeplozen.

Dus in een barefoot zit echt dat 'lepel' idee dat je bij een zadel hebt, echt een zit?
En ik had al door dat Tirion duurder is, en dat er nog startrekk zadels zijn. Wat maakt die dan verschillend van barefoot?
*wakkert concurrentiestrijd lekker aan* }>
En Barefoot schuift niet? Omdat het zo... schuiverig lijkt... er is wel een pad ervoor, maar gewoon het zadel?

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:50

Ik kan je wel zeggen, dat ik tevreden ben met mijn barefoot!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 18:46

Why? *duikt er als een havik op af*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:50

Roane schreef:
Ik had al zo'n idee dat jij de vraag zou beantwoorden.

Ik zag dit topic vanochtend al staan , en dacht : ik hou me er lekker buiten , hoef me niet zo nodig steeds op te dringen namelijk , en hou zulke topics vaak van de zijlijn in de gaten , vind het zelf ook mega-interessant natuurlijk wat iedereen te zeggen heeft. Als er dan vragen zijn waar niemand verder echt een antwoord op heeft of er worden rare dingen verteld ofzo , reageer ik pas.

Maar nu had er nog niemand op je vraag gereageerd en dat vond ik ook zo sneu , hihi.
Dus dacht nouja dan ga ik wel

Er zit gelukkig geen echte lepel in de Barefoots , dat is een vorm die een boom juist aan een zadel geeft , en waardoor mensen snel bij een wat te korte zitting rugpijn krijgen.

Er zit wel een achterboogje waardoor je een superveilig gevoel hebt , zeker bij de nieuwe Barefoots met het hogere achterboogje erop. En je zit natuurlijk in de ronding van de rug van je paard. Maar geen kunstmatige ronding verder.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:52

Mijn paardje loopt er beter onder, schoudertjes liggen vrij, dus ze beweegt prettiger

Je kunt alle info vinden op die boomloos rijden site! Volgens mij bieden er ook een aantal mensen barefoots aan op bokt. Nieuw zijn ze gelukkig ook niet zo heel duur.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:58

O verschil tussen Torsions en Barefoots is op zich heel weinig , het principe is hetzelfde. Alleen zijn er dan verschillen in modellen , en Torsion heeft veel meer mogelijkheden om zadels echt helemaal naar wens te maken qua kleur en materialen enzo , dat is het grote voordeel van Torsion !

Grote voordeel van Barefoot is weer de prijs , omdat er geen bijzondere maatwerk-opdrachten aangenomen worden en alles gewoon constant gemaakt kan worden in vastgestelde maten en kleuren kunnen de kosten een stuk lager blijven , is ook wel logisch natuurlijk. Het is maar net wat je precies wilt en welk model je aanspreekt , welk zadel je kiest.

Op zich hoort het zadel niet te schuiven , je hoort ook enorm veel van mensen die wanhopig zijn geworden van gewone zadels , al vanalles geprobeerd , allerlei types en zadelmakers erbij gehad , maar zadels blijven schuiven. Belachelijk genoeg ligt de Barefoot dan wel als een huis. Heel apart.

Maar soms is er ook een paard waar het niet 100% stabiel op wil blijven liggen. Of als het zadel nog nieuw is ligt het nog niet muurvast , maar na een week of 2 ermee rijden wel.

Ook kan het zijn dat het zadel echt een Sympanova pad en originele Barefoot singel nodig heeft om echt goed stabiel te liggen , dat je dus ook gewoon van de grond op kunt stijgen. En je moet het goed op de rug leggen , bij mijn paardje is het bvb. zo dat als ik hem maar 2 cm tever naar voren leg bij het opzadelen , dat hij dan niet helemaal vast erop ligt. Irritant is dat.

Maar voor het paard wel zo prettig want als ruiter zijnde leer je dan wel om je zadel er echt netjes op te leggen en niet zo gehaast van *flats!* !

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 19:02

Hmmn *ponders*
Ik heb één keer een western barefoot gezien, gelijk mevrouw eraf gekieperd om hem te besturderen maar ben tot de conclusie gekomen dat het geen cheyenne was.

Hmmmn, tja. Als het uiteindelijk toch een barefoot word zal ik wel het testzadel kidnappen.
Ik weet niet echt wat ik me erbij moet voorstellen, rijtechnisch gesproken.

Wel bedankt voor het beantwoorden van de vragen!
Och, en zo sneu voelde ik me nog niet hoor.

Schimmelig: wilde je een avatar van een foto?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:19

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 19:31

die had ik ook gezien ja maar ik weet alleen niet echt wat ik dáár nou van moet vinden...

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:16

Nou, ik kan alleen maar positief zijn over mijn barefoot!!

