Hackamore in shetlandmaat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

Hackamore in shetlandmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 23:28

Omdat het mij heel erg fijn lijkt om met een hackamore te rijden, zou ik er graag eentje willen aanschaffen. Omdat je net iets meer te zeggen hebt dan met halstertje (hij vindt gras erg lekker ) maar niet meteen altijd een bit erin hoeft te stoppen. Maar meestal zijn die dingen geloof ik maar in 1 maat te verkrijgen, kan je deze dan ook zover aanpassen dat deze te gebruiken is bij een shet? Of zijn de scharen dan niet veel te lang? Ik ben wel zo creatief genoeg om hem zo aan te passen dat hij om de neus goed zou zitten maar kan dit dan dus wel?

Bruintje_87

Re: Hackamore in shetlandmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:19

Omdat hij jou wel fijn lijkt om ermee te rijden? En omdat je paardje gras lekker vind? Meid, ga eerst eens leren wat dat ding voor een werking heeft

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:59

Dan is een gewoon bitloos hoofdstel eerder iets voor je. Een hackamore heeft een hele scherpe inwerking.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:10

Is een touwhalstertje niet eerst wat?
Die gebruik ik vaak, heb je net iets meer dan een stal halster.

Luckystory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:19

Fredt schreef:
Dan is een gewoon bitloos hoofdstel eerder iets voor je. Een hackamore heeft een hele scherpe inwerking.

Bestaan er bitloze hoofdstellen in shetlandmaat???

Ben erg geïnteresseerd. We zijn namelijk een shet aan het opleren, maar ze heeft een hangend rooster. Een bit is dus geen optie. En een touwhalster, tja zoveel heb je daar ook niet mee te zeggen. En zeker niet als ze wil bokken. (En het moet natuurlijk een beetje veilig blijven voor het kind dat erop zit)

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:21

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of er bitloze hoofdstellen in shetland maat zijn .

Ashleey_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:22

bit eraf halen?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:29

mickeytje schreef:
Omdat hij jou wel fijn lijkt om ermee te rijden? En omdat je paardje gras lekker vind? Meid, ga eerst eens leren wat dat ding voor een werking heeft

Een grasliefhebber is idd niet zo'n goede reden, dat kan je beter oplossen door 'm voorwaarts te houden. Maar ik rijd ook met hackamore ipv halster omdat ik daarmee in geval van nood meer te zeggen heb.
Voor Maroush heb ik ook eindeloos naar een passende gezocht. Die van Sprenger zijn er in twee maten, maar redelijk duur en nog steeds wel wat te groot misschien. Wel kleiner iig dan die standaard dingen van Divoza.
Uiteindelijk heb ik er 1 bij van Rijs gehaald. 15 euro, niet te groot op de neus en veel soepeler dan die Divoza-dingen. Ik weet alleen niet of deze bij een welsh A te laag zou komen te zitten. Door die scharen heb je wel extreem korte bakstukken nodig (Maroush heeft al maat shet ) en het ijzer moet ook nog onder het jukbeen blijven zitten natuurlijk ...
Foto's staan in de link van m'n onderschrift trouwens. Je mag anders die van mij wel een x lenen om te proberen als je wilt ...

Luckystory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:33

Ashleey_ schreef:
bit eraf halen?

Nou, inderdaad zo gek nog niet

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 21:03

mickeytje schreef:

Oei... zo bedoelde ik het niet.. Ik weet ook zeker wel wat voor een inwerking zo'n ding heeft. Ik was ook zeker niet van plan om er aan te gaan hangen, rijd altijd met een los teugeltje. Maar in geval van nood red ik het gewoon niet met een halster. Maar met een bitje in zijn mond is hij ook niet al te blij mee, hij loopt er maar onrustig mee in zijn mond mee te zijn. En vind maar eens een ander bit dan enkelgebroken in maatje 10,5 te vinden.
Bitloos hoofdstel vind ik nog net iets te gevaarlijk, hij is nog maar 3 en rijd er sinds een paar weken af en toe buiten op.

miss_penny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 15:48

Eeen bit is vele malen vriendelijker dan een hackamore ......

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 16:39

Dat ligt eraan ...
Als je met los teugeltje rijdt zijn sommige paarden zeker wel blijer met een hack dan met een bit hoor

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:11

Als het om een los teugeltje gaat dan durf ik zelfs wel te zeggen dat de MEESTE paarden liever een hackamore hebben , zeker dat zachte dingetje met die korte schaartjes. Denk maar na , een bit is altijd een stuk staal dat in dat bekkie ligt , is sowieso al een heel naar iets eigenlijk , om zo'n metalen stok in dat bekkie te doen , waardoor je paard langs dat ding heen moet slikken en ademen... ze gaan niet voor niks schuimen , krijgen d'r spuug niet goed meer weg.... Voor het paard zelf is het veel en fijner om iets om het hoofd te hebben dan in de mond.

Op het moment dat je eraan gaat lopen plukken is geen van beide fijn. Ik denk zelf dat een gemiddeld paard nog liever heeft dat iemand aan een hack met zachte brede neusriem gaat trekken om zijn harde schedel , dan dat er hard aan het bit getrokken wordt in dat zachte bekkie. Waarbij je dan vaak die mondhoeken soms tot scheurens toe achteruit gaat trekken , of zelfs het bit met bitring en al opzij door de mond trekt......

Maar van bitten zijn we het beeld dat daaraan getrokken wordt gewend , en er wordt overal verteld dat een hackamore de neus kan breken dus daarom reageren mensen vaak zo panisch op een hack.... een bit is zeer zeker ook geen speelgoed hoor denk ik dan

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:28

Lintjuuuh schreef:
En vind maar eens een ander bit dan enkelgebroken in maatje 10,5 te vinden.

Kwestie van goed zoeken. Ik heb een paar dubbel gebroken bitjes 10,5 liggen, had een ongebroken trensje en heb nog een enkel gebroken kneveltrensje liggen.