Mijn zit was niet zo, ik had de neiging voor over te vallen en en hij onderbenen hadden een eigenleven. Ik had ook wel last van zadelpijn en ik zat niet stevig (1 bok en ik lag er naast)
Toen ik mijn pony ging inrijden ging ik opzoek naar een zadel, maar mijn pony heeft een wat raar figuur (heeele brede schouders en boeg, maar toen een paarden schoft) En niets paste, alles schoof, of ik had het gevoel ergens boven mijn paard te zweven inplaats van op haar rug te zitten. Ook zat ik met het feit dat ze nog moet groeien en ontwikkelen, en ik geen zin had elke 2 maanden een ander zadel te kopen..

Dus toen kwam ik op de site van barefoot, dus testzadel aangevraagd!
De eerste keer dat ik erop zat waren mijn benen nog wel wiebelig, maar ik zal al vanaf dag 1 rechtop, iets wat ik nog nooit gedaan had. Ook zat het heeeerlijk zacht, en ik had ik het gevoel vaster te zitten met mijn kont.

Na een paar keer rijden werd mijn beenligging steeds beter, en nu heb ik stille benen op de goede plaats, en zit ik ook nog rechtop! Echt super
Mijn pony is ook heerlijk ontspannen en reageert goed op mijn zit, en ik verlies eigenlijk nooit mijn balans, ook niet als ze ineens omdraaien ofzo.
Mijn pony is heeel erg veranderd (meer schoft, afgevallen, maar meer rugspieren, rug is ook langer geworden) maar hij ligt nog steeds perfect. Zelfs na onze endurance rit (3,5 uur erop gezeten) onder het zadel geen enkele 'teken' dat er een zadel opgelegen had.

Nu heb ik hem ook gebruikt voor een andere 3 jarige, een paniekerige pony, ingereden met een boomzadel. Ze drukte haar rug weg, keek sterren, liep over tempo, en kon niet wenden, en ze ging veel aan de ren. Ik heb toen gevraagd of ik mijn zadel er niet op mocht leggen, zodat ik wat steviger zat. Dat mocht wel, en sindsdien is het een ander paard! Ze begon al meteen te ontspannen, tempo een stuk rustiger, niet meer aan de ren, het wenden ging beter, En later ook goed over haar rug en met een fijne aanleuning...
En bij haar (ronde american painthorse) schoof werkelijk álles, je kon nooit opstappen van de grond, en met de barefoot kon dat wel, zelfs als ik niet helemaal goed had aangesingeld!!

Ik heb mijne nu te koop, omdat ik de western uitvoering van de barefoot graag wil. Ik ben overgestapt naar de western, wou het al een tijdje maar durfde niet, maar het gaat nu zo goed dat ik ook een western zadel wil, en dus uiteraard wel een barefoot, want dat zit zo lekker!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 22:19

Een hoop positieve geluiden, misschien maar eens proberen dan.

Bij de gekleurde zadels, zitten daar ook gekleurde fenders bij?
*gaat even ijdel doen*

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 23:39

Zoiets als dat eerste spaanse zadel heb ik wel op gereden (gewoon wat rustige buitenritjes), maar erg geweldig vond ik het niet, ondanks het bontje vond ik het toch wel wat hard zitten en zeker in vergelijking met een boomloos zadel.

Dat tweede zadel is zónder buegels als ik me niet vergis.

En barefoot/boomloos, ik heb een Randolls boomloos en wil niet meer anders, je zit heerlijk zacht, voelt je paard goed aan zoals zonder zadel rijden en hebt toch alle gemakken en steun van een boomzadel. Het is wel even wennen als je paard vervelend doet (ben in 2 jaar nooit gevallen en met dit zadel meteen al met de tweede keer rijden ) maar het went heel snel .

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 08:24

Nee Barefoot heeft geen gekleurde toebehoren , daarom is de tweede kleur in de zadels ook zwart , dan kleurt zwart er gewoon goed bij Barefoot wil het assortiment echt graag beperkt houden voor het productiegemak.

Ik weet eigenlijk nietof je bij Torsion gekleurde fenders enzo kunt bestellen !

Heb er nooit iemand mee gezien , maar als ze zadels helemaal naar je zin bouwen...misschien doen ze het wel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:47

Zelf denk ik dat de spaanse zadels niet zo geschikt voor haflingers.

heb inmiddels 12 jaar een haflinger(en ook een fjord) en ook al heel wat ervaring dat standaard zadels gewoon niet passen op haflingers omdat ze te breed zijn en geen schoft hebben.

Ik heb VZH, dressuur en western gehad(en dan ook nog verschillende) maar alles gaat op den duur knellen en geeft drukkingen.
Alles aangepast door zadelmakers!

Inmiddels hobbel ik al weer 2,5 jaar zonder problemen rond op de barefoot die beide paarden passen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 15:01

Haflingers zijn vaak breed ja, dat is zonder meer waar. Maar Bart zou Bart niet zijn als hij ook in zadels apart zou zijn.

hij heeft een tijdje met dressuurzadel rondgehuppeld, en de enige reden dat die ingewisseld werd was omdat mijn edele achterste er niet meer in paste...

Eén keer heeft hij een vaquera opgehad, maar we konden niet rijden helaas. Hoewel het zadel eigenlijk van een andalusische hengst was (en wat voor één, duits helaas... snif) en mevrouw die spaans reed verzekerde me dat hij ook Vaquera op kan.
Maar toch, het blijft maar een twijfelgeval.

En westernzadels; hij deelde een westernzadel met een quarter horse, en nooit last van gehad.
(alleen ik, bah)

Dus al bij al, helemaal geen moeilijk paard als het gaat om zadels.

Pmarena: Ach, zwart past er inderdaad ook goed bij. Maar ja, die niet vraagt, die niet weet. *gni*

IcePrincess: Maar toch fijn om te weten dat Vaquera toch hard zit. Dat tweede zadel daar zitten de beugelriemen onder het blad. Heel handig.

Hmmmn, zou word de keuze in iedergeval wel makkelijker.

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:30

Bij trekkingsaddles-com kun je ook testzadels bestellen (verschillende types).

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 22:03

Door omstandigheden word het misschien wat moeilijk om testzadels te bestellen, maar daar had ik ook al gekeken.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:32

Er zit natuurlijk ook nog heel wat verschil tussen verschillende merken en tupes van alle zadels , en tussen ieders eigen "smaak" zeg maar.

Dus proefrijden is eigenlijk het beste zodat je zelf kunt voelen wat echt bij JOU en je paard past , maarja dat weet je zelf ook wel

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 08:49

Ja dat weet ik, proefrijden zal ook geburen. Maar testzadels zijn gewoon even niet een mogelijkheid.

Zadel kopen zonder proefrijden, bwahahaha...

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:56

kijk eens op www.equihof.be

daar vind je veel info over allerlei zadels. ook over deze dacht ik

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:28

De kans is aanwezig dat zo'n vaquera te lang is voor een haf. Mogelijk is jouw haf wat langer gebouwd, maar let op dat zo'n zadel niet bij de liezen komt.
Ik heb zelf een Elastica, lijkt wel wat op dat plaatje van die Alta Escuela, vreselijk comfortabel zadel. Het is feitelijk boomloos met dikke kussens die enigszins vormen naar het paard. Niet geschikt voor een paard dat nog rug- en schouderspieren moet opbouwen, maar als je een correct bespierd paard hebt is het een heel fijn zadel. Helaas is het nu toch te koop, het zadel beperkt je bekkenbeweging nogal, wat niet erg is als je paard op heel lichte zithulpen reageert, maar niet handig als je in opleiding bent en dus grotere bewegingen moet kunnen maken. Maar wat heb ik het moeilijk gehad met afscheid nemen, het zat zo heerlijk en gaf een heel veilig gevoel, ook als het paard eens opzij springt of zoiets.
De Barefoot heb ik wel eens opgezeten, ik vindt het niet prettig zitten.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:59

Ik heb ook een barefoot Cheyenne en hij bevalt me echt heel goed.
Ik zit veel beter op mijn paard, mijn paard loopt veel beter.

ben ook tot de ontdekking gekomen dat mijn paard (die eerst moeilijk was op links) nu beter op de linkerhand begint te lopen.
Tussen Linker en Rechterhand zit nu eigenlijk maar heel weinig verschil.
Ook wel logisch als je bekijkt dat een paard op de schouders nooit links en rechts gelijk gespierd is.
En met een boomzadel kan het paard op de kant waar hij het meest gespierd is last krijgen (zo ook de mijne).
Maar met een Barefoot heb je dat niet en ik vind dat echt een heel groot voordeel......enneh..hij zit ook nog eens lekker

@ waratje: Ik vond de barefoot de eerste 3 keer rijden ook niet zo fijn..Maar daar moet je aan wennen..ik wil nu niks anders meer.

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:34

BlazingBoots schreef:
@ waratje: Ik vond de barefoot de eerste 3 keer rijden ook niet zo fijn..Maar daar moet je aan wennen..ik wil nu niks anders meer.

Ik heb nu Oakfield zadel en ben er zeer mee in m'n sas. En daar hoefde ik niet aan te wennen
Mijn paard heeft duidelijk aangegeven dat ze een Torsion (goed boomloos zadel) en een barebackpad absoluut niet waardeert. Ze is te gevoelig (nee, niet een medisch probleem, gewoon een gevoelig paard), dus de zitbeenknobbels komen veel te sterk binnen bij haar.